Rádio

Rádio nemusíme dlouze představovat. Oproti reklamě v rádiu, které se může zdát, že už odzvonilo. Přitom opak je pravdou. Sice je tu mnohem větší médium – internet, ale je potřeba vnímat to, že spolu tito dva plnohodnotní zprostředkovatelé reklam nesoupeří, ale vzájemně se doplňují. Využíváním reklamy v rádiu jste schopní zasáhnout vaši cílovou skupinu jednoduše pomocí druhu rádia. Stačí při tom využít jednoduchého sloganu, vtipné hlášky, můžete si pohrát s tónem řeči a mnoho dalšího.

Navíc rádio reklama se netýká pouze starší generace, jak se na první dobrou může zdát. Mladá generace sice neposlouchá rozhlas nebo klasické rádio, ale využívají jiné způsoby poslechu, jako například online rádio na počítači, nebo nyní velmi oblíbené podcasty. Způsob poslechu se tedy mění, zatímco podstata rádií zůstává a moderní technologie jeho podstatu jenom zvýrazňují a podtrhují.

Stačí stisknutí jednoho tlačítka, aby se vaše reklama dostala do uší každého posluchače, kterým může být třeba zaměstnanec poslouchající při práci, lidé, kteří poslouchají rádio na cestách v autě, nebo nakupující v obchodě. Rádio je navíc mnohem levnější, a to jak z hlediska reklamního prostoru, tak i náročnosti výroby reklamy. Znamená to, že vás příliš neomezují finanční limity, nemusíte si připlácet za lukrativní dobu, jako je tomu v případě televizní reklamy, a navíc ušetříte na produkčních nákladech.

Kdy můžu říct, že mám toto téma splněné?

  1. Stanovili jste si cíl, kterého má reklama dosáhnout
  2. Spustili jste rádiovou kampaň
  3. Vyhodnotili jste kampaň a splnili alespoň částečně stanovený cíl

Jak vypadá správná realizace rádio reklamy?

1 Kde reklamní spot spustit?

Na začátku je potřeba zjistit, kam budete reklamu pouštět. Lokace se liší podle nabízené služby. Pokud budete chtít propagovat produkt, který lze pořídit na e-shopu a nechat zaslat kamkoli po České republice, nemusíte se lokací tolik zabývat. Jiné to bude v případě propagace služby, která je lokačně omezená – například nová auto myčka, která se nachází v Liberci. Těžko budete reklamní spot posílat do Zlínského kraje, aby si jeho obyvatelé zajeli umýt auto přes půl republiky. 

Ke zjištění vhodnosti kraje/regionu či města lze využít i Google Analytics

Google Analytics shromažďuje data o lokaci, tedy odkud se uživatelé dostanou na váš web nebo e-shop. Využít to můžete dvěma způsoby. Buď se zaměříte na kraj, region či město, kde máte nízkou návštěvnost a budete ji chtít podpořit, anebo se naopak zaměříte na kraj, region nebo město, kde je návštěvnost nejsilnější a budete chtít svůj business ještě více upevnit.

2 Rozhlasová stanice

Vyberte správnou rozhlasovou stanici aneb s prodejem nové počítačové hry na Radiožurnál nechoďte…

Po zvolení správné lokace je potřeba vybrat tu pravou rozhlasovou stanici. Na trhu existuje nespočet rozhlasových stanic, které se dělí jak dle lokace, tak dle posluchačů. Využívat můžete celorepublikové stanice, kterými jsou například Evropa 2, Fajn rádio, Český rozhlas nebo Impuls.

Důležité je jen to, aby vaše cílová skupina byla posluchači vybrané stanice. V případě propagace hudebního festivalu využijte spíše takové stanice, které mají věkovou skupinu posluchačů od 18 do 35 let. Naopak při propagaci Knižního klubu budete cílit na rozhlasovou stanici, která má skupinu posluchačů 50 let a více.

3 Tvorba spotu

Při tvorbě reklamního spotu se držte jednoduchého pravidla – čím jednodušší, tím úspěšnější. Reklamní spot má svou optimální délku a v té je třeba sdělit posluchačům co nejvíce informací tak, aby zaujal a posluchač si mohl zapamatovat daný cíl. Přečtěte si níže 10 tipů na vytvoření efektivního rádio spotu.

Vytvoření reklamního spotu můžete outsourcovat specialistům. 4 základní kroky jsou:

  • stanovit si cíl reklamy
  • sepsat scénář,
  • namluvit reklamu
  • poslat ji do daného rádia
     

4 Zjistěte úspěšnost reklamy

Vyhodnocování rádio reklamy je těžší než v případě, dejme tomu, PPC reklamy. Ale i tak se dá najít několik způsobů, jak zjistit, zda je rádio reklama efektivní. V první řadě záleží na tom, jaký cíl jste si na začátku stanovili. Má reklama za cíl zvýšit návštěvnost kamenné prodejny, webu, e-shopu nebo upozornit na novou službu ve městě?

Jednou z možností je využít Google Analytics. Stejně jako v případě výběru lokace je možné sledovat, zda se z daného území zvýšila návštěvnost webu nebo e-shopu.

V případě zvyšování návštěvnosti kamenné prodejny můžeme zůstat v off-line prostředí a sledovat, zda chodí více zákazníků, případně zda je nová služba využívaná.

Efektivnost na 1. místě

10 tipů pro efektivní rádio reklamu

  1. Myslete na hudbu – hudba dokáže probudit a vytvářet emoce, proto pokud si ji můžete dovolit, využijte ji. Jenom nezapomeňte zaplatit hudební bance či knihovně.
  2. Nezapomeňte na výzvu k akci – ta by měla korespondovat s cílem reklamy, například podpoření koupě nového produktu. Představte jeho hlavní výhody, proč by si ho uživatel neměl nechat ujít a kde se dá koupit.
  3. Zapojte známou osobnost – pro zvýšení efektivnosti zapojte hlas známé osobnosti.
  4. Zvažte kontaktní informace – nezaplácněte většinu času spotu kontaktními informacemi a zvolte tu nejpotřebnější. Pokud budete chtít přivést posluchače na nový web, pravděpodobně nepotřebují vědět adresu sídla vaší firmy.
  5. Předejte informace srozumitelně – většina posluchačů rádia jsou takzvaní pasivní posluchači, kteří poslouchají při práci nebo řízení, proto se snažte používat srozumitelný text. Chybný může být například „Setkejte se společně s námi na dni otevřených dveří.“ Lepší je „Nenechte si ujít den otevřených dveří a poznáme se osobně.“
  1. Nekopírujte jiné reklamy – vymyslete nevšední spot a buďte originální! Napodobováním hlasů či reklamních textů na sebe možná upozorníte, ale v negativním slova smyslu. 
  2. Myslete na délku – reklamní spot by neměl být delší než jednu minutu. Většina lidí ztrácí pozornost a je třeba využít reklamu co nejefektivněji.
  3. Opakujte – myslete v průběhu spotu na váš cíl a minimálně dvakrát ho zopakujte. Například pokud propagujete den otevřených dveří, řekněte datum a místo konání minimálně dvakrát. Nejefektivnější je informace zopakovaná na konci spotu.
  4. V jednoduchosti je krása – sdělení musí mít jasné a výstižné. Posluchač ho pouze slyší a nemůže si jej uložit, vyfotit nebo přečíst. Nemá cenu tedy vymýšlet složité věty.
  5. Vyhněte se dvojsmyslům a přehnaným superlativům – přechválená služba či produkt nevyvolá důvěryhodnost, ba naopak. Vyřčení sloganu „Jsme nejlepší a nejlevnější.“ akorát posluchače odradí.

Případová studie

Na závěr si přečtěte případovou studii, jak televizní a rádio reklama zvýšila konverzní poměr online marketingu o 93 %.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti