Výhra ve světě byznysu?
Konkurenční výhody!

Konkurenční výhoda neboli Competitive Advantage se překládá jako „vyšší hodnota konkurence“. Co si ale pod tímto pojmem představit? Její definicí se zabývalo mnoho autorů a každý na ni pohlíží z jiného úhlu pohledu. Je to živý pojem, jehož nuance jsou vyladěny dle oboru, ve kterém podnikáte, a vašeho přístupu k byznysu obecně.

Můžeme říct, že konkurenční výhody jsou určitou hodnotou, jež vás odlišuje od konkurence. Jsou to jakési „esence“, díky kterým máte na trhu svébytné místo. Díky nim se stanete atraktivní nejenom pro samotný trh, ale především pro své zákazníky. A zároveň dokážete dokonale vyřešit jejich problémy a splnit veškeré potřeby. Také musí být unikátní, výjimečné, nenahraditelné, nenapodobitelné a zkopírovatelné. A pokud si je dokážete „ochočit“ pak vám budou plnit vaše cíle.

Co platilo včera, už dnes neplatí? Aneb životnost konkurenčních výhod

Ano, život konkurenčních výhod je tak trochu jako jepičí život. Pokud jste si mysleli, že jste s objevením konkurenčních výhod vyhráli, pak máte samozřejmě do určité míry pravdu. Abyste se ale ve světle úspěchu mohli pohybovat co nejdéle, pak si zaslouží konkurenční výhody vaši neustálou pozornost a péči.

Byznys je atraktivním světem, a to díky své dravosti a nezastavitelnosti. Jde neustále kupředu, vyvíjí se a nemá s ničím slitování. Ani s vámi. Proto je třeba vše neustále sledovat a analyzovat, aby vám nic neuniklo. Pohyb trhu a chování zákazníků je nevyzpytatelné. Konkurenční výhody tak musíte upravovat, vylepšovat a zatraktivňovat.

Těžce nabyl a lehce pozbyl, i tak by se dal charakterizovat život konkurenční výhody. O ní můžeme přijít tak, že ji úplně ztratíme nebo se stane normou, která už nikoho nepřekvapí. Ale i vlastní chybou, ať už při výrobě produktu či nabízení služby, dále špatnou distribucí, nevyhovující komunikací či špatně nastavenými procesy uvnitř firmy. Uzmout ji může také vaše konkurence, zvláště v případě, že ji nemáte probádanou. No a v neposlední řadě o ni můžete přijít působením různých faktorů, které vlastně nejsou vaším chováním ovlivnitelné, ale to už je jiná kapitola.

Co všechno vám konkurenční výhoda přinese?

1 Místo v byznysu

Ve světě byznysu najdete konečně svébytné místo. Pamatujte, že objevení konkurenční výhody je lehoučkým vyšlápnutím do světa podnikání. A abyste to mohli pořádně rozpálit a stát se pro konkurenci nedosažitelnými, pak musíte konkurenční výhody udržet stále atraktivní. Chcete mít přece pořád nejlepší formu, ne?

2 Zvýšení prodejů

S konkurenčními výhodami se dostanete do povědomí zákazníků. A to je důležité, pak budete pro zákazníky tou první volbou, která je napadne, pokud budou chtít vyřešit své potřeby. A pak na vás čeká zvyšování prodejů, ale i navazování vztahů se zákazníky, kteří se k vám vrátí za každých okolností.

3 Opatrujte si své výhody

Připravte se, konkurenční výhody budou něčím, na co budou ostatní jenom útočit. Tohle pomyslné eso vám totiž budou chtít z rukávu doslova vytrhnout. Proto musíte konkurenční výhody opatrovat jako oko v hlavě. A podílet se na jejím rozvoji a dynamice, aby dokázaly stále těšit zákazníky a vy byli neustále o krok napřed před konkurencí.

4 Budete výjimeční

Konkurenční výhody umí na zákazníky působit. Je to přesně to, proč se pro vás zákazník rozhodne v záplavě další nabídky. Protože vy budete jiní, zkrátka výjimeční.

 

Jak dosáhnout záře a lesku konkurenčních výhod?

Hned pro začátek je důležité vědět, že se jedná o velmi náročný proces, který bude trvat minimálně několik měsíců. Mnohem lépe se bude pracovat, pokud už na začátku víte, kým jste. Máte svoji misi, hodnoty a cíle hezky černé na bílém a zároveň v srdcích svých loajálních zaměstnanců? Víte, co chcete svým zákazníkům, které znáte do posledního detailu, nabízet? A sesbírané informace neustále aktualizujete? Pak máte výbornou pozici pro start!

Láká vás práce soukromého očka? Pak máte ideální příležitost proměnit se v detektiva. Čeká vás totiž probádání trhu a také veškeré konkurence. Musíte vědět, jaké cíle má vaše konkurence a jaké jsou její silné nebo slabé stránky. Neboli to, v čem vyniká a co ji naopak ohrožuje. Ale to není všechno. Překročte svůj stín a běžte za hranice svého oboru, minimálně do těch příbuzných. Protože i tyto firmy se mohou brzy stát vaší přímou konkurencí. Ale pokud budete mít dostatek informací, které dokážete využít, pak není ani šance, že vás konkurence dostihne. A pokud se o to bude snažit, pak dokážete útok s lehkostí odrazit.

Právě teď je na čase definovat vaše konkurenční výhody. Bude to trvat dlouho, bude vás to stát mnoho úsilí, možná i potu, ale věřte, že to bude stát za to. Během několika týdnů, které budou naplněny přemýšlením, brainstormingy, povídáním, výzkumem, analýzami a testováním, mapujete svůj současný stav, vývoj, cílové skupiny a persony a stanovíte positioning značky a strategie k získání konkurenční výhody.

A co je dalším krokem? Vaše konkurenční výhody musí být rentabilní, proto je tak důležité je na počátku opravdu pečlivě promyslet, ať se nestanou tím, co vás položí. A to špatným odhadem investice nebo finanční náročností. Utáhnout rozpočet není to jediné. Nejdůležitější je neusnout na vavřínech, neustále se o konkurenční výhodu starat, rozvíjet ji a přizpůsobovat ji aktuálním potřebám trhu a zákazníkům.

S čím vytvoříte souhvězdí konkurenčních výhod?

Rozhodně ne s dopravou zdarma nad určitou částku útraty, dodáním produktu do druhého dne, zbožím skladem a dalších domnělých výhod. Tohle je pro současného zákazníka naprostým standardem. Dobám, kdy bylo toto něčím výjimečným, již dávno odzvonilo a rozhodně se nejedná o žádnou konkurenční výhodu, ale běžnou normu. Čím tedy můžete zákazníka překvapit?

  1. Probudíte jedinečný výrobek
  2. Buďte originální, akční a inovujte
  3. Odlište produkt jeho původem
  4. Zakomponujte unikátní přírodní složku
  5. Erudujte zákazníky

Vytvořte jedinečný výrobek

  • Možná to bude náhoda, štěstí nebo dílo úžasné konstalace hvězd a vám se podaří téměř nemožné. A to objevit pomyslnou díru na trhu a probudit k životu výrobek, který je jedinečný a zároveň vyřeší současné potřeby zákazníků. Bude to tak trochu podnikatelským zázrakem, ale kdo říká, že se to nepodaří?
  • Pokud vyrábíte produkt či nabízíte službu, která na trhu již nějaký ten pátek působí, pak zkuste samotný výrobek nějak ozvláštnit, ať už technologickým postupem, jedinečnou výrobou nebo neotřelým designem.
  • Není nic víc, co byste zmohli s výrobkem? Pak se zaměřte na distribuci a dodání produktu. Buďte originální, vymyslete doručování nebo otevírací dobu i pro ranní ptáčata nebo naopak večerní sovy.
  • Zkuste vyrábět produkt, který bude odlišný svým původem. Zkuste využít nějaké výjimečné materiály či součástky s příběhem. Takové, které budou mít přesah například do ekologie či dalších společenských témat, která aktuálně svět řeší.

Inovujte!

  • Určitou výhodu vám přinese i to, pokud jste akční a neustále inovujete. Výrobek či služba, které budou aktuálně zohledňovat všechny potřeby zákazníků, u nich zvítězí a budou jejich první volbou.
  • Nedosažitelným se pro konkurenci stanete v případě, že objevíte nějakou unikátní přírodní složku, která se stane jádrem vašeho produktu, který budete vytvářet s láskou a vůní přírody. Pokud naopak trávíte svůj čas v laboratoři či světě IT technologií, je možné, že objevíte zase naopak produkt, který bude technologicky inovativní. Koneckonců, co vytvořit něco, co bude vytvářet harmonickou symbiózu přírody i techniky?
  • Erudovanými zákazníky, kteří budou zároveň empatičtí, vstřícní a udělají na zákazníka dojem. A budou pro klienty vymýšlet různé soutěže, personalizované dárky či detaily na prodejně.

„Neohromíte dopravou zdarma ani dodáním produktu do druhého dne.
Tohle je pro současného zákazníka naprostým standardem.
Dobám, kdy bylo toto něčím výjimečným, již dávno odzvonilo.
Rozhodně se nejedná o žádnou konkurenční výhodu, ale běžnou normu.“ 

Martin Semerád, eBRÁNA s.r.o.

VÝKONNÝ ŘEDITEL A MAJITEL

Chcete inspiraci?

Společnosti, které mají originální konkurenční výhody

Myslete na to, že jste neustále se vyvíjející unikátní platforma, která chce být zkrátka atraktivní pro své zákazníky. Využívejte strategie a marketingové aktivity, aby vám konkurenční výhody nikdo a nikdy nestrhl ze zářivé oblohy. Bude to chtít trochu štěstí, ranec nabytý vědomostmi, špetku snahy a nakonec pěknou dávku energie a cílevědomosti. Třeba jako v ZOOTu, Alze nebo WOOXu!

Zoot ví, jak mluvit ke svým zákazníkům. Nákupy jsou pak jedna radost, pokud vás potěší personalizovaná zpráva, vtipné slevové kódy, možnost vyzkoušení před zaplacením, výdejny radosti po celé České republiky, expresní doprava na výdejny během několika hodin a vrácení zboží do šedesáti dnů zdarma. Zoot je opravdu inovativní v originálních ZOOT výdejnách, které vás potěší moderním a příjemným prostředím, kde si zdarma a s radostí můžete zkoušet vybrané modely, aniž by vás kdokoli stresoval. A příjemný personál vám vždy poradí. A zaplatíte jenom to, v čem jste krásní.

A co říkáte na Alzu? Podlehli jste také novému svátku letních Vánoc? Také to ve vás probudilo touhu obdarovat sami sebe, své blízké, kamarády a oslavovat příchod léta či naopak s předstihem nakoupit dárky k Vánocům? Tak trochu nový svátek je něco, co vás odliší od konkurence, zákazníci si navíc pořídí vaše produkty a vy se tak propíšete do povědomí svých zákazníků.

Další vaší výhodou může být vaše řeč. Tím, že máte jasně definované persony a cílové skupiny, tak budete přesně vědět, ke komu mluvíte. Originálním a skvělým jazykem mluví společnost WOOX. Ti si s jazykem umí opravdu vyhrát. Nejen, že do textů umí propsat název své značky, a tím tak dostávají produkty další originální rozměr a šmrnc, který nechá chladným málokoho. Zkrátka, někdy stačí jenom jeden slogan a vy víte, kdo k vám mluví, a taková firma je opravdu jedinečná, co myslíte?

 

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti