Slovníček

Co znamená (firemní) Slovníček?

Každá firma je unikátní a tato unikátnost se odráží i v „interním slangu“, kterým zaměstnanci mluví. Nejde ani tak o jinou řeč jako spíše o význam konkrétních pojmů a zkratek. Firemní „Slovníček“ je čistě praktická pomůcka, která obsahuje seznam všech klíčových pojmů, běžně používaných v interní komunikaci. Jednoznačně tak určuje jejich význam. Hlavními cílovými čtenáři firemního slovníčku jsou samozřejmě nováčci. Neuškodí ale, když se do něj občas začtou i pracovně starší kolegové a kolegyně, aby si například připomněli správný význam některých zkratek.

K čemu to je?

Nejdůležitější misí firemního slovníčku je vzájemné porozumění. Pokud si lidé nerozumí, respektive myslí si, že si rozumí, ale přitom díky špatnému výkladu chápou konkrétní situace úplně jinak, může to mít poměrně zásadní dopad na jejich pracovní výsledky a vzájemné vztahy. 

Význam pochopení „firemního slangu“, a tedy i existence firemního slovníčku, narůstá s množstvím používaných zkratek ve firemní komunikaci. Mezi další „násobící“ faktory také patří používání online úkolovacích systémů (Intranetů), kde jsou úkoly předávány především v textové podobě, a regionální rozdíly v mezinárodně působících firmách.

Kdy si můžu nalepit samolepku

Samolepku si můžete nalepit v okamžiku, kdy bude váš firemní „Slovníček“ fyzicky existovat a vaši zaměstnanci budou vědět, kde ho najdou. Není ani tak podstatné, jak velký rozsah pojmů váš slovníček pokrývá, ale jde především o to, aby maximalizoval vaše vzájemné pochopení. Nezapomeňte také na skutečnost, že obsah slovníčku se v čase vyvíjí a je tedy nutné ho pravidelně aktualizovat. Nejde jen o změnu pojmů používaných ve firmě, ale třeba i celosvětové trendy nebo globální technologické posuny.

Jak začít?

Pro první verzi firemního „Slovníčku“ vám bude bohatě stačit papír a tužka. Pak už se jen projděte po firmě, zeptejte se vedoucích na běžně používané zkratky, pročtěte si vaši každodenní (online) komunikaci, a nakonec prolistujte pár poslední reportů. Samozřejmě u všeho si dělejte poznámky, tedy zapisujte si především pojmy a zkratky, které nejsou na první pohled jasné a zasloužily by si vysvětlení.

Jak moc podrobní chcete být, je jen na vás. Nezapomeňte ale, že několikastránkový dokument asi nebude lákat nikoho ke čtení. Jedna či dvě stránky jsou naopak přijatelné množství, které si v rámci adaptačního procesu přečte každý.

Vybrané ukázkové pojmy z našeho „eBRÁNA Slovníčku“:

  1. ešlichta – Multifunkční firemní sál sloužící jako občasná jídelna, hudební klub, taneční parket, sportovní hala a určitě v budoucnosti najde ještě bezpočet dalších využití.
  2. iMES 2 - Náš firemní intranet. Slouží k evidenci úkolů, komunikaci nad zakázkami, vykazování práce na úkolech a sdílení veškerých (pracovních i nepracovních) informací mezi lidmi v eBRÁNĚ.
  1. WebArchitect – Původní starší název produktu eBRÁNA Web. Jde o Contect Management Systém (CMS) neboli systém pro správu webového obsahu. Zjednodušeně řečeno, přes něj se vytváří a plní svým obsahem konkrétní webové stránky.
  2. HV – Hospodářský výsledek; v jiných firmách jste zaslechli slovo EBIT. Naše HáVéčko je náš interní hospodářský zisk.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti