Co je firemní vize

Chcete-li, jako podnikatel, motivovat svoje zaměstnance a svým zákazníkům dát možnost se s vaším byznysem více ztotožnit, musíte mít misi. Vědět, kterým směrem jdete, a proč. Dostatečně silná mise dokáže lidi motivovat k tomu, aby udělali první krok. Jenže i sebelepší motivace je v ohrožení v okamžiku, kdy nemáte jasné cíle, nedokážete svůj úspěch změřit a nemáte konkrétní představu, čeho chcete dosáhnout.

Tady přichází na řadu firemní VIZE.

Firemní vize je měřitelný milník při plnění vaší mise. VIZE popisuje stav, ve kterém se za určitou dobu chcete nacházet. Zatímco MISE říká, proč podnikáte, co vás motivuje a jakým směrem jdete, VIZE je konkrétní místo na vaší cestě. MISI nikdy nemůžete splnit. Je nekonečná. VIZE je časově ohraničená a dá se změřit. Je to nejvyšší cíl, o který celá firma usiluje v rámci svojí mise.

Vize vám umožní položit na cestu drobečky, které budou dostatečně konkrétní a uchopitelné. Vize vám pomůže přenést motivaci a chuť do práce ke konkrétním krokům. Díky vizi získají vaši zaměstnanci i zákazníci přehled o vašich budoucích plánech. Budou schopni pochopit, čeho chcete dosáhnout, a to na konkrétním příkladu, který jim pevně utkví v mysli. Nehmotná představa se stane reálným cílem.

Kratší dobu nedoporučujeme. Při rychlém dosažení vize ji budete muset v krátkých obdobích znovu měnit. Lidé si na změny potřebují přivyknout a chvíli tak trvá, než se jim dostanou pod kůži. Stejně tak nedoporučujeme ani období delší. To je pro změnu příliš vzdálené, než aby bylo pro lidi snadno uchopitelné a uvěřitelné.

Období 3-5 let je ideální horizont, dle kterého svou vizi plánujte.

Protože je to však cíl, na jehož dosažení budete pracovat následující roky, a podle kterého budete nastavovat byznys plán, je třeba brát v potaz více okolností.

Kdy můžeme tvrdit, že máme vizi

  1. Je sepsaná

  2. Je měřitelná

  3. Je v horizontu 3-5 let

  4. Je v souladu s firemní misí

  5. Ji všichni zaměstnanci znají a chápou

Co byste pro to měli udělat?

1 Zaměřte se na věci jako

  • lidi
  • počet
  • kvalita / kvalifikace
  • specializace
  • fluktuace
  • celková nezaměstnanost na trhu
  • silné a slabé stránky vašeho byznysu (k tomu vám pomůže alespoň základní SWOT analýza)
  • trh - jeho celková velikost, aktuálnost vašeho oboru, legislativa, stav ekonomiky atd.

2 Buďte pozitivní

Když si všechny tyto okolnosti promyslíte, můžete se pustit do sepisování svojí vize. Při psaní vize buďte pozitivní a nebojte se jít až na hranici toho, o čem se domníváte, že je možné. Využijte přitom však standardní způsob stanovování cílů: SMART

  • specifický (specific)
  • měřitelný (measurable)
  • dosažitelný (achievable)
  • realistický (realistic)
  • časově ohraničený (timely)

3 Ještě lepší firemní vize je navíc

  • jednoznačná
  • pochopitelná
  • v souladu s firemní misí
  • v souladu s firemními hodnotami

Rozdíly mezi misí a vizí

Mise a vize. Dva často zaměňované pojmy. A přesto je v nich tak velký rozdíl. Bohužel to mnoho firem neví a tyto dva pojmy zaměňují. I to je jedním z důvodů, proč jsou jejich mise (a vize) prázdné a „klišoidní“.

„Mám vizi, že změním svět“ vs „Mojí misí je změnit svět“. Tato dvě prohlášení na první dobou vypadají stejně. Nejsou. Abychom vám vysvětlili rozdíl mezi nimi, pojďme si to ukázat na snáze pochopitelných příkladech.

Příkladem lepší mise může být: 
„Poznávat neprobádaná místa na zemi a sdílet je se zájemci o netradiční cestování.“
Nebo ještě lépe:
„Poznávat neprobádaná místa na zemi a sdílením inspirovat lidi k netradičnímu cestování bez cestovních kanceláří.“

Vaše mise platí stále. Musí. Je to důvod, proč existujete. Proč dýcháte. Proč děláte to, co děláte. Slouží vyššímu principu a demonstruje přínos pro lidi okolo. Ale hlavně: Vaše mise je dlouhodobá.

Vize, na druhou stranu, označuje konkrétní bod, kterého se snažíte dosáhnout. Jakmile ho dosáhnete, vaše vize se musí změnit a vyvinout. Vize v sobě obsahuje časový horizont. Jedná se o stav, do kterého se chcete v následujících letech dostat. Roční vize je příliš krátká a musí se často měnit. Desetiletá vize je natolik vzdálená, že se zdá nereálná. Ideální vize proto popisuje stav, ve kterém se chcete nacházet ideálně v období za 3-5let.



Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti