Sklik

PPC je zkratka z anglického Pay Per Click, v překladu tedy „platba za klik“, a představuje způsob zpoplatnění reklamy. PPC reklama je jakýkoliv textový, responzivní, bannerový, produktový nebo video inzerát placený za proklik (případně za zobrazení nebo zhlédnutí), který se zobrazuje v internetových vyhledávačích, partnerských vyhledávačích, sociálních sítích a webových stránkách, které nabízejí prostor pro tuto reklamu.

Jak vlastně PPC reklama funguje a k čemu slouží?

Princip PPC reklamy spočívá v tom, že inzerent neplatí za zobrazení daného inzerátu, ale až za samotné prokliknutí reklamy. Jinými slovy, inzerent platí pouze za návštěvníky svých stránek, které reklama zaujala natolik, že se chtěli dozvědět něco víc a proklikli se přes reklamu na web.

Obecně se PPC inzerce hodí pro každého, kdo má web/e-shop a chce na něj přivést návštěvníky, případně zákazníky. PPC reklama vám tedy umožní být vidět v okamžiku, kdy potenciální zákazník hledá služby či výrobky, které nabízíte, nebo informace z vašeho oboru podnikání. PPC kampaně slouží pro dosahování různých cílů.
 

Cíle kampaní

Cíle pro váš business si vždy určujete sami v závislosti na činnosti podnikání. Cílem může být zvýšení tržeb, zvýšení návštěvnosti, počet zobrazení inzerátů při budování brandu (značky), cena za konverzi, dosažení požadovaného PNO (podílu nákladů na obrat) a další. Při vedení PPC kampaní je velmi důležité sledovat jejich rentabilitu. Nechcete přeci zaplatit více než kolik vám reklamy přinášejí. PPC kampaň Vám umožňuje nejen hlídat vynaložené finance, ale také vyhodnocovat úspěšnost.

Kdy můžeme tvrdit, že PPC fungují správně

PPC inzerce je nejsilnější zbraní e-shopů. Své zastoupení má samozřejmě i u webů. Založení základní PPC kampaně je jednoduché a pomocí nápovědy to zvládne každý.

Pokud ale chcete, aby vaše kampaň byla efektivní a výkonná, je nutné věnovat velkou pozornost:

  1. Nastavení kampaní
  2. Správě kampaní
  3. Optimalizaci kampaní

PPC systémy

PPC systémy si lze představit jako online tržiště reklamy. Zaregistrujete se, získáte účet a začnete nakupovat reklamu na reklamních plochách, kterými daný systém disponuje. První PPC systémy začaly vytvářet provozovatelé vyhledávačů. Všimli si, že klíčová slova, která uživatelé zadávají do vyhledávače, mohou nabízet inzerentům, kteří na ně navážou svou reklamu.

Současně s vyhledávači se platební model PPC začal uplatňovat také v reklamách v obsahové síti. V nich si lze PPC systém představit jako prostředníka, který webovým stránkám umožňuje vydělávat na jejich reklamním prostoru. A zadavatelům umožňuje šířit jejich reklamní sdělení mezi běžné uživatele internetu. Webové stránky tedy nabídnou systému svůj prostor a ten k nim posílá reklamy zadavatelů. Tržby si provozovatel webu a PPC systém dělí mezi sebe.

„Hlavní rozdíl spočívá v tom, že ve vyhledávačích uživatel klíčová slova zadává, kdežto v obsahové síti se inzeráty zobrazují na základě chování uživatelů napříč internetem.“

Aneta Hrdličková

Vyhodnocení kampaní

Pro správné vyhodnocení je nutné mít nasazeny a implementovány všechny měřící kódy. Samotná návštěvnost přivedená pomocí PPC je vidět okamžitě. Kampaně by měly být vyhodnocovány neustále. Postupem času by mělo být dosaženo viditelných výsledků.

Krátkodobě i dlouhodobě by mělo docházet ke zlepšování určitých ukazatelů (vyšší míra prokliku, viditelnost, podíl zobrazení, snížení ceny za proklik, zlepšení pozic inzerátů, počet konverzí, hodnota konverzí, náklady, podíl nákladů na obratu apod.).

Pro vyhodnocení efektivity PPC kampaní je vhodné vycházet z delšího časového období. První měsíc bývá tím nejhorším měsícem z pohledu výkonu kampaní.

Jednotlivé druhy kampaní

1 Kampaně ve vyhledávací síti

Reklamy z těchto kampaní se zobrazují téměř pokaždé, když něco hledáte na vyhledávačích – např. na Google. Jsou to textové inzeráty, které se mohou zobrazit nad nebo pod výsledky neplaceného (organického) vyhledávání. Placené a neplacené výsledky od sebe rozeznáte tak, že placené inzeráty jsou označeny štítkem s nápisem „Reklama“.

Kampaně ve vyhledávací síti

Reklama se zobrazí ve chvíli, kdy hledaný výraz odpovídá nebo je podobný klíčovému slovu, které je nastavené v kampani. Reklama se nemusí zobrazit pouze ve známých vyhledávačích (Google a Seznam), ale zobrazí se i na méně známých stránkách jako např. tiscali.cz, centrum.cz apod. Tyto stránky Google označuje jako partnerské weby ve vyhledávací síti. Reklamy se mohou zobrazit na všech zařízeních – tedy na počítačích, mobilech, tabletech a v chytrých televizích. O pozici, na které se reklama zobrazí, rozhoduje aukční princip.

Dalším typem kampaní jsou dynamické reklamy ve vyhledávání (zkráceně DSA). Tyto kampaně jsou dostupné pouze v systému Google Ads. Pomocí těchto kampaní lze snadno zacílit na celý sortiment webu. Do DSA kampaní nastavíte cílovou URL nebo kategorii webu, kterou budete chtít propagovat. Na základě tohoto nastavení systém zobrazí reklamu při shodě vyhledávacího dotazu zadaného uživatelem do vyhledávače a obsahu stránky webu inzerenta.

2 Kampaně v obsahové síti

V obsahové síti se zobrazují textové i grafické reklamy. Ty se zobrazují na všech webech, které patří do partnerských sítí PPC systémů a nabízí reklamní prostor k využití. Mezi tyto weby mohou patřit velké zpravodajské servery (např. idnes.cz, novinky.cz, extra.cz) i malé úzce zaměřené weby s mnohem nižší návštěvností. U tohoto typu kampaní máte možnost si vybrat, kde a komu se reklama zobrazí pomocí různých typů cílení – podle klíčových slov, témat, konkrétních URL stránek, zájmů nebo chování uživatelů napříč internetem. Kampaně v obsahové síti mají obrovský zásah, proto jsou vhodné pro budování povědomí o značce/webu/produktu.

Typem kampaní v obsahové síti je remarketing a dynamický remarketing. Remarketing umožňuje zobrazovat reklamu uživatelům, kteří již v minulosti navštívili váš web. Dynamický remarketing uživatelům zobrazuje konkrétní produkty, které si na webu prohlíželi. Díky těmto kampaním můžete uživatele přivést zpět na své stránky, aby dokončili nákup nebo registraci.

Kampaně v obsahové síti
Kampaně v obsahové síti

3 Kampaň Google Nákupy

Tato kampaň funguje pouze pro e-shopy a reklamy se zobrazují ve vyhledávačích Google nebo Seznam. Reklamy vznikají automatizovaně na základě zdroje dat. Inzerát obsahuje obrázek produktu, název, cenu a jméno prodejce.

Podmínkou pro inzerci je založený účet Google Merchant Center (nebo Zbozi.cz v Skliku) a v něm mít vložený zdroj dat (typicky XML feed), ze kterého systém čerpá informace o produktech

Kampaň Google Nákupy

4 Sklik

Sklik je lokální PPC systém Seznamu. Reklamu je možné umístit ve vyhledávání Seznamu nebo také v síti partnerských webů. Zahraniční uživatelé na Seznam moc nechodí, takže se hodí jen pro oslovení zákazníků ČR.

Reklamy se zobrazují ve vyhledávání na Seznam.cz a ve vyhledávání dalších webů Seznamu (Sbazar, Seznam Obrázky). V síti partnerských vyhledávačů, do které patří weby operátorů T-Mobile, O2 a Vodafone nebo např. vyhledávače Volný.cz a 1.cz. Dále v obsahové síti Skliku, tj. na webech společnosti Seznam (např. Novinky.cz, Super.cz, ProŽeny.cz, Sport.cz), ale i na partnerských webech (např. iDNES.cz, iPrima.cz, Blesk.cz).

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti