Co je firemní mise

Firemní mise je pojem, o kterém při studiu podnikání a marketingu uslyšíte často. Jedná se o “prohlášení”, které i s nejmenším počtem slov odpoví na otázku “Proč podnikáte?”. Její důležitost je pro úspěch nesporná. Pokud je mise správně vytvořená, zaujme vaše zákazníky, sjednotí váš tým a zajistí loajalitu lidí okolo vás.

I přesto je jenom málo firem, které ji mají jasně definovanou. V tom lepším případě ji nezveřejněnou zná alespoň majitel firmy, v tom horším se nad misí firmy nikdo ani nepozastaví. 

O krok dále jsou ti, kteří se nad ní nejen zamysleli, ale rovněž zpracovali a nebáli se ji ukázat světu. Takové firmy a podnikatelé, kteří svými myšlenkami upoutají nejen zákazníky, ale i zaměstnance. 

Není žádným tajemstvím, že zákazníci raději nakupují od firem, se kterými sdílí podobné hodnoty, názory, smýšlení a celkový přístup k okolnímu světu. A totéž platí i pro zaměstnance. Lidé pracují mnohem lépe a s větší radostí, když ví, že jejich práce má smysl. 

Kdy můžeme tvrdit, že máme misi

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte funkční firemní misi, musíte splnit dvě základní podmínky:

  1. Máte ji vytvořenou a napsanou
  2. Každý ve firmě ji zná a plně ji chápe

Máte ji napsanou

Pouze mise, která je černá na bílém je mise, která může dobře sloužit. Každý si může myslet, že nějakou misi má. Teprve v okamžiku, kdy jste přinuceni ji sepsat na papír a dát ji reálnou podobu se ukáže, jak dobře je vymyšlená.

„Není těžké vědět, co je naším posláním. Těžké je zformulovat to do jasné formy pomocí správných slov.“

Martin Semerád

Ve firmě ji každý zná a plně ji chápe

Sepsat misi je prvním krokem. Druhým krokem je zajistit, že vaši misi ve firmě každý zná, chápe ji a dokáže se s ní ztotožnit. Teprve poté se tato mise projeví:

  • Teprve poté vaši zákazníci pochopí, že všechno děláte z jednoho konkrétního důvodu. 
  • Teprve poté, budou všichni vaši zaměstnanci mít jasnou motivaci k práci
  • Teprve poté vaše mise bude schopna ovlivnit chod celé firmy
  • Teprve poté budou všichni schopni táhnout za jeden provaz (a také jedním směrem)

Správná mise přitahuje jak správné zaměstnance tak i stálé zákazníky.
Mise typu „podnikáme, protože chceme vydělat peníze“ nikoho nepřitáhne. To zajímá pouze majitele.

Martin Semerád, eBRÁNA s.r.o.

VÝKONNÝ ŘEDITEL A MAJITEL

Rozdíly mezi misí a vizí

Mise a vize. Dva často zaměňované pojmy. A přesto je v nich tak velký rozdíl. Bohužel to mnoho firem neví a tyto dva pojmy zaměňují. I to je jedním z důvodů, proč jsou jejich mise (a vize) prázdné a „klišoidní“.

„Mám vizi, že změním svět“ vs „Mojí misí je změnit svět“. Tato dvě prohlášení na první dobrou vypadají stejně. Nejsou. Abychom vám vysvětlili rozdíl mezi nimi, pojďme si to ukázat na snáze pochopitelných příkladech.

Příkladem lepší mise může být: 
„Poznávat neprobádaná místa na zemi a sdílet je se zájemci o netradiční cestování.“
Nebo ještě lépe:
„Poznávat neprobádaná místa na zemi a sdílením inspirovat lidi k netradičnímu cestování bez cestovních kanceláří.“

Vaše mise platí stále. Musí. Je to důvod, proč existujete. Proč dýcháte. Proč děláte to, co děláte. Slouží vyššímu principu a demonstruje přínos pro lidi okolo. Ale hlavně: Vaše mise je dlouhodobá.

Vize, na druhou stranu, označuje konkrétní bod, kterého se snažíte dosáhnout. Jakmile ho dosáhnete, vaše vize se musí změnit a vyvinout. Vize v sobě obsahuje časový horizont. Jedná se o stav, do kterého se chcete v následujících letech dostat. Roční vize je příliš krátká a musí se často měnit. Desetiletá vize je natolik vzdálená, že se zdá nereálná. Ideální vize proto popisuje stav, ve kterém se chcete nacházet ideálně v období za 3-5let.

Přečtěte si, jak svou vlastní
misi definovat: 

"Není těžké vědět co je naším posláním, těžké je to zformulovat do jasné formy pomocí správných slov"

Správně zvolená mise musí v každém čtenáři vyvolat nezapomenutelnou emoci:

  • Emoci, která souzní s jeho vlastním přesvědčením 
  • Emoci, která se ho dotkne u srdce 
  • Emoci, díky které se do vašeho podnikání zamiluje

A na to věta typu "Měnit životy majitelům firem, aby byli šťastnější a jejich firmy produktivnější“ bohužel nestačí. (reálná citace z obdržené nabídky)

Na následujících řádcích vám proto přinášíme nejužitečnější body, které musíte pro tvorbu správné mise znát.

1 S pravdou nejdál dojdeš

Vyhněte se formulacím, které sice hezky znějí, ale nejsou založené na pravdě. Firemní fanoušky si chcete udržovat dlouhodobě. Pokud jim slíbíte něco jiného, než reálně děláte, neudržíte si je.

2 Ukažte přínos

Když už víte, proč podnikáte a proč by se o vás měli lidé zajímat, prezentujte to tak, aby jim bylo jasné, že se jich to dotkne. Ukažte, že z toho také něco budou mít. Dokáží-li lidé okamžitě pochopit, že vaše podnikání bude mít přínos i pro ně, budou o to více přesvědčeni s vámi zůstat. 

3 "Začněte s Proč"

… není jen název světového bestselleru od Simona Sinka. Je to jeden z nejdůležitějších bodů, které musí vaše mise obsahovat. Proč děláte to, co děláte? Proč podnikáte? Proč ráno vstáváte z postele? A hlavně… Proč by se o vás lidé měli zajímat?
Shrňte si své PROČ. 

A to lépe než jen “protože chceme vydělávat.” Generovat zisk musí každá firma, která chce přežít. Pokud však v podnikání nezastáváte žádné jiné hodnoty, nepodaří se vám najít skutečně loajální fanoušky. Ty získáte upřímností a budováním reálných vztahů. Nakonec paradoxně zjistíte, že díky vztahům s fanoušky vyděláte mnohem více, než kdybyste jim “pouze prodávali”. 
 

4 Popište co a jak děláte

Při čtení firemní mise by mělo být pochopitelné, CO vlastně děláte. Zaměřte se na pojmy, které jsou konkrétní a představitelné. Když dáte svoji misi přečíst dítěti ze základní školy musí být schopno pochopit, čím se zabýváte. Vyhněte se frázím typu: „FIRMA XY se chce stát světovým lídrem v poskytování inovativních řešení určených pro specifické trhy“.

Jak si misi ověřit?

Protože jsme si jisti, že nyní máte mnoho nápadů k tomu, jak by vaše mise mohla vypadat, připravili jsme si pro vás jednoduchý checklist, který vám pomůže ověřit, zda už stojí za to abyste ji mohli s hrdostí ukázat.

Firemní mise:

  • Odpovídá na otázku „Proč podnikáte?“
  • Nemá časový horizont. Je dlouhodobá.
  • Je pravdivá
  • Je konkrétní
  • Pochopí ji žák základní školy
  • Vysvětluje, co děláte

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti