Komunikační manuál

Styleguide zní prostě stylově. Víte, co se za ním skrývá? Jde o komunikační manuál, který je perfektním pomocníkem pro definování jedinečné a svébytné komunikace. A hezky krok za krokem.

Komunikační manuál vám dokonale a do detailu představí vaši tonalitu značky neboli “tone of voice” nebo také “brand voice”. Naučíte se tak mluvit tím pravým jazykem. Váš brand bude mít hlas a vy se s ním naučíte pracovat. Seznámíte se s jeho tóny, které využijete během konkrétních komunikačních situací. Jeho podoba ovlivňuje i to, jak budete vnímáni. S vybraným tónem dáte svému obsahu originální a smysluplný odstín, který už bude v zákaznících navždy rezonovat.

Kdy vám komunikační manuál pomůže?

Stanovit brand při rozjedu svého byznysu je ideál. Už od své prvotní vize vytváření svého podnikání vás tak bude provázat originální komunikace, na kterou budou vaši zákazníci slyšet.

Nenechá vás na holičkách ani v případě, že už máte rozjeté podnikání, kterému chcete dát refresh.  Anebo v případě, že vás trápí stagnace a vy potřebuje v rámci svého byznysu chytit druhý dech.

Se svojí cílovou skupinou, potažmo personami, najdete konečně společnou řeč. A o to přeci jde! Komunikace sedne nejenom vašim zákazníkům, ale i vám samotným. Za jakékoliv situace budete vědět, jakými slovy a argumenty své zákazníky potěšíte. A vy si tak můžete zatleskat, protože získání důvěry je v dnešním světě jeden z nejtěžších úkolů.

Konečně budete mít celistvý brand, nebo se k tomu minimálně přiblížíte. Ať tak či tak, vaše značka dostane zase o něco více konkrétnější rysy. Komunikace bude vhodně doplňovat vaši prezentaci pomocí loga, zvolené barevnosti či sloganů.

K ruce si ho vezmou nejenom copywriteři, marketéři či správci sítí. Hodí se všem, kdo ve firmě komunikuje, a to nejenom s veřejností.

Vaše značka, ale kompletně všichni zaměstnanci budou mít jednotný styl. A to se nosí! Dopracovat se k dokonalému stylu není nic jednoduchého, ale věřte, že za ty ovace to v budoucnu stojí. Komunikace posílí vnímání značky, zdůrazní poslání firmy a v neposlední řadě plní stanovené obchodní cíle.

Vytvořte komunikační manuál, se kterým zazáříte! A hvězda bude vaše

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte funkční komunikační kanál, musíte splnit tyto základní podmínky:

1 Brainstorming

Začněte brainstormingem. Zcela vážně se zamyslete se svými kolegy nad tím, jak má vaše značka vystupovat. Nebojte se i špetky humoru, který vytvoří příjemnou atmosféru a vy se uvolníte, zasmějete a pobavíte. 

2 Jasně definovaná značka

Základem pro vznik komunikace je mít jasně definovanou značku. Musíte vědět s čím vaše firma přichází a co umíte vyřešit. A všem vysvětlit, jaké je vaše poslání. Zamyslete se nad tím, čím je vaše služba nebo produkt opravdu unikátní a čím se odlišuje od konkurence.

3 Cílové skupiny

Nepoznáváte své cílové skupiny? Pak je na čase je znovu definovat, stejně jako persony. Možná budou potřebovat jenom nový outfit. Pokud ne, pak musíte znovu určit “trendy” a ušít si nový kompletní model. Protože jenom tak se vaše komunikace neztratí v záplavě stereotypu a klišé. Publikum vás uslyší a určitě si vaše originální tóny zamiluje. 

4 Klíčová slova

Najděte vhodná klíčová slova, přídavná jména, která vyjadřují to, jaká by měla být vaše komunikace, stanovte si maximálně osm klíčových slov a promyslete opravdu do detailu, zda takový tón komunikace můžete udržet u všech produktů a dlouhodobě.

5 Touchpointy

Sestavte si plán touchpointů. Míst, kde se zákazníci setkávají s vaší značkou. A to jak v online, tak v offline prostředí. To znamená web, sociální sítě ale i originální eventy, kde s vaším produktem něco zažijí. A seřaďte je podle toho, nakolik je pro vás kontakt v konkrétním místě důležitý.

6 Referenční situace

Svým zákazníkům budete muset čas od času zaslat nějaké to sdělení. Definujte si proto komunikaci i v rámci těchto referenčních situací. A při psaní se vciťte do kůže zákazníků. Cítíte se dobře, uvolněně, jistě? Přesně tak, jak jste si definovali, aby se klient cítil? Bravo!

7 Rozumný rozsah

V případě tvoření komunikačního manuálu se nenechte příliš unášet. Stostránkovým dokumentem nebude mít nikdo chuť listovat. Ale taková stylová A4, kterou bude mít každý pracovník po ruce nebo připíchlou na nástěnce, no, to už je jiná káva!

8 Název společnosti

A co s názvem společnosti? Definujte, jak se přesně píše a kde jsou velká nebo malá písmenka. Stanovte, dle jakého vzoru se název skloňuje a pro jistotu uveďte příklad. Ať to mají všichni hezky černé na bílém. Pro jistotu uveďte, jak se název firmy opravdu, ale opravdu v žádném případě nepíše!

Pak je na řadě to, jak o sobě mluvíte. Tím nemyslíme superlativa, ty vytaste v jiné situaci. Ale to, jakou řečí budete mluvit. Zvolit můžete z následujících způsobů: 

  • My ve firmě 
  • Firma dělá
  • My děláme
  • Já (jako) firma dělám 

Teď je to pravé místo na to, abyste se ukázali s vybranými přídavnými jmény. Popište hezky do posledního písmenka tonalitu značky. Tak třeba takhle?

Přídavná jména

9 Konkrétní tvář komunikace

Ukažte konkrétní tvář komunikace. Vyberte konkrétní případ komunikační situace a začněte mluvit. A nezapomeňte také ukázat, v jakém případě by bylo lepší mlčet.

Komunikační situace: Pozvánka na společnou snídani v parku STROM

Takhle chceme komunikovat

Milá Pavlíno, příroda je rozkvetlá, sluneční paprsky slibují, že budou hřát a my jsme již pomalu začali chystat v parku STROM piknikové deky na společnou snídani. Jediné, co stále zeje prázdnotou, jsou piknikové koše. Proto se již nemůžeme dočkat, jakou dobrotu si na nás upečete. My už se moc těšíme, tak jsme zadělali na pořádné buchty. Tak za dva dny v 9:00 na vykynutou!

S pozdravem Markétka
PR specialistka parku STROM

Tohle raději škrtneme

Dobrý den, připomínáme Vám, že v sobotu v 9:00 se koná snídaně v parku STROM. Doneste prosím s sebou moučníky, které budou k dispozici pro ostatní hosty.

S pozdravem tým parku STROM

10 Kompostyl

A na závěr sólo pro kompostyl. Vytvořte příklady, jak vypadá váš unikátní styl jazyka. Pokud obchodujete se zdravými potravinami, pak zkuste komunikovat v případě komplikací třeba takto: 

  • Tady se nám asi zatoulala semínko navíc...
  • Vypadá to, že tady vyklíčilo něco, co nemělo...

Ano, komunikace krásně zapadne do kompozice vaší značky. A výsledkem bude originální lovebrand. Všechno má svůj čas, proto své výstupy nechte hezky uležet a pak ještě pro jistotu překontrolovat. A pak hurá do světa! Začněte komunikaci propisovat nejdříve na těch nejdůležitějších touchpointech, ale rozhodně si nenechte ujít žádné detaily. Věřte či ne, to jsou ty drobnosti, které rozhodují. Sjednoťte tak texty na webu, e-maily, oslovení, faktury ale i popisky ve firmě.

A při psaní příspěvku se klidně inspirujte v manuálu. Komunikace a její tón je něco, co je třeba neustále dolaďovat. A to je moc dobře, protože pak se budete posouvat na své cestě a vaši zákazníci vám budou stále důvěřovat. Během své cesty zjistíte, co k čemu dokonale sedne a co je třeba poupravit. Mějte otevřenou mysl a nebojte se svých nápadů. A to i v případě, že vás občas čekají nějaké ty kroky do neznáma. S pevně definovanou komunikací se o vás nebojíme, že byste se na případném rozcestí dali špatným směrem. 

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti