Jak uspět na Instagramu

Instagram je jedna z nejrychleji rostoucích sociálních sítí. Již v červnu roku 2018 překonala magickou hranici jedné miliardy měsíčně aktivních uživatelů. V České republice je na Instagramu měsíčně aktivní téměř ¼ všech obyvatel, zhruba tedy 2,5 milionů českých aktivních uživatelů.

To už musí stát minimálně za pozornost a zamyšlení se nad tím, zda z pohledu firmy být na Instagramu, a jak tohoto kanálu využít ve svůj prospěch.

Čím se Instagram liší od ostatních sociálních sítí?

Princip toho, jak tato sociální síť funguje, vypadá velmi jednoduše – nahráváte sem fotografie a videa. Tím budujete svou značku a kolem ní svou komunitu fanoušků, se kterými pak diskutujete v komentářích a soukromých zprávách. Tím se snažíte vyvolat jejich zájem zapojit se do diskuze. Budování vztahů s fanoušky je jedním z pilířů všech sociálních sítí, a proto byste se na něj měli zaměřit. Mimo již zmíněné můžete na Instagramu také propagovat své produkty.

Aby tohle všechno fungovalo z hlediska marketingu pouze skrze fotky a videa, již tak jednoduché není. Ovšem pokud se vám to povede a získáte na Instagramu pozitivní reakce a ohlasy, existuje zde poměrně vysoká pravděpodobnost, že se zvýší i počet vašich zákazníků. Dle výzkumu se až 16 % lidí ve věku od 16 do 24 let dozví o nové značce právě z Instagramu.

A čím se tedy Instagram liší od ostatních sociálních sítí?  Tak především již zmíněným obsahem, který se skládá výhradně z fotek a videí. Dále pak publikem. Ačkoliv můžete znát velmi dobře publikum svého blogu nebo Facebooku, neznamená to, že automaticky znáte i své publikum na Instagramu.

Fanoušci se na vaší instagramové stránce mohou řadit do jiné věkové kategorie a je důležité si uvědomit, zda vaše publikum na Instagramu vůbec působí. A pokud ano, tak najít správný způsob komunikace. Dle zdroje AMI Digital Index jsou nejsilnější věkovou skupinou lidé spadající do věkového rozmezí 15-29 let. Ti tvoří až 55 % všech instagramových uživatelů. Dále pak skupina 30-45 let tvořící 38 % a lidé v rozmezí věku 45-59 tvořící 7 %.

Populární druh propagace, který může na Instagramu velmi dobře fungovat, je spolupráce influencery*. V neposlední řadě se liší tím, co již vyplývá z jejího názvu. „Instantní příběhy“, které můžete vytvářet skrze tzv. Insta strories, jsou k vidění pouze 24 hodin od jejich nahrání. Představují skvělý způsob, jak být ve spojení se svými fanoušky právě teď a tady.

*Influencer – zpravidla člověk, který svými názory ovlivňuje ostatní lidi. V rámci marketingu se spolupráce s influencery využívá například k propagování produktů a služeb firem.

Ukázková spolupráce s influencery

Ukázková spolupráce s influencery

Kdy můžeme považovat profil na Instagramu za hotový?

Proto, abychom mohli úspěšně tvrdit, že máme funkční profil na instagramu, musíme splnit tyto základní podmínky:

  1. Business mód
  2. Jste schopni tvořit obsah
  3. Obsahový plán
  1. Komunikační strategie
  2. Propagace
  3. Počet sledujících

1 Bussiness mód

Máme založený instagramový profil přepnutý do business módu. Ten nám umožňuje přístup k instagramovým statistikám, placené reklamě, sdílení odkazů v „insta stories“ a další.

2 Jste schopni tvořit obsah

Máme obsah, který nadále budeme schopni tvořit. Pokud nemáme k dispozici hezké fotografie, tak nás na této sociální síti úspěch pravděpodobně nečeká.

3 Obsahový plán

Máme obsahový plán tzn., že náš profil působí jednotně, uceleně a přidávání příspěvků má nějaký řád. To může například znamenat, že přispíváme pravidelně a příspěvky jsou designově sladěné. Právě pravidelnost je jedním z klíčů k úspěchu. Nemusíte přispívat každý den, ale měli byste přispívat pravidelně. Algoritmus Instagramu vás bude mít radši, pokud nahrajete fotku 1-2x týdně, než když jeden týden nahrajete 10 fotek a pak 3 měsíce nezveřejníte vůbec nic.

4 Komunikační strategie

Máme definovanou komunikační strategii. Víme, jak se svými fanoušky komunikovat a máme představu o obsahu, který by měl být tematicky jednotný a vizuálně atraktivní. V rámci strategie máme stanovené cíle, kterých chceme dosáhnout.

5 Propagace

Své produkty propagujete nenásilně a zajímavou formou, která si získá pozornost fanouška. Cílem není za každou cenu jen zas a znova prodat.

6 Počet sledujících

Počet sledujících přesahuje 100 lidí a sdílené insta stories mají v průměru alespoň 35 zhlédnutí

Přehled typů obsahu, který můžu na Instagramu sdílet

Některé typy obsahu jsme již zmínili, ale pojďme se nyní podívat na všechny typy obsahu detailněji.

  • Klasické příspěvky tvořící „feed“

Ať už to jsou videa nebo fotky, příspěvky, které přidáváte na svůj profil vytváří „feed“. Feed je vlastně taková vaše „zeď“, na kterou přidáváte příspěvky v chronologickém pořadí za sebou a snažíte se o nějaký ucelený vzhled. Příkladem feedu je 6 fotek, které můžete vidět na předchozím obrázku.

  • Prodejní příspěvky

Prodejní příspěvek je ten, na kterém přímo propagujete svůj výrobek jeho označením na fotce. Uživatel se pak může prokliknout přímo na váš web. Takový příspěvek byl na předchozím obrázku označen ikonkou nákupní tašky. Pro sdílení prodejních příspěvků je nezbytné mít připravený produktový feed.

Prodejní příspěvek
  • Instagram TV

Konkurent YouTube, kam můžete nahrávat svá videa. Ta mohou být na rozdíl od klasického videa v příspěvku delší než 1 minuta. Co se týče formátu, spousta tvůrců nahrává videa na výšku, což byl původně jediný formát, který IG TV podporoval. Dnes není problém nahrávat videa i na šířku.

Na Instagram TV se lidé mohou jednoduše prokliknout z příspěvku vašeho feedu, kam se sdílí kratší úryvek. Pokud ukázka uživatele zaujme, pak Instagram nabídne sledování celého videa právě na IG TV.

  • Instastories

O instantních příbězích, které za 24 hodin zmizí, už také byla řeč. V rámci tohoto typu příspěvků není vyžadován tak kvalitní obsah, který musí být ale o to aktuálnější a předat divákovi nějaký zážitek a emoci.

Můžete nechat diváky nahlédnout pod pokličku vaší firmy a vyvolat v nich zájem interagovat v podobě různých anket nebo otázek. Tento formát je velmi oblíbený a Instagram jeho inovacím věnuje velkou pozornost.

Pokud je vám líto, že obsah, který touto formou tvoříte, za 24 hodin nadobro zmizí, má pro vás Instagram řešení. Tím řešením jsou „highlights“, neboli výběry. Všechny příběhy, které jste kdy natočily, si můžete řadit do složek dle kategorií a divák si je může kdykoliv zpětně prohlédnout. Tyto výběry se nachází mezi informacemi o vašem profilu a feedem.

Instastories
  • Živé přenosy

Instagram vám také umožňuje streamování živých přenosů, kdy vaši sledující mohou komentovat a pokládat dotazy a vy na ně živě odpovídat. Nebo můžete divákům přenášet přenos z různých akcí, konferencí apod.

7 tipů pro váš #Instagram

1 Vyplňte si profil

Dejte si na vyplňování svého profilu opravdu záležet. Vyplňte hezky a přehledně veškeré informace, inspirujte se u úspěšných instagramových profilů, vytvořte si úvodní obrázky k výběrům a další… Zaujměte uživatele hned při prvním kontaktu s vaší instagramovou stránkou. To vše pouhými 150 znaky. Vyplňte odkaz na svůj web, kategorii podnikání, kontaktní informace a call-to-action tlačítko. Správně vyplněný profil má význam z hlediska SEO a vaše firma je tak lépe dohledatelná.

2 Odkazujte na Váš web

Využijte Instagramu k přilákání sledujících na váš web. Mějte vyplněný odkaz na svém profilu a nabádejte sledující u svých příspěvků, aby si nenechali ujít ještě zajímavější obsah na vašem webu. Pokud máte více odkazů, na které chcete sledující dostat, podívejte se např. na nástroj Linktree. Jelikož do profilu je možné vložit pouze jednu URL, vytvořením URL přes tento nástroj dostanete uživatele na rozcestník, odkud už se budou moci dostat na všechny přidané URL adresy.

3 Používejte hashtagy rozumně

Používejte hashtagy rozumně. Pomocí hashtagů můžete získat i nové lidi, kteří na vás mohou narazit ve feedu konkrétního hashtagu. Ovšem nadměrné používání hashtagů u jednoho příspěvku nevypadá profesionálně. Používejte vždy maximálně 3-5 hashtagů.

4 Pracujte se statistikami

Pracujte se statistikami, které váš firemní účet na Instagramu nabízí. Zjistíte, kdy jsou vaši fanoušci nejvíce aktivní, odkud jsou, do jaké věkové skupiny se řadí, kolik lidí na vaše příspěvky reaguje a kolik lidí váš profil jen projede jedním okem bez jakékoliv interakce a mnohé další.

5 Kvalitní fotografie

Nemusíte mít profesionální techniku na fotografie, ale snažte se, aby každá z nich vypadala dobře a zároveň „vyprávěla“ příběh, který osloví sledující.

6 Pište zajímavé příběhy

Zapojujte do svých fotografií osoby. Pište jejich zajímavé příběhy. Takové příspěvky, na kterých jsou lidé pak mají o desítky procent větší zásah.

7 Nebojte se videa

Nebojte se videa. Vliv organického dosahu na sociálních sítích je čím dál tím menší. Na Facebooku se pohybuje dokonce kolem 1 %. Na Instagramu kolem 20 %. Video je v dnešních dnech čím dál více upřednostňované a můžete díky němu mít daleko vyšší zásah. Větší zásah oproti klasickým příspěvkům má taky tzv. „carousel“. Tedy přidávání více fotek do jednoho příspěvku, které pak uživatel může potáhnutím prstu prohlížet.

  • Plánování – tyto aplikace vám umožní dopředu naplánovat v jakém pořadí budete fotky nahrávat. Sladíte tak jednoduše design a také můžete využít automatického přidávání předpřipravených příspěvků. Příklad: Planoly, PostVu
  • Tvorba grafiky – Pomocí těchto programů můžete vytvářet grafiku pro své výběry nebo z vašich Insta stories udělat poutavé animace s vybranými fotografiemi. Příklad: Mojo, Nichi, Canva
  • Úprava fotografií – Na základní úpravu jako ořezávání fotek, úpravu světla a barev doporučujeme např. aplikace Adobe Lightroom, Snapseed nebo Instasize.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti