Obrat

Co je obrat společnosti?

Obratem společnosti se rozumí celkové množství finančních prostředků, které firma přijala za konkrétní období. Udává se bez DPH. Je důležitým ukazatelem ekonomického fungování jakékoli firmy. A jak s ním můžete co nejlépe a efektivně pracovat?

Začněme tedy od samotného základu. Obrat společnosti je důležitým účetním termínem. Pro jeho evidenci platí přesně stanovená pravidla, která vychází ze Zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. a dalších souvisejících zákonů. Výše obratu konkrétní firmy je zveřejňována v účetní uzávěrce. Tu lze najít na justici, a to konkrétně ve Výkazu zisku a ztrát. Při čtení je tak nutné počítat s časovou prodlevou, neboť data jsou zpracovávána až zpětně. Proto tento způsob není vhodný pro řízení firmy, ale spíše pro externí užití.

Pokud chcete svoji firmu řídit efektivně, pak se nelze spolehnout pouze na sledování účetního obratu. Doporučujeme využít manažerského přístupu, který slouží pro vaše interní potřeby. Stačí si jenom vytvořit interní evidenci reflektující všechny vaše požadavky a potřeby. Sami si zvolíte, v jakém časovém období obrat zaevidujete (například jednorázovou platbu průběžné služby rozdělíte do měsíců, kdy byla služba čerpána) nebo si vytvoříte vlastní evidenci podle typu vašich produktů či služeb. Jeho nespornou výhodou je to, že díky němu budete vždy znát aktuální výši zmíněného obratu. A žádná situace vás nerozhodí, protože budete mít o všem perfektní přehled.

Co je obrat na hlavu?

Aby evidence obratu z manažerského pohledu byla ještě více vypovídající, je vhodné obrat očistit o externí náklad, který přes vaši firmu jen proteče a je dále přeprodán bez přidané hodnoty. Takovému obratu říkáme korigovaný obrat. Jeho finální výše slouží na provoz celé firmy. To znamená, že slouží k pokrytí mezd a režií.

Dalším důležitým termínem je počet hlav ve firmě. Pro firmu mohou pracovat jak full-time pracovníci, tak lidé na částečný úvazek a také brigádníci. Nejvýše stojí v této hierarchii full-time pracovník, který představuje základ, tedy jednu hlavu. Ve vaší firmě pak pravděpodobně pracují lidé i s dalšími různými typy částečných úvazků. U nich je pak hlava poměrem jejich úvazku. Nejčastější poloviční úvazek je tedy 0,5 hlavy. V „hierarchii hlav“ stojí nejníže pracovníci na DPP, kteří mají nižší výdělky a zároveň se jim neproplácí dovolené a svátky, ty můžeme počítat za 0,5 hlavy. Poměr výše uvedených čísel nám dá korigovaný obrat na hlavu, který může sloužit k porovnání výkonnosti firem v podobném oboru.

Co vám sledování obratu firmy přinese?

  • Nový a moderní přístup, se kterým zpřehledníte a zlepšíte kompletní celofiremní účetní evidenci.

  • Jednu z nejdůležitějších dovedností moderní společnosti. Budete flexibilní a dokážete reagovat na jakékoliv změny a nepředvídatelné události, což vám významně pomůže k tomu, abyste byli stále o krok napřed před konkurencí.

Jak na to?

1

V prvním kroku je nutné uvědomit si, kým vlastně jste. Každá firma je specifická, vyrábí jiné produkty a výrobky. Dále se liší výrobními mechanismy, strukturou i hierarchií. To je velkou výhodou, neboť díky této variabilitě si sestavíte evidenci přímo vám na míru. Takovou, která bude zohledňovat všechny výše zmíněné parametry.

2

Během tvorby evidence je nutné stanovit, co všechno chcete evidencí sledovat a dle toho vytvořit funkční a pevná pravidla a samozřejmě vhodné postupy.

3

V dalším kroku vás tak čeká vytvoření interních směrnic. Ale to není vše. Nejdůležitější je, aby se všichni povolaní s těmito předpisy sžili. Neboť jenom díky jejich dodržování bude celý systém evidence fungovat.

4

A pokud chcete vytvořit systém, který bude funkční a přinese vám výsledky, pak je vhodné navázat spolupráci s externí agenturou, která se aplikací tohoto manažerského přístupu zabývá a nejlépe ho sama využívá. Díky tomu vám poskytne nejenom přínosné konzultace, ale předá své bohaté zkušenosti. A vy tak budete vědět, co reálně funguje a co naopak vůbec.


Kdy máte splněno?

Ve chvíli, kdy jste se nejenom seznámili s manažerským pojetím systému evidence a zároveň jste tento přístup pochopili a dokázali aplikovat při sestavování postupů, pravidel a směrnic pro vytvoření přehledné a fungující evidence. Takové, která vyhovuje přímo vašim potřebám. Využili jste-li navíc spolupráce s povolanou a zkušenou agenturou, pak věříme, že se vše povedlo na jedničku a vaše evidence začíná přinášet výsledky. Zvyšuje se výše vašeho obratu? Gratulujeme! Vypadá to, že začíná svítat na lepší časy!

Příklad

Takovou inspirací může být moderní marketingová firma, která se zabývá celostním marketingem, která má danou fungující strukturu. Ta obsahuje jednotlivé divize, z nichž se každá zabývá výrobou jiného produktu nebo poskytováním služeb. To je tím prvním a bezesporu nejdůležitějším krokem. Poté následuje dle fungujících pravidel, postupů a směrnic evidování jednotlivých obratů, ze který pak vznikne výše celkového obratu firmy, která je více než sympatická. Daná firma tak okamžitě ví, jak se jí v současnosti daří a na čem je třeba případně zapracovat, aby se výše obratu mohla zvyšovat.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti