Co je to affiliate marketing

O affiliate marketingu jste už určitě někdy slyšeli. Možná ale nevíte, jak doopravdy funguje. Tento pojem se na internetu poprvé objevil již v roce 1998 a za posledních několik let tento typ marketingu raketově roste.

Díky affiliate marketingu rostou v České a Slovenské republice roční obraty z výkonnostní reklamy až o 68 %.

Dle studií dokáže dobrý affiliate program největším českým a slovenským e-shopům generovat obrat 5 až 15 %.

Dosud jste byli nadšení hlavně z PPC reklamy, kde platíte pouze za proklik. Affiliate marketing je ve skutečnosti ještě výhodnější, protože platíte pouze za uskutečněný prodej ve formě provize. Pojďme si to ukázat na příkladu.

Co mi to přinese?

Affiliate marketing je ryzí výkonnostní typ reklamy. Své výdaje na reklamu budete mít naprosto pod kontrolou. Pokud chcete mít PNO (podíl nákladů na obrat) 10 %, pak budete mít 10 %. Chcete mít maximálně 4 %? Pak budete mít 4 %. Samozřejmě platí čím vyšší bude PNO, tím spíš s vámi budou spolupracovat větší partneři.

V případě že máte 5 partnerů a každý za týden „doručí“ 10 objednávek v hodnotě 2 000 korun, vzniká vám obrat 100 000 korun. Vaše předem stanovená provize byla 5 %, a tak vyplatíte partnerům 5 000 korun. Každý z vašich partnerů si tedy přijde na 1000 korun. Situace, která je výhodná pro obě strany.

Vaši partneři mají vysokou motivaci váš produkt co nejlépe prezentovat a dobře reklamu cílit, protože mají peníze pouze z provize. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že váš produkt bude prezentován v tom nejlepším světle.

Kdy mohu říct, že úspěšně provozuji affiliate marketing?

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máteúspěšný affiliate marketing, musíte splňovat tyto základní podmínky:

  1. Máte definováno kolik % bude tvořit provize u jednotlivých kategorií vašeho zboží.
  2. Máte zakoupený provizní software nebo jste součástí provizní sítě
  3. V případě, že se rozhodnete pro svůj software, máte díky němu vybudovanou síť affiliate partnerů.
  4. Obrat z affiliate tvoří alespoň 10 % z celkového obratu.

Jak na to?

V první řadě byste se měli rozhodnout, zda se stanete součástí provizní sítě, nebo zda si pořídíte vlastní provizní software. Z něj si poté partneři získávají propagační materiály a sledují, jak se jim daří v „uplatňování“ jimi sdíleného odkazu. Vy zde sledujete návštěvnost a objednávky z provizních odkazů. Obě varianty mají své výhody a nevýhody:

1 Stanu se součástí affiliate sítě

Takové sítě slučují na jedno místo spoustu affiliate programů různých obchodů, a především také velké množství partnerů, kteří budou vaše produkty propagovat. Množství partnerů působících v provizní síti je beze sporu tou největší výhodou. Nemusíte totiž složitě hledat partnery, kteří budou mít zájem propagovat vaše produkty. Naopak nevýhodou může být to, že společnost provozující tuto affiliate síť si účtuje také provizi z částky, kterou proplácíte partnerům. Z pravidla to bývá maximálně 20 – 25 %. Příkladem takové provizní affiliate sítě je AffiliatePort.

2 Využiji provizního softwaru

Použitím provizního softwaru se sice zbavíte nutnosti proplácet provizi společnosti provozující affiliate síť, ale na druhou stranu to pro vás znamená vyšší počáteční investici do koupě, případně pronájmu takového softwaru.

O systém se tedy musíte sami starat, a především si musíte sehnat a vytvořit svoji síť partnerů, kteří budou vaše produkty propagovat. Velmi oblíbeným provizním softwarem je například AffilBox.

3 Naprogramování vlastního systému

Tou poslední možností, která ale vyžaduje podstatně vyšší počáteční investice, je nechat si vytvořit svůj vlastní affiliate systém.

Modelový příklad

  1. Máte e-shop se sportovním vybavením.
  2. Zákazník navštíví webovou stránku vašeho partnera. Může to být například blog o zdravém životním stylu.
  3. Partner vydá nový článek „10 tipů, jak doma vytvarovat postavu“. V tomto článku pak budou tipy na skákání přes švihadlo, použití jednoručních činek nebo použití závěsného systému TRX. Tyto produkty pak doporučí ke koupi a odkáže na ně skrze affiliate odkaz (nejčastěji formou textového odkazu nebo banneru).
  4. Zákazník klikne na reklamu ve formě odkazu a je přesměrován do vašeho obchodu.
  5. Systém zaznamená příchod zákazníka a do prohlížeče zákazníka se uloží „cookie“, tedy kód, který po určitou dobu identifikuje příchod od partnera.
  6. V době platnosti cookies zákazník nakoupí produkt.
  7. Systém zaznamená provedenou konverzi a přiřadí ji partnerovi.
  8. Poté obvykle do 14 dní je partnerovi schválena konverze a připsána provize.
Modelový příklad

Kdo jsou affiliate partneři a kde je mám hledat?

Typickými affiliate partnery jsou influenceři (blogeři, youtubeři, facebookové komunity, obsahově zaměřený web), dále pak cashbackové portály nebo cenové a produktové katalogy. Ať už je to jakýkoliv partner, platí zde pravidlo, že pro affiliate marketing potřebuje obsah.

Pokud partner nemá obsah, pak je velmi malá šance na to, že vám nějaké konverze přinese. Přitom nemusí mít nějak extra obsáhlý web. Většinou dokonce platí, že čím více specializovaný obsah, tím větší je pravděpodobnost, že přivede konverzi.

Influenceři

Lidé, kteří mají vliv na rozhodnutí zákazníka. Nemusí mít desítky tisíc odběratelů, ale i přesto mají velmi vysokou schopnost konverze. Jejich odběratelé a fanoušci jim věří a často se s jejich názorem ztotožňují. Influencer ve svém videu či článku představí veškeré výhody vašeho produktu, sdělí odběratelům svůj názor a přesvědčeného odběratele, nyní už vašeho zákazníka, posílá k vám do e-shopu.

Cashbackové protály

Portály, které sdružují lidé nakupující na internetu. Těmto lidem poté z provize, kterou získají na vašem e-shopu, vyplácí část odměny. Příkladem může být portál PlnáPeněženka.

Cenové a produktové srovnávače či produktové katalogy

Weby, které srovnávají mezi sebou podobné produkty dle ceny, výkonu, rozměrů apod. Často to může být ve formě recenzí. Příkladem takové webu je ARECENZE.CZ.

Shrnutí výhod a nevýhod affiliate marketingu

Výhody:

  • Platíte provize pouze z uskutečněných obchodů.
  • Partneři jsou motivovaní dělat kvalitní reklamu.
  • Influenceři otevírají cestu k publiku, které jinak může být těžší oslovit.
  • Získáte konkurenční výhodu před e-shopy, které affiliate marketing neumí správně uchopit.

Nevýhody:

  • Může být těžší sehnat šikovné partnery.
  • Investice do softwaru, případně placení provizí společnostem vlastnící affiliate síť.
  • Pro úspěch musíme investovat do affiliate marketingu i poměrně dost času.
  • Riziko nekalých praktik partnerů – poškozování pověsti e-shopu, okrádání falešnými objednávkami.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti