Co je to e-mailing?

E-mailing neboli e-mail marketing je hromadné rozesílání informačních zpráv, e-mailů. Jedná se o dostupnou a relativně levnou formu internetové reklamy, která se dobře měří a jednoduše vyhodnocuje.

E-mailing slouží především k oslovení nových nebo již stávajících zákazníků. Pomůže vám budovat s klienty vztah, vzbudit v nich důvěryhodnost a podpořit vaši značku. Newslettery vám rovněž zvýší návštěvnost stránek, ušetří váš čas a vyvolají aktivitu příjemců s vašimi stránkami.

Zároveň předáváte užitečné informace, kde například upozorňujete zákazníka na nový článek na firemním blogu, kde se dozví něco nového. Dle výzkumů navíc e-mailing řadíme mezi nejziskovější marketingové kanály. Pokud ho zvládáte opravdu dobře, může být ziskovější než SEO, PPC kampaně nebo sociální sítě.

Kdy můžeme říct, že máme hotovo?

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte funkční e-mailing, musíte splnit tři základní podmínky:

  1. Máte rozdělené uživatele na skupiny
  2. E-maily máte personalizované
  3. Máte nastavené automatické rozesílání e-mailů

1 Máte rozdělené uživatele na skupiny

Segmentace je rozdělení cílové skupiny na menší části na základě informací, které již o uživatelích máte. Jedná se například o výši objednávky, lokalitu a další údaje.

2 E-maily máte personalizované

Jestliže složíte zákazníkovi jednotlivé části e-mailu na míru, získá váš e-mail větší důvěryhodnost a bude lépe působit. Přidat můžete oslovení nebo nabídku toho, o co se uživatel v nedávné době zajímal.

3 Máte nastavené automatické rozesílání e-mailů

Velkým plusem je pro vás automatické rozesílání e-mailů na základě akcí uživatelů. Můžete jim například zaslat nabídku příslušenství k nedávno zakoupenému produktu. Nebo zvýšit šanci, že u vás nakoupí tím, že mu připravíte personalizovanou nabídku.

Jak vybudovat funkční e-mailing?

1 Vybudujte si databázi kontaktů

Jedním ze způsobů získávání kontaktů je registrační formulář. Pomocí něj snadno získáte do databáze spolehlivou síť kontaktů. Důležité je, abyste uživatele do odebírání e-mailů nenutili. Vždy je to jejich volba, zda se rozhodnou zaškrtnout políčko se souhlasem, nebo ne. To samé platí pro odhlášení – jestliže se uživatel rozhodne, že již vaše e-maily odebírat nechce, dejte mu vždy možnost odběr odhlásit odkazem v e-mailu.

„Vyhněte se kupování databází. Vždy si vybudujte svou vlastní síť vašich potenciálních zákazníků.“

David Hubáček

2 Udržte pozornost uživatelů

Poté, co se uživatel přihlásí k odběru vašich e-mailů, nezapomeňte udržet jeho pozornost a dostatečnou míru interakce s vašimi stránkami. Neposílejte nudné a jednoduché e-maily. Dobrým příkladem je zaslání slevového kódu jako dárek k narozeninám či k svátku. Uživateli uděláte radost, zvýšíte jeho důvěru ve vaši značku a e-mail bude personalizovaný na míru, ne pouze obecný.

3 Segmentujte

Účelem e-mailingu není odeslání jednoho newsletteru na co nejvíce zákazníků. Pokud budete posílat nabídku dámského spodního prádla mužům, je možné, že se najde několik zákazníků, kteří pro své drahé polovičky spodní prádlo nakoupí, ale zcela jistě budete mít větší šanci na úspěch při zaslání newsletteru ženám.

Máte ve své databázi i jména a příjmení svých adresátů?

Pokud ano, pak jednoduše rozsegmentujete na muže a ženy. Víte, že v segmentu žen máte takové ženy, kteří preferují danou značku oblečení, ale již několik měsíců u vás nenakoupily? Pošlete jim e-mail se slevou na oblečení dané značky.

Segmentací zvýšíte množství otevřených e-mailů, zvýšíte proklikovost z newsletteru na váš web či e-shop a v neposlední řadě zvýšíte konverzní poměr.

Se segmentací vám pomohou mailingové nástroje, kteří sbírají data i o chování zákazníků na webu, jako například návštěvu konkrétních stránek či opuštění košíku. Takovým nástrojem je například mailchimp.

Přečtěte si náš celý článek věnovaný segmentaci.

4 Personalizujte

Personalizace je vlastně druhou a osobitější úrovní segmentace. Představte si, že u vás zákazník nakoupil kolo a vy příští měsíc všem zákazníkům rozešlete slevu na jízdní kola. Zákazník, co si minulý měsíc kolo koupil asi nebude zrovna nadšený. Ale personalizovat pro tyto zákazníky newsletter a nabídnout jim první servis zdarma, nebo cyklistické doplňky?

To budou zákazníci pravděpodobně o poznání spokojenější. Díky e-mailingovým nástrojům můžete navíc jednoduše zákazníky oslovit konkrétně jejich jménem. Stačí napsat „%OSLOVENÍ% %JMÉNO%, máme pro tebe nabídku“ a e-mailingový nástroj rozešle „Milá Katko, máme pro tebe nabídku...“ Více opět najdete v našem článku věnovaný personalizaci e-mailů.

Příklad personalizovaného e-mailu

5 Buďte aktuální

Využijte aktuálního dění, svátků, prázdnin a podobně. Popřejte zákazníkům Veselé Vánoce a při té příležitosti jim ukažte svou akční vánoční nabídku. Nebo například koncem srpna pošlete informační mail o slevách pro školáky, kteří v září míří zpátky do škol. Příležitostí, jak využít aktuálního dění je spousta.

A to nejpodstatnější na závěr - obsah

Ten začíná již samotným předmětem e-mailu. Pokud neupoutá pozornost, lidé ho nemusí ani otevřít. Dejte si pozor na velká písmena či emotikony, aby e-mail nezapadl do SPAMU, ale nebojte se experimentovat s číslovkami nebo dobře fungují věty „Jak ... něco udělat nejlépe“ apod.

  • Vizuál laďte do firemních barev a buďte konzistentní. Jen tak si váš brand zákazníci zapamatují.Inspirujte tak návštěvníky k sebevzdělávání a sbírání zkušeností prostřednictvím vysněné práce!
  • Chytlavý nadpis. To že uživatel e-mail otevře, ještě neznamená že ho okamžitě nezavře. Zaujměte ho chytlavým nadpisem na první dobrou.
  • Obsah by měl mít maximálně 2 až 3 odstavce. Buďte přímí. Řekněte, CO nabízíte, PROČ si to má zákazník pořídit a JAK mu to zlepší jeho život.
  • Nebojte se použít vlastní fotky, které budou ladit s tématem. Čtenáři rádi klikají na obrázky, dokonce raději než na názvy produktů, či tlačítka.
  • Vyzvěte čtenáře k akci. Vytvořte jasně viditelné tlačítko s jasným příkazem, na které čtenář klikne i kdyby nechtěl.
  • Do patičky nezapomeňte vyplnit váš kontakt, informace, co vás opravňuje k zaslání daného newsletteru, a jednoduchou možnost odhlásit se z databáze adresátů. Proč? Protože GDPR.

Celý článek věnovaný tipům na úspěšný newslettery najdete zde.

Příklady originálních e-mailů

Příklady originálních e-mailů

Příklady originálních e-mailů

Příklady originálních e-mailů

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti