Jak získat přehled o konkurenci

Konkurence je soutěž, ve které se vaši soupeři – konkurenti – neustále snaží získat před vámi určitou výhodu, díky které by získali cílového zákazníka. Konkurence může mít mnoho podob. Pokud působíte na regionálním trhu, nemusíte se tolik starat o konkurenci na druhém konci republiky. Naopak byste se měli důkladně zaměřit na analýzu konkurentů ve vašem regionu.

Při poznávání konkurence dejte však pozor na to, koho považujete za konkurenta. Tím nemusí být pouze ten, kdo nabízí stejný produkt či službu jako vy (přímá konkurence), konkurovat vám může i firma nabízející (i vzdáleně) podobné produkty a služby, které však mohou uspokojit potřeby cílového zákazníka stejně dobře, jako ty vaše. Takovým produktům se odborně říká substituty a hovoříme v tomto případě o nepřímé konkurenci.

Dobré je nezapomínat také na konkurenci potenciální. Když poznáváte svou konkurenci, myslete při tom i na to, že noví soupeři se mohou teprve objevit. Jestliže objevíte „díru na trhu“ a váš byznys bude vysoce lukrativní, je velmi pravděpodobné, že se takové příležitosti budou chtít rychle chopit i ostatní.

Důkladnou analýzou vaší konkurence nezískáte pouze přehled o tom, jaké firmy vás na trhu mohou ohrozit. Získáte tím mnohem více. Poznáte své silné a slabé stránky vůči konkurenci – ty se mohou týkat různých oblastí (cena, kvalita, péče o zákazníky, přidaná hodnota, balení, ceny dopravy).

Důvody proč sledovat konkurenci

Díky definování konkurence se dozvíte spoustu dalších bonusových informací, která Vám ve Vašem podnikání pomohou. Důvody jsou následující:

  1. Odhalení díry na trhu (všichni konkurenti se snaží být nejlevnější, ale nikdo nenabízí lepší servis, po kterém je poptávka)
  2. Získání inspirace k tomu, jaké produkty a služby nabízet (například díky analýze konkurence zjistíte, že Váš konkurent prodává širší nabídku značek stejné kategorie produktů, díky tomu jste schopni doplnit, nebo rozšířit Vaši nabídku o další značky a tím zkvalitnit celkovou nabídku produktů)
  3. Zjištění, jakou rychlostí konkurence inovuje svoji nabídku
  4. Podněty k zlepšení a inovaci vašeho vlastního webového/e-shopového řešení (například zjistíte ve srovnání s konkurencí, že nikdo z konkurentů nemá dobře řešenou mobilní verzi webu, investicí do inovace této části následně získáte výhodu)
  5. Zda konkurenti rozšiřují, udržují či zeštíhlují produktovou nabídku (zda se jim vyplácí prodávat široké spektrum produktů/služeb, nebo zda je výhodnější se specializovat)
  6. Zda konkurenti cílí na jednu potřebu, nebo zda dokázali zákaznických potřeb odhalit více
  7. Zda konkurence dokáže provést zákazníka celým nákupním procesem nebo ne
  8. Zda konkurence pracuje u zákazníků s opakovanými objednávkami produktů/služeb (fáze care z modelu STDC) – například, budete pravidelně oslovovat vaše zákazníky s nabídkou produktů v moment co u produktů co u vás nakoupili vyprší datum spotřeby

Nakonec můžete získat motivaci zlepšit oblasti, ve kterých jste oproti konkurentům slabší, a naopak se zaměřit na to, v čem máte výhodu vy a jste v tom opravdu dobří.

Kdy můžete tvrdit, že znáte konkurenci

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že znáte svoji konkurenci, musíte splnit tyto základní podmínky:

  1. Vyjmenovat hlavní přímé i nepřímé konkurenty
  2. Určit, v čem je konkurence lepší
  3. Určit, v čem naopak vynikáte Vy
  4. Využít poznatky ve svůj prospěch  

Ukázkový příklad

Z analýzy cen konkurence jste zjistili, že jste jen o pár korun dražší, než Váš největší konkurent.

Díky tomu jste schopni identifikovat klíčové produkty a cenu dostat na nebo pod úroveň Vašeho konkurenta a díky tomu výrazně ovlivnit pravděpodobnost, že u Vás zákazníci dokončí objednávku.

Příklady přímé a nepřímé konkurence

  • Přímá konkurence: Prodávám herní notebooky. Konkurent také prodává herní notebooky.
  • Nepřímá konkurence: Prodejce herních konzolí. (Jiný produkt, stejná potřeba)
  • Přímá konkurence: Prodávám osobní automobily. Konkurent prodává osobní automobily.
  • Nepřímá konkurence: Prodávám auta. Lidi se začínají chovat ekologicky a čím dál tím víc používají MHD -> klesá zájem o auta. Dopravci nedělají totéž, co já, ale uspokojují stejnou potřebu -> berou mi zákazníky a tudíž mi nepřímo konkuruje.

Silné a slabé stránky vůči konkurenci

1 Přidaná hodnota

Máte dražší produkty/služby než konkurence? Můžete se zaměřit na přidanou hodnotu pro zákazníka, tedy nabídnout unikátní věrnostní program, například jako knihy dobrovský, kde sbíráte body za objednávky, které pak může zákazník využít při dalších objednávkách.

2 Péče o zákazníky

Praktický příklad e-shopu Eppi.cz, kde před objednáním balíčku vždy volají zákazníkovi a ujišťují se o místě dodání a informují ho osobně, že balíček byl odeslán, tím budují úplně jiný vztah k zákazníkovi než, když se jim ozvete pomocí e-mailu.

3 Kvalita

Víte, že prodáváte kvalitnější produkty, nabízíte kvalitnější služby, než konkurence?

Zaměřte se na tuto výhodu a jednoznačně a zřetelně tuto výhodu komunikujte. Například prodáváte tužkové baterky, které vydrží reálně déle nabité než baterky konkurence, nezapomeňte to zmínit v marketingové komunikaci.

4 Balení

Zabalení balíčku, nebo produktu může být naprosto zásadní konkurenční výhoda, kdy jenom ten pocit při rozbalování balíčku může opodstatnit vyšší cenu, obzvlášť když se informace o perfektně zpracovaném balíčku rozkřikne. Využijte dárky, udělejte otevírání balíčku s produkty od Vás pro zákazníky zážitkem.

Například bewooden.cz kde všechny produkty jsou v balíčcích zabaleny do krásných balíčků, které jsou uloženy v dřevěných pilinách a k objednávce dostane automaticky slevu. Nebo Eppi.cz, kde v balíčku najdete bonbóny, dárky, certifikát pravosti, krásně zabalenou v obálce fakturu a například los s případnou výhrou k další objednávce

Další konkurenční výhody

Konkurenční výhodou může být například užitečný blog, kde zákazník pochopí, že tomu co děláte rozumíte, že publikujete kvalitní obsah, který může být velikou přidanou hodnotou pro vaše koncové zákazníky. Krásný příklad je channelfireball.com který publikuje pravidelně blog a obsah ve spolupráci s profesionálními hráči karetní hry magic the gathering a vše propojuje rovnou s vlastním e-shopem.

Nebo například tvoříte kvalitní a navštěvovaný video obsah, plný recenzí, dejte to vědět, díky tomu vaši zákazníci opravdu pochopí, že jste profesionálové a rozumíte vašemu zboží.Každopádně konkurenční výhoda je prakticky cokoliv co Vás odlišuje, co děláte skvěle a to čím vynikáte proti ostatním. Ať už je to videoblog, cena, balení v kterém produkty prodáváte, nebo třeba zákaznický přístup.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti