Jádro a unikátní faktory značky

Značka. Důležitý pilíř, ze kterého vyrůstá marketingová komunikace.

Americká marketingová asociace mluví o značce následovně:

Značka je jméno, název, znak, výtvarný projev nebo kombinace předchozích prvků. Jejím smyslem je odlišení zboží nebo služeb jednoho prodejce nebo skupiny prodejců od zboží nebo služeb konkurenčních prodejců.

Díky ní si ve světě byznysu vybudujete jedinečné a svébytné místo a na první dobrou rozpoznatelné od konkurence. Stane se tak nepřehlédnutelnými nejen pro konkurenci, ale především pro zákazníky, kteří si vás zapamatují. A o co se vlastně značka snaží? O to, abyste měli originální a současně zapamatovatelnou tvář. Zkrátka takovou, jež bude vyvolávat v zákaznících pozitivní asociace a emoce.

Bez čeho se nevyplatí do byznysu vstupovat?

Aby vaše značka takové stabilní místo našla, musí vyrůstat z pevných základů. Stanovte tak jádro značky, které zmapujete a popíšete do těch nejmenších detailů. K pevnému jádru, které bude určovat a řídit marketingové kanály, vám pomůže definování účelu a mise firmy.

Musíte jasně vědět, proč jste se rozhodli do světa byznysu vstoupit, a za jakým účelem. Dále jak může váš produkt nebo služba vyřešit potřeby a problémy zákazníků. Jenom tak uvidíte, stejně jako zákazníci, smysluplnost vlastní práce a nabízených produktů. A k tomu vám pomůže definování jádra a unikátní faktory. Protože bez nich se žádná značka neobejde. Jenom tak získá nezaměnitelnou tvář. A co všechno se do ní propisuje?

Co vám jádro značky a unikátní faktory přinesou?

Pro začátek základní otázka. Jaká je mise vaší firmy? Díky tomuto sdělení vyjádříte světu, proč tady vlastně jste, čím jste výjimeční a odlišujete se od všech ostatních. Mise je tím důvodem, proč tady stále jste a dýcháte pro to, co děláte. S ní budete stabilní firmou, oslovíte zákazníky, sjednotíte tým a vzbudíte v lidech okolo vás potřebnou loajalitu.

Produktem oslovíte a zaujmete zákazníky. A to nejenom jedinečným designem a schopnostmi vyřešit přání a potřeby zákazníka. Ještě než vstoupíte na trh, je třeba, abyste si řádně ověřili, zda budete mít se svým produktem šanci uspět. Těžko lze dnes překvapit svět takovým výrobkem, se kterým ho nepojí jistá podobnost či návaznost na jiné produkty. I když…

Váš produkt tak musí něčím zaujmout. Vytvořte tak něco, co bude sedět konkrétní skupině lidí, kteří mají své potřeby a touhy. Tak získá váš výrobek nezaměnitelnou tvář.

Díky různým druhům kanálů se dostane výrobek do povědomí veřejnosti. Ať už se rozhodnete pro kamennou prodejnu, či e-shop, využijte tyto prostředky na maximum. A nezapomeňte dát vědět světu o svém výrobku originálním způsobem. A to může být například unikátní distribuce či neotřelá komunikace. Možností máte nepřeberné množství, využijte tak tu pravou!

Konkurence. Ta je samozřejmou součástí světa byznysu. A jak k ní přistupovat? Svojí konkurenci je vhodné respektovat a pečlivě sledovat. Protože nejenom vy sami utváříte své podnikání. Jeho vnímání je ovlivněno celkovým prostředím, a to zejména vaší nejbližší konkurencí. Proto je vhodné, když máte své konkurenty pod palcem. Díky zmapované konkurenci dokážete ocenit a prodat do světa svoji unikátnost. A to je velmi důležité, protože to je přece vaším cílem. A vy tak můžete jít neustále kupředu a občas být o krok napřed.

Dokonale vytvořená SWOT analýza vás bude posouvat na cestě byznysem stále kupředu. Víte, co je totiž jedna z nejdůležitějších věcí? Odhalení slabých a silných stránek. Dále také dokonalé seznámení se s tím, co pro vás může být během podnikání skvělou příležitostí či naopak ohrožující hrozbou. Díky ní budete téměř na vše připraveni. Budete vědět, v čem vynikáte a kde naopak potřebujete pořádně máknout. V malíčku budete mít také všechny další vnější faktory a budete přesně vědět, které využít ve svůj prospěch a kterým se naopak vyhnout obloukem. A nově přicházející, dosud neobjevené příležitosti, dokáže skvěle rozpoznat.

Jasně definovaná struktura zabezpečí bezproblémový chod celé vaší společnosti. Díky tomu, že vaše firma bude mít fungující procesy. Ovládané zaměstnanci, kteří přesně ví, co je náplní jejich práce. A tu vykonávají zodpovědně a efektivně. Struktura je nepostradatelným srdcem firmy, bez které by „nežila“ a zároveň by zde nefungovaly žádné vzájemné vztahy.

Jak mít značku a její unikátní faktory pod palcem, abyste dosáhli na hvězdu?

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte správně jádro a unikátní faktory značky, musíte splnit tyto základní podmínky:

  1. Jádro značky
  2. Správně definovaná mise
  3. Dokonale popsaný produkt
  4. Pozice zákazníka
  1. Obchodní kanály
  2. Seznamte se s konkurenty
  3. Konkurenční výhody
  4. SWOT analýza

1 Jádro značky

Začněte od stanovení jádra své značky. Jeho základem je vědět KDO a CO JSTE. A to musíte mít dokonale a bez výjimky definované.

Mějte na paměti, že všechny společnosti, nabízející službu nebo produkty, jsou unikátním, živoucím organismem, který se neustále vyvíjí. Prezentujte tak svoji výjimečnost před celým světem. 

2 Správně definovaná mise

Máte misi nesmazatelně zapsanou ve své hlavě, ale svět ji stále nezná? Najděte odpovídající fráze, které dokonale popíšou a vyjádří vaše myšlenky. Bez správně definované mise, která bude černá na bílém, to opravdu nepůjde.

3 Dokonale popsaný produkt

A jaký má být produkt? Ať už se jedná o opakovatelnou službu, zakázkovou výrobu, či jiný produkt, je důležité ji dokonale popsat a charakterizovat. A jak na to?

Nejdříve se zamyslete, čím bude pro zákazníka užitečný a jakými bude oplývat vlastnostmi. Dejte mu tvář pomocí jedinečné značky, stylu a image. A vyšperkujte ho unikátními výhodami. 

4 Pozice zákazníka

Ujasněte si pozici svého zákazníka. Ne, opravdu nevyrábějte výrobek pro všechny, pak byste ztráceli na své exkluzivitě. Je třeba pracovat s vymezenou skupinou zákazníků.

Tu v marketingu pojmenováváme jako cílové skupiny. Pokud si stanovíte konkrétní persony, pak tleskáme, neboť máte eso v rukávu. Tak budete dokonale znát svého typického zákazníka a jeho potřeby.

5 Obchodní kanály

Je vaším snem dobýt trh? Pak si vyberte ty nejvhodnější zvolené obchodní kanály. Ve světě byznysu vás čeká náročný úkol, a to neustále svoji pozici chránit a upevňovat.

Ať už se rozhodnete pro e-shop či kamennou prodejnu a další kombinace kanálů, nezapomeňte počítat. A stanovit si vhodný poměr jejich rozpoložení, ať se se ztrátou jednoho nedostanete do problémů.

6 Seznamte se s konkurenty

Do detailů se seznamte se svými konkurenty. S nimi neustále soupeříte o pozornost ze strany zákazníků a také jste stále ohrožováni nebezpečím, že vám odlákají zákazníky. Víte, na co se nejvíce soustředit?

No přeci na to, v čem jsou dobří. Ale zejména na to, v čem vynikáte oproti konkurenci vy sami a co jedinečného tak můžete zákazníkům nabídnout vy.

7 Konkurenční výhody

Definujte, co je vaše konkurenční výhoda. Ta totiž není to samé, co silná stránka. Ta popisuje, v čem si MYSLÍTE, že jste dobří. Konkurenční výhoda naopak popisuje, čím JSTE JEDINEČNÍ.

8 SWOT analýza

Hotovou SWOT analýzu nenoste v hlavě, ale prezentujte ji celé firmě černé na bílém, prostřednictvím dokumentu, který se stane vaší strategií. Jenom tak budou všichni vědět, že máte zhodnocené všechny silné i slabé stránky a možné příležitosti a hrozby. A zároveň víte, jak využít svých silných stránek k získání příležitostí a zároveň odvrácení hrozeb či potlačení slabých stránek.

Závěrem se podíváme na to, jak dosáhnout fungující struktury

Ta si stejně jako SWOT analýza zaslouží spatřit světlo světa jako dokument, ve kterém budou jasně popsané všechny pracovní pozice, jejich umístění v organizační struktuře. Dále konkrétní pracovní náplň a požadavky na jedince, který bude danou pozici vykonávat.

Myslete na to, že firma je živoucím organismem, proto tento dokument vždy přizpůsobte aktuální situaci a průběžně ho doplňujte a upravujte. A taktéž ho zpřístupněte všem zaměstnancům, ať všichni ví, na koho se obrátit, a to nejen v případě nouze.

„Ano, nejedná se o lehké úkoly. Ale věřte, že díky tomuto pevnému stabilnímu jádru a dalších faktorech se propíše vaše kvalita, hodnota a stabilita do fungování vašeho byznysu. Získáte tak unikátní místo, které bude odlišné od konkurence. A vy tak budete vidět!

Markéta Veselá

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti