Jak culture book vytvořit

Co to je?

Jaká je vaše firma? Jakou máte firemní kulturu a jak ji co nejlépe předat nováčkům? A jak si firemní kulturu a své firemní DNA zachovat i v průběhu let? Pomůže vám culture book neboli knížka firemní kultury. Tento hmatatelný soupis užitečných informací, hodnot a principů, které se s vaší firmou nerozlučně pojí a definují to, jak se chovají zaměstnanci nejen sami k sobě, ale i ke klientům. Představte si culture book jako takovou příručku pro každého (nejen) nového zaměstnance.

K čemu to je?

Culture book vám usnadní adaptační proces a vtáhne nováčky do atmosféry i do firemního týmu. Přitom pomůže zachovat vaši unikátní firemní kulturu i na celé roky. Proto je důležitou pomůckou i pro zaměstnance, kteří u vás pracují dlouho. Občas se totiž hodí si informace, které zazněly tenkrát při nástupu, po pár letech oprášit.

Ve velkých firmách také může seznámit jednotlivá oddělení s jejich prací a dá vhled do zákulisí firmy a pomůže se naladit na firemní atmosféru. Pracovníci si tak lépe rozumí a mají představu, co se děje „na druhém konci budovy“.

Pokud je váš culture book veřejný, je možné, že vám přitáhne další skvělé a podobně nastavené zaměstnance a stane se vaším dalším náborovým nástrojem.

Kdy si můžu nalepit samolepku

  • Mám hotový culture book a všichni ve firmě ho mají/znají.
  • Stanovili jsme odpovědnou osobu, která se stará o jeho aktualizaci.
  • Předání culture booku nováčkům je standardní součástí adaptačního procesu.

Jak culture book vytvořit

Do takové knížky se toho vejde hodně. A na rovinu – není snadné ji vytvořit a je potřeba vyhradit si na ni dostatek času. Proto je dobré na začátku tvorby vědět, jaké od culture book máte očekávání a cíle a těm pak kategorie obsahu přizpůsobit. Ty nejlepší culture booky však mají jedno společné – jsou unikátní. Stejně jako vaše firma a firemní kultura.

Může mít různou podobu. Vzniknout tak může nejen „knížka“, ale i jako webová stránka nebo prezentace. Knížka je určitě pro nováčka lepší volbou, protože je to něco hmatatelného, co dostane při nástupu. Představuje milý dárek na uvítanou.

Jak začít?

  1. Pověřte osobu, která má tvorbu culture booku na starost. Nejčastěji je to personalista, ale není to pravidlem.
  2. Dejte dohromady materiály, které vám pomohou začít s představou, co vše má culture book obsahovat. Můžete čerpat z interních pravidel, benefitního systému, adaptačních plánů a dalších důležitých součástí vaší firmy.
  3. Vytvořte základní návrh kapitol – hrubý obsah. Inspiraci, co vše můžete do culture booku dát, najdete níže.
  4. Určete, jakou podobu váš culture book bude mít. Bude to knížka, web, letáček? Záleží na vás.
  5. Sesbírejte potřebné podklady pro vybrané kapitoly s ohledem na zvolený formát. Pokud si nevíte rady nebo si nejste jistí, jak kulturu převést „na papír“, můžete oslovit externího konzultanta.
  6. Sežeňte spolehlivé dodavatele/specialisty, kteří vám pomohou culture book realizovat. Oslovit je můžete už ve fázi sbírání podkladů.
  7. V průběhu tvorby si berte zpětnou vazbu od zaměstnanců, vedení, ale i třeba okolí. Ať se nestane, že výsledek neodpovídá realitě. Vše znovu zkontrolujte a (klidně několikrát) revidujte.
  8. Finální verzi zpracujte (s grafikem, tiskárnou nebo jiným specialistou, který bude pro daný formát vhodný).
  9. Zkontrolujte a schvalte finální návrh (grafika, sazba, vizuály, rozložení …).
  10. Nechte culture book vyrobit.
  11. Vesele výsledek distribuujte.
  12. Pokud bude třeba, culture book aktualizujte.

Jaké kapitoly může culture book obsahovat? Tady je inspirace:

Buďte originální. Přidejte do culture booku samolepky, pohledy, papír na origami, pohledy, odkazy na firemní playlist na Spotify, nebo cokoliv dalšího vás napadne a vyjadřuje vaši unikátnost. A potěší čtenáře. Pohrát si můžete i s velikostí a formátem.

Na co si dát pozor:

  • Na culture book není „správná doba“. Nikdy není pozdě ani moc brzy. Vše je pouze na vašem rozhodnutí. Sepsat kulturu a hodnoty vaší firmy je vždy dobrý nápad!
  • Firma se v čase vyvíjí, a to je potřeba to zohlednit v culture booky. A případně ho časem aktualizovat.
  • Papírová podoba je ideální, ale dobře promyslete, co vše do culture booku dáte. (Budete například představovat tým včetně fotek, když máte vysokou fluktuaci?)
  • Pohlídejte si tone of voice (tón komunikace) – jazykem, kterým mluvíte ve firmě, byste měli mluvit i v culture booku.
  • Máte hotový culture book? Určitě to stálo hodně práce – věnujte jeho představení dostatečný prostor ve firmě, ať všichni zaměstnanci vidí výsledek. Obzvláště v případě, kdy se na tvorbě podíleli.

Příklady vypracovaných culture books

Iresoft svůj culture book neboli Knížku firemní kultury IREBOOK vydává každý rok. Do posledního vydání můžete nakouknout v tomto videu. Pokud byste si ho rádi prolistovali, můžete se ozvat na chcizazit@iresoft.cz a o jeden výtisk si napsat. Pošlou vám ho zdarma.

Nordstrom má kulturu shrnutou v jediném obrázku.

Volně přeloženo:

Naše jediné pravidlo – V každé situaci používej zdravý rozum.

LMC v roce 2019 vytvořili během 5 měsíců
culture book složený dokonce ze třech knížek.

Příběh tvorby je popsán v krátkosti v tomto videu:

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti