Co je to Referral program

Co to je referral program a proč by neměl
chybět v žádné firmě?

Referral program je systém náboru založený na doporučování kandidátů vašimi aktuálními zaměstnanci. Obecně se jedná se o jednu z nejstarších a nejosvědčenějších metod marketingu. Pokud je u vás zaměstnanec spokojený, je tato metoda naprosto přirozená a má skvělé výsledky, které jsou navíc bez velkých nákladů. V referral programu však hraje důležitou roli odměna, která zaměstnanci za doporučení náleží.

Tato odměna může mít různou podobu. Nejčastěji se v referral programech setkáte s odměnou finanční, ale může se jednat i o hmotné odměny, nebo zcela unikátní věci vycházející z vaší firemní kultury. Vždy by ale měly být pro vaše zaměstnance dostatečně motivační a relevantní.

Referral program urychluje celý proces náboru a zvyšuje angažovanost stávajících zaměstnanců. Jeho zavedení je časově nenáročné. Důležité je však především to, že díky němu získáte kvalitního a fundovaného zaměstnance. Současný pracovník ho totiž zpravidla seznámí s chodem firmy a jeho pozicí do toho nejmenšího detailu. Kandidáti z referral programu jsou více “culture fit” a je zde větší pravděpodobnost, že se pohovor promění v nástup. Přirozeným důsledkem je také podstatně menší fluktuace zaměstnanců. Doporučení zaměstnanci totiž ve firmě vydrží v průměru o dost déle než ti z jiných zdrojů. Milým bonusem je pak velmi důvěryhodný a účinný marketing pro vaši firmu. Zcela zdarma. Každé sdílení znamená šíření employer brandu a dobrého jména vaší firmy jakožto zaměstnavatele.

Jak referral program funguje?
Je to jednoduché:

  1. Firma zjistí, že potřebuje obsadit volnou pozici
  2. Volnou pozici komunikuje do firmy 
  3. Zaměstnanec nabídku sdílí (mezi přáteli, známými, online)
  4. Kandidát zašle CV (s informací, odkud se o volné pozici dozvěděl – zde by měl uvést, že od konkrétního zaměstnance)
  5. Kandidát projde výběrovým řízením
  6. Zaměstnanec dostane odměnu

Kdy si můžete nalepit samolepku?

Správný referral program:

  1. Je dobře a srozumitelně popsaný
  2. Má definované, kdy a za jakých podmínek dochází k odměně
  3. Má nastavené relevantní a dostatečně motivační odměny
  4. Je odkomunikovaný vůči všem zaměstnancům a rozumí mu
  5. Je transparentní
  6. Dá se snadno měřit a vyhodnocovat

Tipy, které se budou při zavádění
referral programu hodit:

  1. Odměny, které dávají smysl
  2. Probuďte ve svých zaměstnancích soutěživost
  3. Dobrá komunikace je absolutní základ
  4. Zpětná vazba aneb co se s mým doporučením děje?
  5. Co neměříš, to neřídíš – jak referral program vyhodnocovat?

1 Odměny, které dávají smysl

Je to možná překvapivé, ale pro některé zaměstnance nemusí být zrovna finanční odměna tou nejvhodnější motivací. Např. když v Google přestával referral program z neznámých důvodů fungovat, tak nepomohl ani fakt, že odměna za doporučení vzrostla z 2 000 $ na 4 000 $. Ptejte se, co vaši zaměstnanci opravdu ocení. Může to být elektronika, den volna navíc, nebo třeba permanentka na masáž. Fantazii se meze nekladou, ale vždy myslete na to, aby odměna byla pro vaše zaměstnance relevantní. To se může měnit v čase. I když vymyslíte a zavedete perfektní referral program, tak je možné, že ho za pár let budete inovovat. Podle trendů, motivace.

Tip: Odměny můžete taky odlišit podle konkrétních pozic a obtížnosti jejich náboru. Zavést můžete i dílčí „mini odměny“ či „body“. Třeba za relevantní kontakty, nebo realizovaný pohovor. I přestože kandidáta nakonec nepřijmete, můžete zaměstnanci, který ho doporučil, poděkovat menší odměnou, nebo nějakou pozorností.

Definujte také kdy a za jakých podmínek se odměna vyplácí. Např. po ukončení zkušební doby, nebo ve dvou částech vždy po 3 a 6 měsících apod. A vždy dohlédněte na to, aby k výplatě či jiné formě odměny došlo včas a zaměstnanec se nemusel připomínat.

2 Probuďte ve svých zaměstnancích soutěživost

Referral program jako takový můžete ještě podpořit soutěží nebo do něj zapojit prvky gamifikace. Rozproudit rivalitu mezi pobočkami, nebo odděleními. Vyhlásit klání o „nejlepšího headhuntera“ z řad zaměstnanců.

Tip: Např. v PwC měli v roce 2019 soutěž, kdy nejaktivnější doporučovatel vyhrál cestu na festival Colours of Ostrava včetně vstupenek, nebo víkendový wellness pobyt s partnerem.

3 Dobrá komunikace je absolutní základ

Všichni zaměstnanci musí referral program znát a rozumět mu. Dále by měli mít snadný přístup k informacím, které si přejeme, aby sdíleli, abychom jim doporučování co nejvíce usnadnili. Čím lepší podklady a informace, tím snadnější bude pro vaše zaměstnance jejich sdílení i hledání správného člověka. 
Skvělým komunikačním kanálem směrem od personalisty k zaměstnancům může být třeba firemní intranet, ale dobře poslouží i hromadný e-mail (a v těch nejmenších firmách třeba i nástěnka). Volné pozice pravidelně mezi zaměstnance sdílejte. A stejně tak připomínejte, že referral program máte.

4 Zpětná vazba aneb co se s mým doporučením děje?

Dbejte na to, aby zaměstnanci, kteří se do referral programu zapojí a jsou vám nápomocni s náborem dostávali zpětnou vazbu ohledně jejich doporučení. Ať už jde o relevanci kandidáta, průběh pohovoru, nebo to, jak se kandidátovi daří po jeho nástupu. Ujistí se tak, že se na vás může spolehnout, jeho práce nepřišla vniveč a on si před známým neudělal ostudu.

5 Co neměříš, to neřídíš – jak referral program vyhodnocovat?

V řadě firem představuje referral program jeden z nejlepších a nejvýkonnějších zdrojů kandidátů. Je běžné, že doporučení kandidáti tvoří i 80 % všech zaměstnanců. Jak ale mít o výsledcích programu přehled? Pokud máte pár zaměstnanců, určitě si vystačíte s tabulkou v Excelu. Ve chvíli, kdy už máte zaměstnanců několik desítek a referral program se vám rozjede, určitě se vám vyplatí investovat do nějakého informačního systému, který vám práci s kandidáty a evidencí doporučení pomůže. Nezapomeňte o výsledcích programu informovat zaměstnance.

Tip: Kromě počtu relevantních kontaktů, pohovorů a nástupů můžete sledovat i další data. Třeba který zaměstnanec vám přivádí nejvíc návštěv na kariérní web. Vytvořte každému zaměstnanci unikátní odkaz opatřený UTM parametry, díky kterým můžete tyto údaje sledovat. A třeba odměnit.

Nezapomeňte, že vedení firmy by mělo jít vždy příkladem a u referral programu tomu není jinak. Cílem je, aby byl zažitý mezi zaměstnanci. Jen tak může podporovat váš employer brand.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti