Co jsou to zbožáky?

Jinak také zbožové srovnávače, zbožové porovnávače, cenové srovnávače, porovnávače zboží, zbožové vyhledávače nebo prostě jen srovnávače jsou vedle PPC reklam dalším skvělým placeným marketingovým kanálem pro téměř všechny e-shopy. Zbožáky využívají zákazníci pro vyhledávání a porovnávání produktů a jejich cen.

Pokud jsou vaše produkty originální a nedají se snadno srovnat s konkurenčním zbožím (úplně nový produkt), není pro vás tento marketingový kanál příliš vhodný. Pokud máte originální výrobky, které mají konkurenci ale vyrábíte a prodáváte je jen vy, je potřeba vybrat vhodný zbožový srovnávač. Existují 2 druhy zbožáků.

Srovnávače cen

Srovnávají především ceny produktů a většinou na nich naleznete široký sortiment produktů všeho druhu. Principem těchto srovnávačů je umožnit zákazníkovi najít produkt za nejvýhodnější cenu. V České republice mezi nejznámější patří Heureka.cz, Zboží.cz nebo Google Merchant. Slovenskému trhu pak dominuje Pricemania.sk. Existují samozřejmě i menší srovnávače jako hledejceny.cz, srovnavame.cz a mnoho dalších, které nejsou tak známé, a tak od nich nelze čekat takové výkony, jako od těch známých.

Specializované porovnávače zboží

Zaměřují se pouze na konkrétní sortiment (kategorii) produktů. Nejznámější je u nás porovnávač oděvů Glami.cz nebo nábytku Favi.cz. Menším konkurentem porovnávače nábytku a bytových doplňků je potom Biano.cz, které ovšem vůbec nezaostává.

K čemu vám zbožáky budou?

Správně zvolený a nastavený srovnávač bude další důležitý zdroj návštěvníků a zákazníků pro váš e-shop. Zbožáky jsou zdrojem zákazníků, které běžně na z jiného kanálu nezískáte, protože mají specifické vlastnosti. Jsou to většinou zákazníci kteří vědí, co hledají, ale jsou orientovaní na nejnižší cenu, a tak hledají nejlevnější e-shop nebo ještě nevědí, co konkrétně si chtějí koupit a tak, často právě na specializovaných porovnávačích, teprve produkt vybírají.

Kdy můžete tvrdit, že máte splněno?

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte splněno, musíte splnit tyto základní podmínky:

  1. Máte zaregistrovaný zbožový srovnávač
  2. Máte implementované veškeré měřící kódy
  3. Váš feed odpovídá specifikaci daného srovnávače
  4. Máte zapnutý PPC režim
  5. Máte napojený správný a funkční XML feed

1 Máte zaregistrovaný srovnávač

Záleží na sortimentu, který prodáváte. Pro většinu konkurenčního sortimentu je vhodné využívat heureka.cz i zboží.cz, kde se produkty řadí do tzv. produktových karet (stránka jednoho konkrétního produktu na které se porovnávají ceny jednotlivých e-shopů). Pokud máte originální designový nábytek nebo bytové doplňky, které (skoro) nikdo neprodává, je lepší se zaměřit na favi.cz nebo biano.cz. Pro módu využijte Glami.cz

2 Máte implementované měřící kódy

Pro správné vyhodnocený výkonnosti zbožáků je nutné jejich výkon vůbec měřit. A to nejen v Google Analytics, ale i přímo v administraci daného srovnávače. Toho docílíte správnou implementací měřících kódů do vašeho e-shopu (ať už napřímo, nebo prostřednictvím dalších nástrojů, jako je Google Tag Manager). Mezi měřící kódy patří například i kód s tajným klíčem pro Ověřeno zákazníky na Heureka.cz díky kterému sbíráte recenze zákazníků.

3 Feed odpovídá specifikaci srovnávače

Každý srovnávač má svoji specifikaci (popis formátu a povinných elementů), kterou je nutné dodržovat pro správné zobrazování produktů mezi ostatními e-shopy. Pokud nemáte vhodný feed pro každý srovnávač, díky nástroji Mergado.cz si z jediného feedu můžete vytvořit feed pro každý srovnávač zvlášť.

4 Máte zapnutý PPC režim

Na některých srovnávačích (Heureka.cz, Glami.cz) lze fungovat v takzvaném FREE režimu. Díky němu ale nevyužíváte inzerci na maximum a zobrazování vašich produktů je velice omezené. Například na heureka.cz se ve FREE režimu vůbec nebudete zobrazovat na produktových kartách.

5 Máte napojený funkční XML feed

Správný dynamicky generovaný XML report nebo-li Feed je základem pro fungování na zbožových srovnávačích. Bez něho se do srovnávače vůbec nedostanou vaše produkty.

Praktické příklady

E-shop 1

Prodává běžný nábytek od svého dodavatele, který je dostupný i na konkurenčních e-shopech.

Toto je e-shop, pro který je vhodné využít hned několik zbožáků, a to jak porovnávače cen, tak i specializované porovnávače zboží. Vhodné srovnávače, které si e-shop vybere, jsou Heureka.cz, Zboží.cz, Favi.cz a Biano.cz. Do všech srovnávačů se zaregistruje, vyplní profily e-shopu včetně detailů, jako jsou otevírací doby nebo provozovny a přímo ze svého e-shopu, nebo prostřednictvím mergado.cz, vygeneruje URL adresy feedů. Pro každý srovnávač je nutné mít zvlášť feed, protože každý z nich má jinou specifikaci a jiné povinné parametry pro správné zobrazování produktů.

Zkontrulujte si, že zasílané feedy odpovídají specifikacím daných zbožáků a obsahují veškeré povinné parametry pro správné zobrazování. (Kontrolu lze také provést zdarma jako audit feedu na mergado.cz). Kromě napojení feedů si do svého e-shopu naimplementuje měřící kódy pro zboží.cz a heureka.cz, včetně kódu pro získání Ověřeno zákazníky na Heurece. Favi.cz a Biano.cz propojí se správným účtem v Google Analytics. Pro Heureku a Zboží je ještě nutné dobít kredity, které se postupně strhávají, podle toho, jak návštěvníci klikají na daný e-shop (Favi.cz a Biano.cz má zpětnou fakturaci). Potom všude spustí placený režim inzerce.

Pokud má e-shop vše správně, pak se na všech srovnávačích zobrazují produkty ve správné kategorii se správnou cenou (totožnou jako na e-shopu) a správným popisem. Na Heurece a Zboží produkty zobrazují na produktových kartách. Dále propisují objednávky jak do Google Analytics ke správným zdrojům, tak se zobrazují v jednotlivých administracích zbožáků ve statistikách.

E-shop 2

Prodává nábytek, ale designový z masivu, kdy každý kus je originál.

Toto je ten druh sortimentu, který se nehodí prezentovat na cenových srovnávačích, protože nemá konkurenci, která by daný produkt prodávala. Tedy nelze srovnat cenu konkrétního produktu s konkurencí. Pro tento e-shop bude nejvhodnější vybrat specializovaný porovnávač zboží Favi.cz a Biano.cz. E-shop se do porovnávače zaregistruje a vyplní všechny možné údaje o e-shopu do profilu. Přímo ze svého e-shopu, nebo prostřednictvím mergado.cz, vygeneruje URL adresy feedů pro oba srovnávače (každý by měl mít svůj) a vloží je do příslušného porovnávače.

Cca 24 – 48 hodin trvá, než tyto porovnávače feedy zpracují a začnou jeho produkty zobrazovat na svých stránkách. Než začne inzerovat, propojí své účty na favi.cz a biano.cz se správným účet Google Analytics daného e-shopu. Dále si e-shop zkontroluje, že ve feedech má data odpovídající specifikaci daného porovnávače (správné názvy dle pravidel, správné zařazení do kategorií atd…).

Pokud má vše v pořádku, nalezne své produkty ve správných kategoriích se správným popisem, fotografiemi a cenou. Pokud se nějakému zákazníkovi zalíbí nějaký produkt, přejde z daného porovnávače na e-shop a nakoupí, měl by e-shop zaznamenat objednávku jak v Google Analytics u daného zdroje, tak i v administraci e-shopu na záložce Statistiky.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti