Co je to influencer

Co je influencer marketing?

V dnešním online světě není influencer marketing žádnou novinkou. Naopak je v posledních letech jedním z nejpokrokovějších trendů v marketingu a jeho význam nadále roste.

Dá se považovat za jeden z nejvýznamnějších způsobů, jakým uvést zboží nebo službu na trh. Jedním z hlavních důvodů, proč marketing prostřednictvím vlivných osob funguje, je fakt, že spotřebitel uvěří snáze člověku, kterého „zná“ a sleduje na sociálních sítích.

Kdo je influencer?

Dříve bychom si pod slovem „influencer“ pravděpodobně představili někoho známého – celebritu, politika, muzikanta, sportovce apod. Dnes za „influencera“ můžeme označit kohokoliv nebo cokoliv vlivného – člověka, web, účet nebo skupinu. Influencer pravidelně přidává na sociální sítě (YouTube, Facebook, Instagram, Twitter…) poutavý obsah, kterým značně ovlivňuje chování druhých lidí, tedy hlavně publika, které si vytvořil a které ho sleduje.

V influencer marketingu jsou důležití také mikroinfluenceři. Ti ovlivňují menší komunitu lidí, kteří je sledují. Avšak tato spolupráce může být efektivnější a levnější než se známějším influencerem. Obrovskou výhodou mikroinfluecera je jednoznačně fakt, že je většinou orientován na určité téma, díky čemuž může být svému publiku blíž a dokáže s ním vybudovat silnější vztah.

Jak využít influencer marketing?

Influencer marketing nám může pomoct hned několika způsoby. Mezi hlavní důvody využití influencer marketingu řadíme především:

  • zvýšení prodeje
  • zvýšení povědomí o značce
  • zvýšení zásahu
  • podpora vlastní komunikace
  • návštěvnost stránek

Z časového hlediska spolupráce je dobré znát rozdíl mezi
ambasadorem a influencerem.

Jako ambasadora označujeme člověka, který se značkou spolupracuje nebo má spolupracovat dlouhodobě a stává se tak tváří značky nebo je s ní nějakým významným způsobem spojován. Měl by tedy mít značku rád a šířit ji a její hodnoty mezi svou komunitu nevtíravou cestou.

V případě influencerů se často jedná o jednorázové spolupráce, které se využívají v rámci marketingových kampaní.

Značky či produkty jsou tedy komunitě doporučovány důvěryhodnou cestou komerčních sdělení.

Výběr influencera

Úspěšnost vašich kampaní závisí především na správném výběru influencera. Správný výběr influencera je totiž předpokladem k úspěchu. Při výběru influencera se rozhoduje o tom, jestli má propagace vůbec šanci na úspěch, jestli vám hrozí nějaké riziko poškození značky a jaká je pravděpodobnost, že se vám vaše investice vrátí.
A jaká jsou tedy kritéria pro výběr správného influencera?

Při výběru influencera by měl být nejdůležitějším kritériem vliv. A co je v tomto případě vliv influencera?

Jako vliv influencera můžeme označit:

Influencer v mobilu
  1. Zásah publika, tedy to, jaký reálný dosah má přidávaný obsah influencera, tzn. kolik lidí vidí to, co influencer zveřejnil. Díky této metrice měříme výsledky a efektivitu kampaní.
  2. Vztah s publikem, tedy počet interakcí u příspěvků influencera od jeho sledujících (reakce na příspěvky).
  3. Vztah ke značce nebo produktu je u influencer marketingu poměrně důležitý, protože když bude mít influencer váš produkt nebo značku rád, bude snazší s ním spolupráci navázat a pro influencera bude jednodušší produkt nebo značku propagovat.

Dalšími důležitými kritérii jsou např.:

Pokud máte v kritériích jasno, ale stále nevíte, kde hledat a jak objevit toho pravého influencera, přikládáme pár tipů na to, jak a kde ho najít, případně, jak si ho proklepnout.

  • Blogerské žebříčky a magazíny – pro inspiraci navštivte např. Czech Social Awards, Ceskeblogy.cz, GrapesMag nebo Blogerky.cz.
  • Facebookové skupiny – V těchto skupinách je slovo influencer často skloňované ve všech pádech, proto hledejte inspiraci i tam (#holkyzmarketingu, Staráme se o marketing (a sociálno), Influenceři a další značky).
  • Hashtagy – jeden z nejsnazších způsobů, jak objevit toho pravého influencera, je prohlížení hashtagů, které by mohly úzce souviset s vaší značkou či produktem.
  • Agentury.
  • Nástroje:
    • Nástroj Hypeauditor slouží k primárně pro kontrolu publika tvůrce. Díky tomuto nástroji můžete objevit i další tváře. Tento nástroj je však placený, proto si dávejte pozor, aby vás hledání nového influencera nestálo majlant.
    • Naopak nástroj Brand Collabs Manager je zdarma a jeho velkou výhodou je, že je přímo nástrojem od Facebooku. Díky tomuto nástroji můžete zjistit s kým vámi vytipovaný influencer spolupracoval v minulosti, což je také velká výhoda.
    • Jak zjistíte kolik % z inluencerových sledujících je aktivních a reaguje na jeho příspěvky? Stačí vyzkoušet nástroj IGBlade.com.  
  • Ptejte se, zjišťujte a sledujte. 😊 Neváhejte se zeptat i svých zákazníků, třeba váš produkt znají právě od influencera, který váš produkt už používá a má rád. V tomto případě je to jackpot.

Ptáte se, jak oslovit influencera?

Podmínky spolupráce

Spojené ruce

Základem úspěšné spolupráce jsou podmínky spolupráce, které si stanovte předem, ideálně ve smlouvě. A nezapomeňte si ujasnit cíle spolupráce. Při tvorbě nechte influencerovi volné ruce a věřte jim. Oni vědí jak na to.

Stanovte si časy plnění spolupráce, jak dlouho má mít influencer obsah na svém profilu, a hlavně nezapomeňte na to nejdůležitější – firemní označení, hashtagy, ale také možnost přesdílení obsahu a kontrolu postů před jejich publikací.


Ptáte se, jak odměnit influencera?

  1. tvorby obsahu – článek, foto, video, Reels, atd.
  2. účasti influencera na vašem firemním eventu
  3. společné soutěže
  4. produktové řady/produktu s tváří influencera

Influencer pak může mít svůj ceník, kde má nastavenou cenu za příspěvek či Stories. Dál se můžete domluvit na individuálně nastavené odměně (např. při účasti na eventu) nebo může být placený v rámci barteru – tedy dostane produkt/službu výměnou za obsah (nebo jiný typ spolupráce). Velmi dobře funguje i princip provize z prodejů, protože motivace influencera je pak vyšší a obsah bývá o to kvalitnější.

Na co si dát pozor při spolupráci s influencery aneb jak na označování spoluprací

V případě, že chcete dělat influencer marketing správně a chcete ho mít i právně pod palcem, musíte mít základní přehled o právu upravujícím regulaci reklamy a ochranu spotřebitele. Nejde však o nic těžkého, jedná se především o správné označování spolupráce v příspěvcích.


Jak mít všechno právně správně?

  1. Označování reklamního obsahu je povinné, označujte tedy vždy a vše.
  2. Ptáte se, proč označovat? Odpověď je jednoduchá. V případě neoznačení spolupráce jsou v ohrožení všechny zúčastněné strany – zadavatel, influencer i agentura.
  3. Označování reklamy je tedy povinné pro zadavatele i pro influencera.

A jak vypadá správné označení reklamy?

  1. Je viditelné, jasné a pro uživatele zřetelné.
  2. Lze využít funkci a možnost označení „placeného partnerství“ na Instagramu.
  3. Můžete spolupráci vyjádřit pomocí hashtagů, jako jsou například #reklama #sponzoring #spolupráce #sponzorovanyobsah.
  4. Uveďte informace o spolupráci v textu příspěvku.

Jak spolupráci vyhodnotit?

  • U zvýšení prodeje můžete použít speciální slevový kód, který bude obsahovat slevu a jméno influencera, např. EMIL20.
  • U zvýšení povědomí je potřeba se domluvit s influencerem na poskytnutí screenů nebo vyhodnocení kampaně, jelikož jsou tato data soukromá.
  • U zvýšení zásahu jsou důležité metriky, např. komentáře, lajky a sdílení. Tyto metriky najdete u jednotlivých příspěvků. Zde si ale dejte pozor, na čem jste se domluvili ve smlouvě, některé příspěvky může influencer po uplynutí smlouvy z profilu vymazat.
  • Návštěvnost stránek zjistíte snadno pomocí Google Analytics a trackovacího odkazu na vaše stránky, například bit.ly. V Google Analytics snadno zjistíte chování návštěvníků na vašich stránkách. Uvidíte zde například čas strávený na stránce, počet nových návštěvníků nebo ze které stránky návštěvníci přicházejí.
  • A opět se nezapomeňte ptát. Ptejte se zákazníků, kde se o vás dozvěděli.

Kdy mám hotovo?

  1. Vím, co je influencer marketing a vím kdo je influencer.
  2. Vím, k čemu ho chci využít a mám stanovené cíle.
  3. Našel jsem podle kritérií správného influencera, proklepl jsem si ho nástroji.
  4. Oslovil jsem influencera a určili jsme si podmínky spolupráce.
  5. Zkontrolovali jsme správné označení reklam.
  6. Zrealizovali jsme společnou kampaň a vyhodnotili jsme ji.
Checklist

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti