Konkurence je soutěž, ve které se vaši soupeři – konkurenti – neustále snaží získat před vámi určitou výhodu, díky které by získali cílového zákazníka. Konkurence může mít mnoho podob. Pokud působíte na regionálním trhu, nemusíte se tolik starat o konkurenci na druhém konci republiky. Naopak byste se měli důkladně zaměřit na analýzu konkurentů ve vašem regionu.
Při poznávání konkurence dejte však pozor na to, koho považujete za konkurenta. Tím nemusí být pouze ten, kdo nabízí stejný produkt či službu jako vy (přímá konkurence), konkurovat vám může i firma nabízející (i vzdáleně) podobné produkty a služby, které však mohou uspokojit potřeby cílového zákazníka stejně dobře, jako ty vaše. Takovým produktům se odborně říká substituty a hovoříme v tomto případě o nepřímé konkurenci.
Dobré je nezapomínat také na konkurenci potenciální. Když poznáváte svou konkurenci, myslete při tom i na to, že noví soupeři se mohou teprve objevit. Jestliže objevíte „díru na trhu“ a váš byznys bude vysoce lukrativní, je velmi pravděpodobné, že se takové příležitosti budou chtít rychle chopit i ostatní.
Důkladnou analýzou vaší konkurence nezískáte pouze přehled o tom, jaké firmy vás na trhu mohou ohrozit. Získáte tím mnohem více. Poznáte své silné a slabé stránky vůči konkurenci – ty se mohou týkat různých oblastí (cena, kvalita, péče o zákazníky, přidaná hodnota, balení, ceny dopravy).