Co je to EVP

Employee Value Proposition

Employee Value Proposition. Další tři cizí slova. Není to však nic jiného, než řada unikátních výhod a hodnot, které firma vyznává a v ideálním případě s nimi všichni zaměstnanci souzní a chovají se podle nich. Jsou i nedílnou součástí vašeho employer brandu (značky zaměstnavatele) a důvodem, proč si kandidát firmu vybere, aby právě tam poslal svůj životopis.

EVP by měla být autentická a opravdová. Žádná klišé opsaná z příručky managementu. Nicméně popisují ideální stav – jak chceme, aby to opravdu bylo. Pak bychom měli dělat vše pro to, aby to byla pravda a aby se rozdíl mezi realitou a ideálem smazal a my tak deklarovali, že si za svými hodnotami stojíme.

Proč své EVP znát a k čemu slouží? 

Odpověď je jednoduchá. Lidé dnes už nepracují pouze pro peníze. Potřebují smysl, nekonečnou motivaci, profesní a osobní rozvoj i výzvy. Pokud tyto věci vaše firma nabízí, správně stanovené a komunikované EVP mohou být rozhodujícím faktorem, jestli lidé půjdou pracovat k vám, nebo k vaší konkurenci. A pokud nastoupí a vše si sedne, mnohem déle u vás vydrží.

EVP zároveň souzní s firemní vizí a nastavují reálná očekávání ohledně toho, jak to u vás ve firmě funguje a jaké kandidáty k sobě chcete přitáhnout. Anebo odradit. Stejně tak mohou působit nejen na kandidáty a zaměstnance, ale i na potenciální zákazníky.  
Usnadní vám také komunikaci kolem náboru. Budete přesně vědět, jaké máte jako zaměstnavatel silné stránky a co byste měli v kampaních komunikovat.

Je to podobné jako s vaším produktem nebo službou, u které znáte své konkurenční výhody. V tomto případě je produktem zaměstnání ve vaší firmě. Vaším cílem je prodat ji kandidátům na trhu práce.

Jak stanovit EVP?

  1. Musí odrážet vizi a misi.
  2. Vycházejte ze zaměstnaneckých benefitů a výhod, kterých si zaměstnanci opravdu cení.
  3. Měly by souznít s firemní kulturou. Podporovat ji a pomáhat ji dotvářet.
  4. Ptejte se současných zaměstnanců na správné otázky.

Ptejte se současných zaměstnanců
na správné otázky:

  1. Proč si vaši firmu vybrali?
  2. Čeho si na práci u vás nejvíce cení?
  3. Jak hodnotí příležitosti, kterých se jim dostává?
  4. Jak vnímají své kolegy? Který typ osobností ve firmě převládá?
  5. Proč se těší každý den do práce?

Mezi nejčastější typy EVP patří:

  • Odměny - finanční i nefinanční

  • Práce - úkoly, které mají smysl, možnost sladit práci a osobní život, péče firmy o rodiny, diverzita úkolů, služební cesty.

  • Firma a její prestiž - to, jak je vidět navenek. Jak se jí daří na trhu, jak si stojí kvalitou, jaký je její marketing nebo pověst.

  • Tým - jakým způsobem jsou lidé ve firmě vedeni, jaké je vedení společnosti, spolupráce v týmech a odděleních.

  • Příležitosti - jak se mohou lidé rozvíjet profesně i osobně.

Samolepku si nalepte, pokud:

  • Jste si stanovili EVP své firmy.

  • Máte stanovené hodnoty pravidelně komunikujete dovnitř firmy i navenek.

  • Dbáte na to, abyste všichni v maximální možné míře s hodnotami souzněli, ctili je a dodržovali.

  • Pokud bude třeba, své hodnoty inovujte, pozměňte, dolaďte.

Tipy navíc

  • Zajímavé informace můžete zjistit i na hodnotících portálech, jako je třeba atmoskop.cz.

  • Své hodnoty můžete komunikovat nejen textově, ale i třeba graficky. A třeba je použít i ve výzdobě budovy.

  • Zařaďte otázky, které vám pomohou stanovit nebo ověřit stávající hodnoty, do pravidelného průzkumu spojenosti mezi svými zaměstnanci.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti