Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Náborový proces
Propracovaný náborový proces ušetří spoustu energie, ale i nákladů. Pomůže vám vybrat vhodné zaměstnance, kteří neodejdou už po pár měsících, a kteří do vaší společnosti zapadnou. Vytvořte si náborový proces a přizpůsobte si ho podle svých potřeb.
Co se skrývá pod pojmem náborový proces?
Náborový proces je postup, který se používá při výběru nových zaměstnanců. V každé firmě se ale liší. Zaměřuje se totiž na specifické požadavky. Někde se setkáte s přijímacím pohovorem, jinde vás čeká propracované assessment centrum.
Proč mít dobře vytvořený náborový proces?
Nábor bude mít řád a přesně dané body, které se budou snadno dodržovat. Odstraní se i zbytečné nejasnosti a zmatky. Vydefinujete si, koho vlastně hledáte a proč. Začnou se vám hlásit relevantní uchazeči, kteří z firmy neodejdou po prvních pár týdnech. Víte, že nadměrná fluktuace zaměstnanců má vliv na morálku a produktivitu celé firmy? Navíc se zvyšují náklady na administrativu a adaptaci.
Kdy máme kvalitní náborový proces?
- Hlásí se nám relevantní zájemci.
- S uchazeči komunikujeme.
- Máme propracované pohovory, testovací aktivity nebo assessment centra.
- Vytvořili jsme kvalitní adaptační proces.
- Zaměstnanci jsou ve firmě spokojeni a neodchází.
Jak vytvořit náborový proces?
Definujte si nového zaměstnance
Personalisti a vedoucí oddělení si společně určí, jak by měl ideální zaměstnanec vypadat. Záleží hlavně na zkušenostech, znalostech, povaze, ale i volnočasových aktivitách. Nový zaměstnanec by měl zapadnout do nastolené firemní kultury. Jedině tak vzniká silný tým. Nezapomeňte určit náplň práce, co od uchazeče očekáváte a mzdové ohodnocení.
Začněte hledat
Projděte si databázi předchozích uchazečů, hledejte na sociálních sítích, veletrzích, ve školách nebo v zájmových skupinách. Zeptejte se na doporučení od současných zaměstnanců. Tvořte zajímavé příspěvky, plakáty nebo přednášky a dejte trhu vědět o volných pozicích. Prezentujte firmu navenek.
Komunikujte s uchazeči
Úspěch se dostavil a přišli vám první životopisy? Kdo a za jak dlouho bude uchazeče kontaktovat? Jaké informace jim předá? Co se bude dít dál? I to je důležité vědět. Stanovte si přesný proces a nenechávejte zájemce bez potřebných informací.
Procházejte životopisy
Začněte procházet a třídit všechny životopisy. Na základě získaných informací rozhodněte o tom, kdo bude pokračovat na osobní pohovor a kdo ne.
Nepodceňujte výběrový pohovor
Pozvěte vybrané uchazeče na osobní pohovor. Nejenom, že od nich získáte bližší informace, ale poznáte i jejich osobnost, záliby nebo cíle. Pamatujte, že pohovor má být dialog mezi oběma stranami. Měl by mít svou strukturu a řád.
Zjistěte kompetence uchazeče
Potřebujete, aby uchazeči uměli zacházet s programy nebo se nebáli vystupovat na veřejnosti? Zadejte testovací úkoly a pořádejte assessment centra. V assessment centrech máte připravené úlohy, které jsou zadávány skupinám uchazečů. Úlohy jsou vybrané tak, aby se při jejich plnění projevily kvality a vlastnosti žádané na daných pozicích.
Vybrali jste nového zaměstnance? Nezapomeňte ho adaptovat
Z velkého množství uchazečů jste vybrali nového zaměstnance, který zapadá do firmy a splňuje všechny předpoklady. Nenechte ho zbytečně tápat. Uveďte ho do nového prostředí a předejte mu všechny nezbytné informace. Představte mu kolegy, proveďte ho po firmě a ukažte, jak funguje podnikový systém. Stanovte si přesný adaptační proces. Ten má za cíl začlenit nové jedince do týmu a do firmy jako takové.
Abyste mohli ustálit náborový proces, musíte vy sami vědět, k jakému cíli vaše společnost směřuje. Stanovte si misi a vizi, kterou budete následovat vy i zaměstnanci. Vypilujte i ostatní části marketingové strategie náboru, aby žádná část nebyla upozaděna. Pořádejte také společné teambuildingy a celofiremní akce, aby se do kolektivu zapojili noví zaměstnanci firmy a prohlubovaly se tak vzájemné vztahy.
Příklad
Jaký náborový proces máme v eBRÁNĚ? Máme definováno, jaké lidi k nám do týmu hledáme. Používáme sílu sociálních sítí, dobře vypadajícího kariérního webu a dáme na doporučení stávajících zaměstnanců. Uchazeče čekají tříkolové pohovory – s personalistou, vedoucím oddělení a výkonným ředitelem. U pozic Akviziční specialista máme připravené assessment centrum. Copywriteři se zase setkají s testovací aktivitou. Nepodceňujeme ani adaptaci, kdy nováčkovi věnujeme celý den, provádíme ho interními pravidly a představujeme ho kolektivu.