Odborné články

Odborný článek, se kterým zazáříte

Odborný článek patří mezi základní stylistické útvary a stejně jako ostatní žánry prochází neustálým vývojem. Zároveň se přizpůsobuje potřebám a očekáváním nejen samotného autora, ale především čtenářům a potažmo celé společnosti.

Velmi specifickým útvarem se stává moderní odborný článek, který našel své místo v online prostředí. Ten osciluje na hraně klasického odborného článku a standardního webového článku, který je určený především pro specifickou čtenářskou obec, tedy vaše klienty. Musí totiž splňovat určitá specifika odbornosti, ale zároveň uspokojit potřeby vašeho zákazníka. Ano, jedná se o úkol náročný, leč splnitelný, tak jdeme na to!

Jádrem odborného článku je většinou nějaký problém, který je nutný správně definovat. K tomu patří velmi důkladná a rozsáhlá rešerše všech dostupných informací, potažmo výzkumů a jejich výsledků. Hned na začátku je nutné zjistit, jak si daný problém vůbec v současné době stojí. Zda se jedná o atraktivní téma, které je v zájmu současných autorů a zda už některý z nich nemá nakročeno k dokončení výzkumu a odhalení výsledků

Co vám odborný článek přinese?

Čtenáře a zákazníky

Pokud bude článek jiný, atraktivní, pak zaujme i v konkurenčním prostředí online světa. A díky tomu budete vidět! Web se stane vyhledávanějším, zvýší se návštěvnost a pak už vám zbývá jenom malý krůček ke zvýšení tržeb.

Dostanete se do povědomí čtenářů

Vždyť i zvýšení návštěvnosti, odběr designového newsletteru, kliknutí na konverzní tlačítko, lajknutí a sledování facebookových stránek nebo Instagramu je úspěchem. A třeba se vám podaří probořit i bariéru mezi online světem, kde si budou lidé váš článek sdílet stejně efektivně jako v reálném životě.

Vaším bádáním získáte pozornost svých zákazníků

Ukažte, že pečlivě sledujete problémy a potřeby zákazníků, které se snažíte co nejlépe vyřešit, a poskytněte tak svým zákazníkům jedinečnou pozornost a péči. Vám se bude dařit budovat pevnou základnu loajálních zákazníků, kteří na vás nedají dopustit.

Tipy, se kterými se váš odborný článek ve světě rozhodně neztratí!

Vždy vycházejte z originálních zdrojů, výzkumných projektů, odborných periodik, výsledků různých zahraničních a českých konferencí.

Odborné články jsou opravdu velmi specifickým žánrem. Většinou se jedná o pouhý text a veškerá infografika, obrázky, fotografie a atraktivní grafika se přesouvá do příloh či poznámek. To však platí především pro tištěné články, v online prostředí si můžete dovolit text obohatit, avšak střídmě a pouze v případech, kdy mají obrázky důležitou vypovídající hodnotu.

Vždy řešte jenom jedno téma. Díky tomu se budete také moci soustředit na konkrétní potřebu svého zákazníka. Soustředění na jedno téma je důležité proto, aby se vám text zbytečně neroztříštil. Jenom díky tomu vytvoříte logický text, který na sebe bude navazovat a dávat smysl.

Proto je důležité myslet na strukturu textu, která není příliš benevolentní. Zkrátka, tradice se musí držet, zvláště v případě odborných textů, které s sebou nesou punc vědy a celospolečenské vědění. Samozřejmostí je tak přehledný text, rozdělený do jednotlivých kapitol a podkapitol. Samotný text pak oddělujte do odstavců. Pište jasně a stručně. Používejte krátké věty a vyhněte se uměleckosti a metaforám, ty do odborného textu nepatří.

Důležitý je jednotný odborný styl. To ale neznamená, že každé slovo musí být odborné. Veškerou terminologii používejte s rozvahou a pokud to bude třeba, pak používejte vysvětlivky a poznámky.

Hrajte si s titulky i klíčovými slovy, které je nutné do titulku správně a atraktivně propsat, aby vše dávalo smysl. Vždy by měly vyjadřovat přesný obsah kapitol a v žádném případě nesmí být zavádějící. A vyhněte se jakýmkoli básnickým a beletristickým obratům, vtipu, nadsázce či ironii.

Nalepte si hvězdu! Aneb jak napsat odborný článek, který zaujme vašeho zákazníka

  1. Zvolte si téma
  2. Stanovte si plán tvorby
  3. Začněte seskupením informací a dat
  1. Využijte cílové skupiny
  2. Čtenáře uveďte do problematiky
  3. Závěr

1 Zvolte si téma

To by mělo být nejen odborné, ale zároveň by mělo být určitým způsobem svázáno s oborem, ve kterém vy sami působíte. Jenom tak bude dávat smysluplnost vašemu marketingu, ale především vašim čtenářům.

2 Stanovte si plán tvorby

Nějaký čas budete potřebovat na rešerši dostupných informací, uspořádání obsahu a také samotné psaní.

3 Začněte seskupením informací a dat

Odborný článek vyrůstá ze zjištěných výsledků a hypotéz, které vy nadále rozvíjíte. Při práci budete pracovat s výzkumy jiných odborníků. Součástí textu tak budou také poznámky odkazující právě na jejich výzkumy, odborné knihy a články, které je vždy nutné citovat a opatřit poznámkovým aparátem. Pilířem odborného článku jsou právě další výzkumy a odborné práce, proto je nutné do textu správně dle pravidel zakomponovat systém odkazů a zdrojů.

4 Využijte cílové skupiny

Pište pro své publikum. Využijte cílové skupiny. To, že znáte své persony vám dává do ruky obrovskou výhodu, neboť přesně víte, jaká slova volit, abyste své čtenáře zaujali i během čtení odborného článku.

5 Čtenáře uveďte do problematiky

Čtenáře nejdříve komplexně uveďte do širších souvislostí celkové problematiky a pomocí získaných dat ho postupně doveďte k tomu nejzajímavějšímu – výsledku bádání a zkoumání.

6 Závěr

A na závěr to nejdůležitější a nejpodstatnější – závěr! S ním přijde i odhalení vašeho výzkumu. Na závěru si dejte opravdu záležet, protože se jedná o pomyslnou třešničku na dortu, na kterou mají čtenáři chuť již od prvních řádků.

Pak už jenom stačí výsledky vašeho bádání sdílet s celým online světem. Využijte atraktivní výhodu IT technologií a sdílejte, sdílejte a sdílejte. K tomu vám poslouží sociální sítě, newslettery ale i PPC kampaně či Google Analytics. Projděte si všechna dostupná data a zjistěte, kolik lidí článek četlo a jakým způsobem. To všechno se vám totiž bude hodit při tvorbě dalšího článku. 

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti