Jak připravit efektivní adaptační plán

Co jsou adaptační plány

Adaptační plán je dokument, který slouží k rychlému zaučení a seznámení nových zaměstnanců s firemní kulturou, komunikačními pravidly a pracovními postupy. Novému zaměstnanci pomůže co nejrychleji zapadnout a stát se efektivním. Proto by měl být adaptační plán samozřejmou součástí náborového procesu.

Věděli jste, že 22 % nováčků odejde během prvních 45 dní? Nechcete přece riskovat, že člověka, kterého jste hledali (třeba i celé měsíce), ztratíte v prvních týdnech po nástupu. Správná adaptace (moderně také on-boarding) zajistí, že vaše firma zaměstnance po nástupu nadchne a nepustí. Cílem je, aby se nováček stal co nejrychleji součástí týmu a necítil se ani na chvíli ztracený.

Proč mít adaptační plány?

Olga Přibylová z Electrolux potvrzuje: „Kolegové, kteří nastoupili před zavedením onboarding plánu, byli ještě nějakou dobu po prvním měsíci relativně nesamostatní. Ti noví fungují po měsíci téměř na 100 % samostatně.“

Adaptační plán novému zaměstnanci poskytuje ideálně jednotný a jednoduchý návod, který mu odpoví na všechny klíčové otázky (jak, kde a co), případně mu poradí, kde najde odpovědi. Zároveň mu umožní nasát firemní kulturu a vyvarovat se třeba i zbytečných trapasů. Na straně firmy pomáhá snížit čas nutný pro zaučení nových lidí, sjednocuje jejich minimální znalosti a sjednocuje představy o vzájemném chování lidí vůči sobě.

Díky adaptačním plánům dostanete nového zaměstnance dříve do produkce, pomůžete mu ztotožnit se s firemní vizí, strategií i cíli společnosti a umožníte mu začít správně budovat jeden z nejdůležitějších vztahů – mezi ním a firmou. Zároveň se vám sníží fluktuace a náklady na nábor i na začlenění nových zaměstnanců. 
A co je neméně důležité – kvalitní adaptační proces vás odliší od ostatních zaměstnavatelů a pomůže vám vybudovat váš employer brand.

Kdy si můžu nalepit samolepku?

  1. Máme zavedený standardní proces adaptace.
  2. Máme sepsané adaptační plány pro všechny běžně obsazované pozice (šablony).
  3. Máme zavedený systém vyhodnocení adaptačního procesu a jeho vylepšování.

Co by měl adaptační plán obsahovat?

Adaptace v moderních firmách už dávno není o tom, že předáte novému zaměstnanci pouze klíče a heslo od e-mailové schránky. Zkuste být kreativní a pokrýt všechny oblasti, které bude nový zaměstnanec řešit.

Firmy často používají při tvorbě adaptačních plánů princip 4C (complience, clarification, culture a connection). Je to určitě skvělý start, pokud nevíte, kde začít. Complience představuje oblast administrativy – co je potřeba oběhat, zařídit, jaká nařízení a směrnice znát, která základní školení absolvovat. Clarification je část adaptace, která se věnuje náplni práce na dané pozici, cílům a očekáváním. Například nastavení KPI. Cultura je část věnovaná vaší firemní kultuře. Seznamte nováčky podrobněji s tím, kdo jako firma jste, jaká je vaše vize, mise, cíle i firemní hodnoty nebo zvyklosti. Čtvrtá oblast – connection – je o budování vztahů. S nadřízeným, kolegy v týmu i napříč odděleními. Do adaptace ale můžete zařadit cokoliv, co vám připadá důležité.

Nejčastěji se v adaptačních plánech objevuje:

Vámi vybrané informace by měly mít podobu dokumentu – tedy adaptačního plánu, který je nedílnou součástí celé adaptace zaměstnance. Ta základní obvykle trvá 14 dní (může to být ale i měsíc nebo třeba rok). Odvíjí se však od pracovní pozice, seniority daného zaměstnance i od firmy samotné.
Ideální je, pokud si pro jednotlivé pozice/oddělení vytvoříte šablony adaptačních plánů, které pak budete individuálně přizpůsobovat. Adaptační plán tvoří většinou vedoucí nováčka ve spolupráci s personálním oddělením. Personální dodá základ, který je pro všechny zaměstnance stejný, vedoucí potom řeší pracovní náplň, odborné znalosti, zapadnutí do týmu tak, aby se stal nováček co nejdříve plnohodnotnou součástí týmu a plnil všechna očekávání.

Nezapomeňte vyhodnocovat

Po dokončení adaptačního plánu je nutné vyhodnotit jeho úspěšnost. Pokud se v něm najdou nějaké nesrovnalosti, pro dalšího nováčka je napravte. Řekněte si o zpětnou vazbu a tipy, jak adaptaci vylepšit. Vyhodnocení má nejčastěji podobu pohovoru. Je třeba zhodnotit, zda nový zaměstnanec nepotřebuje další školení, delší zácvik, zda má všechny potřebné informace nebo v nejhorším případě, zda nechce skončit. 

Toto vyhodnocení je určitě dobré provést ještě před koncem zkušební doby. Pokud je však adaptační plán na delší dobu, než je doba zkušební, dělejte si s nováčkem vyhodnocení průběžně. Může se stát, že přijdete na to, že zaměstnanec není spokojený nebo se naopak na pozici nehodí tak, jak se při náboru očekávalo. V tu chvíli je samozřejmě lepší se s ním rozloučit v rámci zkušební doby nebo mu nabídnout jinou pozici. 


Z naší zkušenosti doporučujeme vedoucím nastavit pravidelné rozhovory jeden na jednoho se všemi zaměstnanci nezávisle na délce adaptace a udržovat si je po celou dobu, po kterou je daný člověk součástí vašeho týmu. Na začátku mu můžete dát vědět, že si jeho nástupu vážíte, upřesnit si očekávání a dál si průběžně dávat vzájemnou zpětnou vazbu. 
 

Tipy navíc:

1 Jak určitě adaptace nemá vypadat

Dejte si pozor, aby do sebe všechna kolečka adaptačního procesu zapadala a aby se nestalo, že nováček zaslechne „Nemám čas tě proškolit, tady máš materiály, já to nestíhám“ nebo „Hele, mně to taky nikdo nevysvětlovat, na to přijdeš!“.

2 Zaveďte „buddyho“

Mnoho firem poskytne nováčkům buddyho – osobu, která je adaptací provede a představuje pro ně parťáka, za kterým si dojdou pro odpověď na jakoukoliv otázku. Bez ostychu. Buddyho můžete za tuto roli „navíc“ odměnit, určitě to ocení.

3 Gamifikace

Zapojte do adaptačního plánu herní prvky. Nováček může sbírat odznaky, plnit výzvy, vylepovat si samolepky, zobrazovat se ve firemním žebříčku podle toho, kolik toho ze své adaptace zvládl.

4 Kolečko po firmě

Řada firem potřebuje, aby nováček pochopil, jak na sebe práce na jednotlivých odděleních/úsecích navazuje. Dejte nováčkovi možnost všechnu práci alespoň na krátkou chvíli poznat a vyzkoušet.

5 Zapojte video

Všechno nemusí být na papíře. Připravte představení své firemní kultury, týmu, manuály na nastavení tiskárny nebo tipy na nejlepší restaurace v okolí formou videa.

6 Zpestřete vítání nováčků

Jednou za čas (v závislosti na počtu nováčků v týmu) udělejte seznamovací snídani nebo neformální večírek, kde nové kolegy představíte a vtáhnete do týmu.

7 Nepokazte první den

Máte jedinečnou šanci udělat skvělý první dojem. Nebo pokračovat ve skvělém prvním dojmu, který si nováček přináší z finálního pohovoru. Ať má první den pestrý, ale přesný harmonogram a osobu, která bude nováčkovi průvodcem. Nezapomeňte také nováčka představit firmě – ať už to bude hromadným e-mailem, příspěvkem ve firemním intranetu, nebo fotkou na nástěnce, bude určitě rád, že kolegové znají jeho jméno a něco málo o něm.

8 Dárečky!

Potěšte nováčka milým dárkem na přivítanou. To, že bude mít připravené pracovní místo se vší technikou je standard, ale co něco osobního navíc? Hrníček se jménem, ručně psaný vzkaz s přivítáním, firemní tričko. Nenechte se ale brzdit. Buďte kreativní a spojte dárek se svou firemní kulturou. Nejen, že potěšíte nováčka, ale pravděpodobně vám to hned vrátí. Milou reklamou na sociálních sítích, kde se dárkem od skvělého nového zaměstnavatele rád pochlubí. Další bod pro váš employer brand.

9 Nezapomeňte na studenty a brigádníky

Může se zdát, že adaptační plány jsou důležité pouze pro seniorní pracovníky. Opak je pravdou. Adaptace je důležitá úplně pro všechny, tedy i pro brigádníky nebo pro studenty na stáži. Péče o zaměstnance se vám vrátí. Pokud budete k brigádníkům nebo studentům přistupovat jako k plnohodnotným pracovníkům, budou si svého místa ve firmě o to více vážit. A je dost možné, že po ukončení studia si pro svůj plný úvazek vyberou právě vás. Vy tak budete mít proškoleného seniorního pracovníka, který zná všechny procesy i firmu, avšak s nulovými náklady na nábor.

10 Nezapomeňte na pre-on-boarding

Tedy čas, než začne adaptace. Takové meziobdobí mezi odkývnutou pracovní nabídkou a reálným nástupem. Zůstaňte s nováčkem v kontaktu, pozvěte ho na firemní akce nebo na den „na zkoušku“ – ať se mrkne, jak to ve firmě vypadá.

Jak může adaptační plán vypadat?

Jak jsme říkali, adaptační plán by měl mít formu dokumentu. Klidně stačí tabulka v Excelu, vizuálně uhezkané PDF nebo si s ním můžete naopak dost vyhrát. Myslete na to, aby odrážel to, jací jako firma jste.

Takto například vypadá adaptační plán pro naše specialisty online marketingu, který vytvořila Eliška Bielková, Team Leader našich juniorů. Vizualizuje hezky profesní růst i všechny oblasti, které by v různých časových horizontech měli junoři zvládat. Navíc adaptační plány všech juniorů visí na chodbě. Vzájemně se tak motivují a předhání, kdo se učí rychleji a lepí si za odměnu samolepky.

Více o náboru si přečtěte v článku na blogu

Jak na efektivní nábor pro firmy do třiceti lidí

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti