Jak dosáhnout záře a lesku konkurenčních výhod?
Hned pro začátek je důležité vědět, že se jedná o velmi náročný proces, který bude trvat minimálně několik měsíců. Mnohem lépe se bude pracovat, pokud už na začátku víte, kým jste. Máte svoji misi, hodnoty a cíle hezky černé na bílém a zároveň v srdcích svých loajálních zaměstnanců? Víte, co chcete svým zákazníkům, které znáte do posledního detailu, nabízet? A sesbírané informace neustále aktualizujete? Pak máte výbornou pozici pro start!
Láká vás práce soukromého očka? Pak máte ideální příležitost proměnit se v detektiva. Čeká vás totiž probádání trhu a také veškeré konkurence. Musíte vědět, jaké cíle má vaše konkurence a jaké jsou její silné nebo slabé stránky. Neboli to, v čem vyniká a co ji naopak ohrožuje. Ale to není všechno. Překročte svůj stín a běžte za hranice svého oboru, minimálně do těch příbuzných. Protože i tyto firmy se mohou brzy stát vaší přímou konkurencí. Ale pokud budete mít dostatek informací, které dokážete využít, pak není ani šance, že vás konkurence dostihne. A pokud se o to bude snažit, pak dokážete útok s lehkostí odrazit.
Právě teď je na čase definovat vaše konkurenční výhody. Bude to trvat dlouho, bude vás to stát mnoho úsilí, možná i potu, ale věřte, že to bude stát za to. Během několika týdnů, které budou naplněny přemýšlením, brainstormingy, povídáním, výzkumem, analýzami a testováním, mapujete svůj současný stav, vývoj, cílové skupiny a persony a stanovíte positioning značky a strategie k získání konkurenční výhody.
A co je dalším krokem? Vaše konkurenční výhody musí být rentabilní, proto je tak důležité je na počátku opravdu pečlivě promyslet, ať se nestanou tím, co vás položí. A to špatným odhadem investice nebo finanční náročností. Utáhnout rozpočet není to jediné. Nejdůležitější je neusnout na vavřínech, neustále se o konkurenční výhodu starat, rozvíjet ji a přizpůsobovat ji aktuálním potřebám trhu a zákazníkům.
S čím vytvoříte souhvězdí konkurenčních výhod?
Rozhodně ne s dopravou zdarma nad určitou částku útraty, dodáním produktu do druhého dne, zbožím skladem a dalších domnělých výhod. Tohle je pro současného zákazníka naprostým standardem. Dobám, kdy bylo toto něčím výjimečným, již dávno odzvonilo a rozhodně se nejedná o žádnou konkurenční výhodu, ale běžnou normu. Čím tedy můžete zákazníka překvapit?