Proč tvořit youtube obsah

Co je YouTube obsah a proč ho tvořit?

Již v roce 1996 vyřkl Bill Gates, spoluzakladatel společnosti Microsoft, větu Obsah je král. A i tvorba YouTube videí je tvorba obsahu, která by měla být součástí obsahové strategie. Je tomu především proto, že popularita videoobsahu každým rokem roste a YouTube je v našich končinách jednoznačně nejpopulárnější sítí pro sdílení video obsahu. V roce 2019 ji použilo 94 % českých uživatelů internetu.

Pro tvorbu videí na YouTube platí velmi podobné výhody a argumenty toho, proč je tvořit, jako v případě psaní článků na váš web či e-shop. Tedy typicky zvýšení organické návštěvnosti webu, za kterou nemusíte platit, či budování důvěry ve vaši značku, která je základem každého dobrého vztahu se zákazníkem. S tím ruku v ruce následně samozřejmě přichází generování zisku. Oproti PPC kampaním, které vodí návštěvnost a generují zisk pouze v případě, kdy platíte, jedno povedené video může na váš web vodit návštěvy až několik let. Příkladem může být video jednoho z našich klientů, který nahrál video v roce 2014 a na následujícím grafu můžete vidět vývoj počtu zhlédnutí až do jara roku 2021.

Skokový nárůst koncem roku 2020 byl způsobený optimalizací YouTube kanálu a nahraných videí, kterou jsme provedli koncem října.

A co všechno si tedy pod tvorbou videoobsahu můžete představit?

Obsah na YouTube nejsou jen blogy YouTuberů a záznamy z hraní her, ačkoliv i blogy pro vás můžou být tím správným obsahem. Kromě toho můžete připravit například promo video, kde představíte vaši firmu, její historii, prostory a procesy výroby. Chcete posílit zaměstnanecký brand a docílit toho, aby se vám lidé aktivně hlásili sami namísto vyvěšování inzerátů? Pak vytvořte náborové HR video.

Jste e-shop? V tom případě není nic lepšího než vytvářet produktová videa a seznámit své zákazníky s výhodami a nevýhodami produktu. Ukázat jim, jak produkt funguje a částečně tak odstranit jednu z nevýhod nakupování online - že si zákazník nemůže naživo produkt prohlédnout. Produktové video má velmi často pozitivní vliv na rozhodování zákazníka v THINK i DO fázi. Naopak natočíte-li, jak se o produkt starat či jak ho servisovat, oslovíte zákazníka ve fázi CARE. Tím si získáte jeho srdce a s velkou pravděpodobností příště opět nakoupí u vás.

Výčet je však o hodně delší, vezměte zákazníka do zákulisí své firmy, pozvěte ho na příští veletrh nebo se rozhodněte pro výkon, a natočte reklamní spot.

Kdy si mohu říct, že mám YouTube obsah zvládnutý?

  1. Nepodceňujeme ani nepřeceňujeme přípravu
  2. Zamýšlíme se nad obsahem
  3. U videa máme správný popis a náhledový obrázek
  4. Před realizací videa tvoříme scénář
  5. Tvořte, tvořte a tvořte.

Nepodceňujeme ani nepřeceňujeme přípravu

Prvním a nejdůležitějším bodem je odhodlat se a začít ho tvořit. Může se zdát, že tvorba videí je složitá, potřebujete prostory, kameramana, střihače, zvukaře. Ale opak je pravdou. Dnes si vystačíte s lepším smartphonem, nějakým osvětlením a mikrofonem. Ano! Nezapomínejte také na zvuk, který je důležitější než samotný obraz. Sice můžete mít špičkový obraz, ale jakmile bude celé video šumět, zákazník ho pravděpodobně rychle vypne. Jestli to s videoobsahem myslíte opravdu vážně, zvažte investici do kvalitního vybavení. Ideální volbou je bezzrcadlový foťák neboli bezzrcadlovka, či kamera v cenové hladině od 20 000 Kč výše. Tato profesionální zařízení jsou mnohokrát levnější než smartphony, které se prezentují jako vhodné pro foto i video, ovšem kvalita výstupu tvrdí něco jiného. Pokud se tedy pro investici rozhodnete, sáhněte raději po profi vybavení.

Zamýšlíme se nad obsahem

Máme promyšlenou obsahovou strategii a redakční plán. Dejte si na papír, jaké produkty přinášejí nejvíce objednávek a vytvořte na ně produktové video. Víte, že na podzim se účastníte veletrhu? Naplánujte videopozvánku na konec léta.

U videa máme správný popis a náhledový obrázek

Stejně jako u tvorby ostatního obsahu volte relevantní klíčová slova do nadpisu videa. Vyhrajte si s popiskem, vložte do něj odkazy na svůj web či e-shop, u delších videí vložte milníky pro snazší orientaci. Ale hlavně si připravte lákavý náhledový obrázek, aby lidé ve výsledcích vyhledávání klikli právě na vaše video.

Před realizací videa tvoříme scénář

Nemusíte být scénárista z Hollywoodu, ale nebojte se před každým videem vytvořit scénář, ať má každé video hlavu a patu.

Tvořte, tvořte a tvořte.

Když už si založíte YouTube kanál, pravidelně videa natáčejte a obsah přidávejte. Nemáte ještě takovou sledovanost? Nebojte, někdy je to i o kvantitě a jednou se to zlomí. 

Je tvorba na YouTube vhodná pro moje podnikání?

 Na jaké otázky si odpovědět před samotnou tvorbou?

  1. Proč YouTube kanál zakládat? Je to z důvodu, že chcete být vidět? Že chcete prodávat? Že natáčí konkurence?
  2. Jaký bude cíl vašeho YouTube kanálu? Definujte si cíl, kterého chcete tvorbou videí dosáhnout.
  3. Jaká videa budete produkovat?
  4. Budou mít vytvořená videa nějakou přidanou hodnotu, kvůli které je uživatelé budou chtít sledovat? Definujte si cíl, kterého chcete tvorbou videí dosáhnout.
  5. Mám pro koho tvořit? Je má cílová skupina na YouTube? ​​​​Jak již bylo řečeno v úvodu, v roce 2019 použilo YouTube 94 % českých uživatelů internetu. Ovšem je vaše cílová skupina uživatelem internetu, nebo spadá mezi těch 6 %, které YouTube nepoužívají? Definujte si svou cílovou skupinu a následně zjistěte, zda má smysl pro ní obsah na YouTube tvořit.

Jak na to?

Na tvorbu videí neexistuje jednoznačný postup. Záleží také jaký typ videa budete tvořit. Zda to bude reportáž, produktové video či představení firmy. Také by mělo ladit s celkovým vystupováním vaší firmy. Například některé e-shopy si mohou dovolit natočit spontánní video na jeden záběr, které bude uvolněné a v určité míře v něm bude i část improvizace. Ale jsou i firmy, které mají velké B2B zákazníky a promo video jejich společnosti by mělo působit opravdu profesionálně. V tomto případě přichází na řadu úvaha o zaplacení digitální agentury, která vás celým procesem tvorby videa provede a následně dodá špičkový výstup. Pojďme si ale vydefinovat základní postupy, které by mělo splňovat každé video.

1

2

3

Založit si YouTube kanál. Ten je propojený s vaším Gmail účtem.

Při zakládání zvolte vhodný název kanálu – typicky název vaší společnosti.

V záložce přizpůsobení kanálu vyplňte maximum informací. To znamená vložte odkazy na své další sociální sítě i na web, napište informace o své firmě do popisu kanálu, nahrajte logo a banner. Veškerá pravidla pro délku popisu, rozměry bannerů a podobně vždy najdete u konkrétní položky na YouTube.

4

Určit si cíl. Ujasněte si, jaký typ videa budete tvořit, koho má oslovit a co je jeho cílem. Je to budování brandu, prodej produktu nebo vzdělávání cílové skupiny? Toto je důležité si vydefinovat již při samotném začátku.

5

Dle cíle zvolte správné vybavení. Pokud ve videu budete mluvit jen minimálně, nebo vůbec, nebudete potřebovat externí mikrofon. Točíte v ponuré místnosti? Pak určitě budete potřebovat nějaké osvětlení, aby obraz nebyl příliš tmavý s vysokou mírou šumu. Ostatně platí, že světlo je pro kvalitu videa klíčové. Než se budete poohlížet po lepší kameře, zainvestujte do světel. Na kvalitě výstupu to poznáte okamžitě. Vhod velmi často přijde i stativ, a určitě se neobejdete bez nějakého nástroje na postprodukci výsledného videa. Zkuste se vyhnout střihovým programům a aplikacím, které jsou zdarma. Sice ušetříte finance, ale do vašeho videa se přidá vodoznak, kvůli kterému nebude na diváka působit dobrým dojmem.

6

Zaměřte se na kvalitu, nikoliv na kvantitu. Určitě bude daleko lepší, pokud si s videem dáte větší práci a vyprodukujete 1 video za 14 dní, než vydávat videa 3x týdně na úkor kvality. Počítejte s tím, že tvorba videa může zabrat desítky hodin. Na druhou stranu pokud chcete podpořit algoritmus, který na YouTube organicky doporučuje videa, určitá pravidelnost je také důležitá.

7

Poté co video natočíte a upravíte v postprodukci, je připravené k nahrání na YouTube. Nezapomeňte na jeho SEO optimalizaci. Tipy pro vhodné zvolení názvu, štítku a miniatury videa najdete v našem článku 8 tipů pro YouTube SEO.

8

Poté co budete mít na YouTube nahraných více videí, tvořte playlisty, které budou shromažďovat videa podobného typu. Uzpůsobte si, co budete na domovské stránce kanálu ukazovat uživatelům, kteří odebírají kanál a uživatelům, kteří ještě odběr vašemu kanálu nedali. Určitě je také vhodné natočit upoutávku, která se vstupem diváka na váš kanál automaticky spustí.

9

V poslední řadě nezapomeňte vyhodnocovat statistiky, zjišťovat co se vašemu publiku nejvíce libí a budujte s nimi pevné vztahy.

Inspirace vyladěných YouTube kanálů

Inspirujte se u některých našich klientů. Hezkým příkladem je například YouTube kanál MILITARY RANGE, na kterém publikují produktová videa o army vybavení a oblečení. Další inspirací může být společnost zabývající se stavbou dřevostaveb a jejich kanál RD Rýmařov.

Tím nejlepším na české scéně je pak například kanál AlzaTech od Alza.cz. Skvělý obsah tvoří také bojová organizace OKTAGON na svém kanálu OKTAGON MMA nebo obchod s potravinami rohlik.cz.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti