Zaměstnanci

CO to je - vysvětlení pojmu, případně definice

Zaměstnanci tvoří DNA firmy a jsou její nejpravdivější ambasadoři. Je třeba mít neustále na paměti, že lidé pracují pro lidi, nikoliv pro firmu nebo byznys. A jejich sepětí se zaměstnavatelem je to, co představuje tu nejcennější synergii pro růst a budování obrazu firmy. A pokud je spokojený zaměstnanec, je spokojen i zákazník. Nespokojený zaměstnanec vám nikdy nebude dávat tolik, jako ten spokojený, který se každé ráno těší, až zase bude moct jít do práce. 

Práce na spokojenosti firmy začíná už při výpisu pracovních pozic a nabírání nových zaměstnanců. Ze samotného inzerátu by měl vyzařovat duch firmy. Skvělým krokem může být systém doporučování nových kolegů z řad zaměstnanců. Do týmu se tak připojují lidé s podobným smýšlením a pozice se daří obsazovat rychleji a úspěšněji.

Náborem vaše starost o zaměstnance nekončí. Ba naopak, teprve začíná. O zaměstnance je třeba se starat, podporovat je ve vzdělávání, hledat synergii mezi jejich osobním a pracovním životem. To se týká jednak pracovních benefitů na pracovišti (posilovna, dětský kousek, vlastní pracovní místo), tak i těch mimopracovních (flexibilní pracovní doba nebo firemní auto pro soukromé účely).

Všichni zaměstnanci by měli jasně vědět, jaká je vize a mise firmy. Měli by být neustále informovaní o všech věcech, které se ve firmě řeší (interní systém) a mít přístup k veškerým dokumentům.

K ČEMU to je – co to přinese firmě a proč je to důležité

Úspěch firmy se odráží právě na zaměstnancích, jak jsou spokojení a motivovaní přinášet výsledky. Spokojený zaměstnanec plní lépe zadané úkoly, je kreativní, dokáže motivaci a nadšení přenášet na další kolegy a celý tým doslova táhne za jeden provaz. Když se zaměstnanec cítí motivovaný a spokojený, má větší chuť pracovat, roste jeho produktivita a přichází i s novými nápady, které mohou ušetřit čas ostatním, zase o kus zefektivnit práci a uspořit i nějaké finance. Nebojte se od zaměstnanců vyslechnout nápady na vylepšení práce nebo produktu. 

Zaměstnanci jsou pro firmu to, co ji dělá firmou, ale zároveň jsou největším nákladem. Proto je třeba znát jejich optimální počet, aby firma neprodělávala. Abychom byli schopni něco takového určit, je potřeba mít zpracovaný podnikatelský plán. Tím se vyhnete domněnkám, že potřebujete někoho propustit, protože máte zaměstnanců málo a zároveň se vyvarujete toho, že vám pak propuštěný zaměstnanec bude chybět, protože nebudete stíhat zakázky.

KDY můžu říct, že mám zase o kousek blíž ke splnění byznysového cíle?

Co všechno můžete udělat, aby byli zaměstnanci spokojení?

  1. Nabírám zaměstnance, kteří souzní s DNA firmy.
  2. Podporuji své zaměstnance ve vzdělávání.
  3. Zaměstnanci jsou informováni o všech věcech ve firmě (interní systém).

#1 Lidé tvoří vizuál firmy

DNA firmy představuje vaší firemní kulturu. A firemní kulturu tvoří lidé. Pokud by byla vaše firma živá bytost, jak by vypadala? Jaké by měla vlastnosti? Jak by se chovala v týmu nebo při řešení problémů? Pokud si na takové otázky dokážete odpovědět, podaří se vám získat obrázek o zaměstnanci, kterého hledáte nebo máte.

Do týmu si připojujte lidi s podobným smýšlením. Pozice se vám tak podaří rychleji a úspěšněji obsazovat. V poslední době se kandidáti zajímají o to, čemu se společnost věnuje, jaký je její smysl a poslání. Pokud takové jedince máte nebo zaměstnáte, stanou se z nich loajální kolegové a ambasadoři, kteří pro firmu a svůj tým žijí, jsou nepostradatelní a kolegové je vnímají pozitivně jak z pracovní, tak i lidské stránky. Takoví lidé sdílí své nadšení a optimismus dál a budují dobrou firmu zevnitř i navenek.

#2 Investujte do vlastních zaměstnanců

Investované peníze se zúročují a nabývají na hodnotě. Obdobně to platí i pro investování do zaměstnanců. Když budete investovat do zaměstnanců, zúročí se vám stejně jako finance. Na investice lze nahlížet dvěma způsoby. 

Do zaměstnance můžete investovat tak, že jim zvýšíte mzdu nebo příspěvek na pojištění. Peníze jsou však často velmi krátkozrakou a krátkodobou strategií. Když budete mít vysněnou práci ve firmě, která se o vás stará i z jiného než finančního hlediska, budete ji přirozeně doporučovat i svým známým.

Mnohem hodnotnější je investice do sebevzdělávání, ať už soft skills nebo hard skills. Pod touto investicí si lze představit situaci, kdy dáme zaměstnanci příležitost a prostor, aby se vzdělával a rozvíjel v oblastech, pro které má přirozený talent, a které jsou pro výkon jeho profese stěžejní. Důvod je prostý. Rozvoj zaměstnanců jde ruku v ruce s rozvojem firmy. Finanční investice tak může přirozeně následovat tu do vzdělávání. Je to takový zdravý investiční proces.

#3 Informovanost je základ

Interní systém by měla mít firma jednak pro efektivní organizaci práce, tak pro komunikaci. Ušetří vám nejen finance, ale i čas a vymaže obavy zaměstnanců, že dělají nějakou práci zbytečně. Na komunikaci je postaven celý úspěch a prosperita společnosti. Každý zaměstnanec firmy od vedoucího oddělení po výpomoc na recepci by měl vědět, kam jako firma chcete růst, jaké prostředky pro to využijete a kolik financí do toho vložíte. Vždyť každý z nich je tu, aby vám pomohl dosáhnout stanoveného cíle. Pokud zaměstnanci nebudou neustále dostatečně informovaní a nebudou aktivně zapojení do firmy, nebude fungovat jednotná vize a zaměstnanci nebudou dobře rozumět tomu, proč a kam jako firma směřujete.

Nezapomínejte i na externí komunikaci, protože díky tomu se vám podaří do firmy vtáhnout lidi, kteří ladí s vaší firemní DNA.


  • Flexibilní pracovní doba
  • Firemní tréninky s trenérem
  • Karta Multisport
  • Dovoz obědů z lokální restaurace
  • Online kurzy zaměřené na osobní rozvoj nebo jazykové kurzy
  • Firemní školka
  • Využití auta pro soukromé účely
  • Příspěvek na pojištění
  • Dog friendly kancelář
  • Volnočasová místnost (stolní fotbálek, deskové hry…)

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti