Firemní DNA
aneb srdce firmy

Každou firmu utváří především lidé a každý z nich je jedinečný. Aby však firma složená z těchto jedinečných lidí správně fungovala, měli by všichni věřit ve firemní hodnoty a řídit se jimi. Velmi důležité je, že řízení se těmito hodnotami nelze přikázat. Naopak bychom v lidech měli vzbudit touhu, aby je sami přijali za své.

Firemní hodnoty, fakta a události, které formují firmu a její zaměstnance, je to, čemu můžeme říkat firemní DNA. Aby lidé mohli věřit ve firemní hodnoty, musí najít ve své práci smysl, rozumět, proč danou věc dělají a jaký přínos a dopad má jejich činnost na okolí.

Pojďme si ukázat na krátkém příběhu, že ne každý vidí správně smysl své práce.

Na stavbě jsou tři zedníci a všichni dělají stejnou práci. Člověk, který jde kolem, se jich postupně ptá, co že to vlastně dělají. První zedník odpoví, že rovná cihly. Druhý, že staví zeď. A nakonec třetí prohlásí, že buduje katedrálu. Je zřejmé, že třetí zedník naprosto chápe, co je smyslem jeho práce a jaký má přínos pro celek.

K čemu mi je firemní DNA?

Můžete mít sebelepší marketingovou strategii, ale jakmile nebudete mít definovanou firemní DNA, která ji bude podporovat, nebude mít strategie žádný smysl. Ve zkratce řečeno, DNA firmy je unikátní řešení mapující potenciál firmy a zaměstnanců, sleduje reálné hodnoty, kam firma směřuje a jak je schopna naplňovat vize a cíle majitelů. DNA firmy předurčuje její konkurenceschopnost na trhu.

Právě kvalitní a zdravá firemní kultura je spolu se skvělými lidmi něco, co konkurence nemůže okopírovat. Pokud o ní budete náležitě pečovat a udržovat ji zdravou, pak bude fungovat jako magnet. Dobře fungující firemní kultura přitahuje lidi s podobnou DNA. Pokud naopak budete mít ve firmě problém s nedostatkem důvěry, zadržováním informací apod., budete magnetem pro lidi s DNA, kteří tyto problémy ještě prohloubí.

Nejsou to velké zakázky, nejnovější modely služebních aut nebo vysoké výplaty co odlišuje nejlepší firmy od těch dobrých. Jsou to především lidé v plném souladu s vizí a misí firmy a jejími hodnotami. To je rozdíl, který z vaší dobré firmy udělá nejlepší. Zaměstnanci, co sice mají špičkový výkon, ale nemají v sobě firemní DNA, vedou firmu do šedého průměru.

Kdy mohu tvrdit, že má moje firma DNA?

Firemní DNA se obvykle opírá o 5 základních pilířů, které bychom měli mít definované. Posledním je soupis samotné DNA.

Vize

Firemní vize je měřitelný časový milník, kterého chcete dosáhnout v rámci plnění vaší mise. Popisuje stav, ve kterém se za určitou dobu chcete nacházet. Podle stanovené vize vytváříte roční byznys plán a přizpůsobujete veškeré hlavní projekty, které vám vizi pomohou naplnit.

Mise

prohlášení, které minimem slov odpoví na otázku „proč podnikáte?“ Pokud je správně
vytvořená, dokáže uhranout zákazníky, sjednotit tým a zajistit loajalitu lidí okolo vás.

Brand

neboli značka firmy. Víte, kdo jste jako firma pro širokou veřejnost.Uvědomujete si, jak
chcete, aby vás zákazníci vnímali, jaké vaše hodnoty uznávali apod.

Firemní hodnoty

soubor zásad, kterými se mají řídit úplně všichni
členové organizace
, a to za všech okolností.

Sepsaná DNA a její implementace

sepište si několik bodů, které vaše DNA definuje. Vycházejte přitom z předchozích pilířů. Dbejte na to, aby firemní DNA byla součástí DNA každého jednoho pracovníka. Její implementace však začíná již u vás, majitelů a ředitelů. Sdílejte své vize, buďte otevření zaměstnancům, ukažte svůj zájem, vášeň a odhodlání tvořit hodnoty, které povedou vaši kulturu po desetiletí růstu. Jedna věc je firemní hodnoty definovat, druhá zajistit, aby hodnoty přijal každý za své a podporoval je. Ne nadarmo se říká, že nejlepší reklamou pro HR jsou spokojení zaměstnanci, kteří jsou v souladu s hodnotami firmy.

Jak na to:

Aby se firemní DNA mohla utvářet, musí najít lidé ve své práci smysl a rozumět, na čem se podílí. Potřebujete, aby byla DNA firmy srozumitelná. Níže vám vypíšeme 6 otázek, které vám ji pomůžou definovat. Odpovídejte na ně autenticky a uvěřitelně. Jedině tak se z nich stane opravdová firemní DNA.

Zamyslete se nad všemi otázkami a odpovězte tak, jak to doopravdy je. Ne, jak byste si to přáli mít. Určete si ve svém týmu lidi, kteří se ve firmě těší důvěře, uznání a respektu od ostatních a přemýšlejte, co jsou jejich vlastnosti. Díky nim určíte, co je ta hrstka platných pravidel ve firmě, které by měl každý ctít a dodržovat.

Příklady firemní DNA

Nejde o to, co by se vám ve firemním DNA líbilo a dle toho sepsali „pravidla“. Základem skutečně je, aby vše vzešlo ze samotné firmy. Přesto vás chceme inspirovat, co může tvořit firemní DNA:

  • Sport
  • Osobní růst zaměstnanců
  • Společenská odpovědnost
  • Proklientský přístup
  • Inovace
  • Udržitelný rozvoj (produkty šetrné k životnímu prostředí, energeticky úsporná výroba…)

eBRÁNA DNA

Každý v eBRÁNĚ je samozřejmě zcela jedinečný. Ale protože plujeme na jedné lodi a pod jednou vlajkou, něco nás nutně spojuje. Říkáme tomu DNA. Jsou to základní firemní hodnoty, jimiž se řídíme, fakta a události, které nás formují. Nejdůležitějšími firemními hodnotami jsou, jak už víte, snaha přinášet klientům maximální užitek a důraz na kvalitu produkce. De facto všechny další hodnoty z těchto dvou vyvěrají, ať už jde o slušnost, smysl pro fair play, odpovědnost, vytrvalost, důkladnost, kreativitu atp.

Důležitým firemním faktem je například to, že společnost po celou dobu své existence zůstala nezávislá na cizím kapitálu, což jí umožňuje jít si svou vlastní cestou. Jiný důležitý firemní fakt představuje vznik a vývoj společnosti mimo tradiční byznys centra. Díky tomu získal tým eBRÁNA nejen zcela unikátní přístup k podnikání, ale především mnohem těsnější vztah ke svým klientům a hlubší porozumění jejich potřebám. Proto je eBRÁNA jiná.

1 eBRÁNA

eBRÁNA není jen standardní „pracovní kolektiv“ vybudovaný na neosobních profesních vztazích. eBRÁNA je tým lidí vyznávajících stejné hodnoty a sledujících společné cíle. Zároveň je to ovšem také společenství osobností a individualit, z nichž každá má právo na realizaci vlastních cílů a snů, pokud je to v souladu se zájmy celku. eBRÁNA je rodinou v širokém smyslu, v níž každý člen přebírá zodpovědnost za společné projekty, a kde zároveň firma cítí zodpovědnost za každého svého pracovníka. Vstupem do společnosti eBRÁNA nezískáváte jen zaměstnání, ale také oporu a příležitost zakusit jedinečný firemní styl.

2 Nadšení

Úspěch společnosti eBRÁNA je nerozlučně spjat s nadšením, s nímž byla vybudována. Čím víc nadšení do své práce dáte, tím více ho dostanete zpět. Od svých kolegů, zákazníků i obchodních partnerů. Nadšení je jediná nákaza, kterou stojí za to šířit dál.

3 Samostatnost

Vaši kolegové jsou profesionálové a můžete se od nich hodně naučit. Nikdy se jich nepřestávejte ptát. Neznají ale odpovědi na všechno a s mnoha problémy si budete muset stejně poradit sami. Jak na to? Hlavně nepropadejte panice, používejte zdravý selský rozum, buďte vynalézaví a tvořiví, naučte se udělat za málo peněz hodně muziky. Jedině tak posunete svůj obor o kus dál a získáte si respekt ostatních.

4 Důkladnost a systematičnost

Ten, kdo bere svou práci vážně a dělá ji pořádně, bývá jen zřídkakdy vyčerpaný. Naučte se organizovat svůj čas podle naléhavosti jednotlivých úkolů, do těch důležitých se pusťte hned, ty méně významné si nechte na později. Ke všem ale přistupujte se stejnou důkladností a uvidíte, že vás bude práce opravdu naplňovat.

5 Cesta malých změn

Nadávat na systém je k ničemu. Kdo čeká na světlé zítřky, většinou se nedočká. Pokud chcete něco změnit, nečekejte a začněte hned. A nechtějte měnit systém, ale zaměřte se na detaily své každodenní pracovní reality. eBRÁNA je společnost otevřená změnám.

6 Osobní růst

Růst každého zaměstnance je nezbytnou podmínkou pro růst celé firmy. Nebojte se rozvíjet svá nadání a svou jedinečnost. Čtěte, vzdělávejte se a předávejte své vědomosti ostatním. eBRÁNA vás v růstu vždycky podpoří!

7 Slušnost

K hodnotám společnosti eBRÁNA neodmyslitelně patří fair play, úcta k lidem, spravedlnost. Pamatujte si, že skromnost, vlídnost, ohleduplnost otevírají skoro všechny dveře. Opačné vlastnosti vás naopak můžou ve vaší cestě na dlouhá léta zbrzdit. Navíc když jednáte ve jménu společnosti eBRÁNA, nenesete zodpovědnost jen za sebe, ale za celou firmu. Nebudete-li hrát podle všeobecně uznávaných pravidel, poškodíte tím nejen svou pověst, ale také své kolegy a společnost eBRÁNA jako celek. I byznys se dá dělat slušně.

8 Otevřenost

Otevřenost novým nápadům, svobodná cirkulace myšlenek, komunikace zbavená zbytečně omezujících bariér. Tohle jsou vlastnosti řady úspěšných firem a jsou to také důležité hodnoty společnosti eBRÁNA. Drby, pomluvy, intriky a všechny další formy „šedé“ komunikace naopak dokážou otrávit náladu i v té nejlepší firmě. Nebojte se komunikovat napřímo, otevřeně, upřímně. Ano, někdy je k tomu třeba trocha odvahy. Většinou to nebývá ta nesnadnější cesta. Kdo ale tvrdí, že snadné je zároveň také správné?

9 Klient až na prvním místě

Podnikání společnosti eBRÁNA je od počátku do současnosti určováno jasně definovaným posláním: Pomáhat v růstu dalším firmám pomocí informačních technologií a elektronické komunikace. Je krásné vědět, že díky vaší práci se někomu daří dosahovat obchodních cílů, případně otevírat zcela nové horizonty podnikání. Pomáhejte druhým růst!

10 Sport

eBRÁNA fandí sportu a není to rozhodně nijak samoúčelné. Sport nepomáhá jen udržovat tělo v dobré kondici, ale osvěžuje také mysl. Učí trpělivosti, pokoře, sebeovládání, koncentraci – a také týmovému duchu. Sportujte! S námi, bez nás, jak chcete. A pokud zásadně nesportujete, udržte si alespoň dobrou náladu a smysl pro humor za všech okolností.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti