Co to je referral program a proč by neměl
chybět v žádné firmě?
Referral program je systém náboru založený na doporučování kandidátů vašimi aktuálními zaměstnanci. Obecně se jedná se o jednu z nejstarších a nejosvědčenějších metod marketingu. Pokud je u vás zaměstnanec spokojený, je tato metoda naprosto přirozená a má skvělé výsledky, které jsou navíc bez velkých nákladů. V referral programu však hraje důležitou roli odměna, která zaměstnanci za doporučení náleží.
Tato odměna může mít různou podobu. Nejčastěji se v referral programech setkáte s odměnou finanční, ale může se jednat i o hmotné odměny, nebo zcela unikátní věci vycházející z vaší firemní kultury. Vždy by ale měly být pro vaše zaměstnance dostatečně motivační a relevantní.
Referral program urychluje celý proces náboru a zvyšuje angažovanost stávajících zaměstnanců. Jeho zavedení je časově nenáročné. Důležité je však především to, že díky němu získáte kvalitního a fundovaného zaměstnance. Současný pracovník ho totiž zpravidla seznámí s chodem firmy a jeho pozicí do toho nejmenšího detailu. Kandidáti z referral programu jsou více “culture fit” a je zde větší pravděpodobnost, že se pohovor promění v nástup. Přirozeným důsledkem je také podstatně menší fluktuace zaměstnanců. Doporučení zaměstnanci totiž ve firmě vydrží v průměru o dost déle než ti z jiných zdrojů. Milým bonusem je pak velmi důvěryhodný a účinný marketing pro vaši firmu. Zcela zdarma. Každé sdílení znamená šíření employer brandu a dobrého jména vaší firmy jakožto zaměstnavatele.