Co to jsou billboardy

Billboard je velká venkovní reklamní plocha, kde inzerenti umisťují svou reklamu. Zpravidla jsou umístěny na frekventovaných místech, aby přitáhli co největší pozornost. Často je tak můžeme vidět u silnic, na nádraží, poblíž obchodních center apod. Delší definice jsou asi zbytečné, protože billboardy zná pravděpodobně každý z nás a setkáváme se s nimi denně již spoustu let.

Však první venkovní reklamy se začaly objevovat již v době, kdy se hospodářská struktura měnila ze zemědělské na průmyslovou. Tím vůbec nejstarším je pravděpodobně billboard z roku 1830, který propagoval cirkusy.

Billboard z roku 1830

Proč být na billboardech a k čemu slouží?

Ačkoliv se v dnešním digitálním světě billboardy podceňují, je to typ formátu, který když je proveden správně a umístěn na relevantní místo, tak může pomoci k prodeji vašich produktů a budování vašeho brandu.

Spousta firem má dnes vůči tomuto formátu reklamy předsudky, protože si myslí že je značně neefektivní, že se její výsledky nedají doměřit a že její cílení není tak přesné jako u reklamy ve světě internetu. Pojďme si ale tyto předsudky vyvrátit a zjistit, k čemu billboardy opravdu slouží a jak mohou vašemu podnikání pomoci.

1 Cílení

Ano, dnes dokážeme na internetu zacílit konkrétně na majitele domácích mazlíčků, na lidi do 26 let apod., ale stejně tak lze cílit i reklama na billboardu.

Chcete oslovit studenty? Umístěte billboard ke kolejím nebo před fakultu. Máte v obchodním centru zverimex? Umístěte billboard na parkoviště u obchodního centra nebo na místní cvičák pro psy.

2 Neefektivní

V dnešní době si dokáže spousta lidí pomocí tzv. „adblocku“ vypnout reklamu na internetu nebo někteří mohou být vůči nim již imunní a tolik internetovou reklamu nevnímají, protože přesně vědí, kde se budou reklamní bannery nacházet. Žádný „adblock“ ale nefunguje v rámci venkovní reklamy. (Tedy téměř nefunguje. Nedávným „offline“ adblockem byl vládou vydaný zákaz na umisťování billboardů v blízkosti dálnic a silnic I. třídy 😊)

Samozřejmě existuje pravděpodobně i větší skupina lidí, která ignoruje a nevnímá právě billboardy a celkově venkovní reklamy, jen zde chceme poukázat na to, že nic není černobílé.

3 Měření

Ano, opět v online světě jsme s měřením o spoustu kroků dále a máme téměř naprosto přesné měření výkonu všech reklamních kampaní. Ale i v offline světe existují metody, jak doměřit vliv reklamy na prodej produktů či růst značky.

Kdy můžete říct, že máte toto téma splněné?

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte funkční billboardy, musíte splnit tyto základní podmínky:

  1. Jasně definovaná cílová skupina a dle toho vybrané umístění billboardu.
  2. Máte vydefinované, co chcete předat či o čem chcete potenciální zákazníky informovat. Může se jednat o informaci o konání festivalu, nabídku pracovních míst, otevření nové prodejny či slevu na nějaký produkt.
  3. Design billboardu zaujme, je v souladu s identitou firmy a je na něm umístěné logo firmy, které není zbytečně upozaděné na úkor obsahu. Jak správně navrhnout billboard se můžete podívat v následující infografice od společnosti euroAWK.
  4. Billboard dokáže předat své poselství za 3-5 s, což je průměrný čas na zhlédnutí billboardu.
  5. Víte, k jakým cílům má tato forma propagace pomoci.
  6. Máte přehled o tom kolik to bude stát a jakou očekáváte návratnost.

Jak na billboardovou reklamu?

Definujte cílovou skupinu

Jak již bylo výše zmíněno, je klíčové si v prvním kroku jasně definovat cílovou skupinu, pro kterou bude billboard určen. Nikdy necílíte na všechny, i když si to možná z počátku myslíte.

Cílit na všechny rovná se necílit na nikoho. Dle vámi definované cílové skupiny se pak bude odvíjet vše ostatní. Propojte billboard s prostředím, kde se vaše cílová skupina nachází, komunikujte v jejich „řeči“ – jinak budete psát pro studenty a jinak pro důchodce.

Myslete na to, že ilustrace upoutá lidské vjemy ještě dříve než samotné reklamní sdělení nebo logo vaší firmy. Buďte proto nápaditý a vzbuďte u lidí zvědavost. Pokud je na billboardu ilustrace, která má příběh a vytváří v hlavách lidí otázky, pak je zde větší šance k jejímu zapamatování a spojení si vaší značky s produktem při budoucím nákupním procesu. Kreativitě se meze nekladou, zaujmou nevšední grafické 3D řešení, kdy obrázek vystupuje z reklamní plochy apod., ty nejnápaditější billboardy najdete v další kapitole.

Buďte struční a výstižní

Co se týče samotného textové sdělení, buďte struční a výstižní. Použití krátkých slov zaujme k přečtení více než dlouhá slova, která se někteří lidé mohou rozhodnout ani nečíst. V rámci sloganu pak použijte maximálně 6-7 slov.

Pokud váš text v lidech pak vzbudí nějaké emoce jako je touha, pohoda, morální postoj, či překvapení apod., máte téměř vyhráno. Takové pocity si následně snáze spojí s vaší značkou až s ní příště přijde znovu do kontaktu.

Jestliže ve vaší firmě nemáte grafika, pak doporučujeme spolupráci s externím grafikem. S ním můžete zkonzultovat celý svůj problém a on vám doporučí, jak to celé uchopit. Tiskárny navíc mají různé specifické požadavky při tisku velkorozměrných formátů, jako např. barevný formát CMYK, nebo převedení fontů do křivek.

Posledním krokem pak je pronájem samotné reklamní plochy.

Co zvyšuje a snižuje lidskou pozornost?

Následující tabulka poukazuje na to, jaké prvky na billboardech zvyšují či naopak snižují lidskou pozornost. Data tohoto neuromarketingového výzkumů byly zkoumány metodou očních kamer, společností DICIO Marketing – www.neuromarketing.sk.

Zvyšuje pozornost

  • Tučné písmo v textu
  • Lidská tvář vyjadřující emoce
  • Kontrast popředí vs. pozadí
  • Vyčnívající prvky nad horizont billboardu
  • Prvky s geometrickým obrysem
  • Vyjádření kontextu krátkým sloganem

Snižuje pozornost

  • Umístění na kraji nebo v rohu
  • Neznalost pojmů, značky a produktů
  • Inverzní písmo - bílé na černém
  • Submisivita - 2 a více rovnocenných prvků
  • Vícenásobné opakování prvku
  • Slabý kontrast popředí vs. pozadí

Příklady skvěle zvládnutých billboardů

Heureka.cz

Velmi nápaditou reklamní kampaň vytvořila Heureka.cz, kdy na svých billboardech vtipně hodnotila nákupní centra, metro, dálnici D1 apod. V rámci této brandové kampaně chtěli poukázat na to, že slovní hodnocení okolního světa je pro Čechy v podstatě národní sport.

Billboard Heureka.cz
Billboard Heureka.cz

CZC.cz

Dalšími velmi oblíbenými billboardy, které zaujali široké publikum je vzájemný vztah mezi giganty české e-commerce. Kdy obchod CZC přeje Veselé Vánoce i „mimozemšťanům“.

Billboard CZC.cz

Digitální bannery na Times Square v New Yorku

Posledním příkladem skvěle zvládnuté billboardové kampaně jsou digitální bannery na Times Square v New Yorku, kde filmové studio propagovala nový animovaný film, který měl jít do kin – Grinch. Na Times Square, kde se chce spousta turistů vyfotit spustila obrovský billboard, kde obří zelený Grinch předává zprávu „Doufám, že kazím vaše fotky“.

Grinch billboard

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti