Zákazník

Zákazník je někdo, koho byste měli důvěrně znát. Neměl by pro vás být pouhým číslem v tabulkách a plánech, ale někdo, komu byste měli takříkajíc snést modré z nebe.

Jaké by to „modré“ ale mělo být? To právě zjistíte, když si pomocí průzkumu vytvoříte obraz svého běžného zákazníka, takzvanou personu. Poznáte tak, kdo to vlastně je, jaké jsou jeho potřeby, zda má z nákupu nějaké obavy a nabídnete mu obsah, který ho baví.

Firmy a jejich zákazníci jsou různí a pohybují se po rozdílných prodejních kanálech. A také na ně platí různé taktiky. Když budete vědět, zda vaši zákazníci spíše holdují sociálním sítím a žijí městským životem s přáteli, nebo naopak raději večer sledují zprávy, registrují spíše reklamu v televizi a na internet ani nepomyslí, můžete tomu přizpůsobit svou marketingovou strategii a chytit zákazníky přesně na to, co jim imponuje a vyhovuje.

Dosáhněte na hvězdy s jasně definovaným zákazníkem!

V ideálním případě je dobré mít definované zákazníky již během vývoje produktu a před jeho uvedením na trh. Jenom tak budete přesně cílit na ty osobnosti, které produkt zaujme. Nic není ztraceno ani v případě, že chytáte druhý dech a chcete znovu rozjet podnikání, které ztrácí na síle. Právě vhodně stanové profily zákazníků vám pomohou.  

1Víte, kdo je váš zákazník

V prvním kroku proveďte výzkum a důvěrně se seznamte se svými zákazníky. Společně komunikujte a nebraňte se žádným přicházejícím diskuzím a podnětům. S vašimi dlouholetými a oblíbenými zákazníky můžete provést individuální hloubkové rozhovory. Zjistíte tak jejich priority, touhy, potřeby, zájmy, životní styl, ale současně také problémy a peripetie, se kterými právě mohou pomoci vaše produkty.  

Všechny informace, které získáte jsou velmi cenné. A to od demografických údajů, koníčků a zálib, ale i třeba rodinného zázemí. Právě ty nejmenší detaily jsou často tím posledním dílkem do skládačky zobrazujícího ideálního zákazníka.  

2Využijte dotazníků

Pokud chcete pracovat se širším spektrem zákazníků, využijte dotazníků. Pokud nemáte na rozhovory žádný prostor, pak využijte služeb agentury. Myslete ale na to, že nejlepším řešením jsou opravdu osobní rozhovory. Zvláště, pokud jste navázali s klienty dlouhodobý vztah, který je založen na vzájemné důvěře. Ta vám vynese mnoho informací, které byste s dotazníky rozhodně nezjistili.

Nechte promluvit persony do vašeho byznysu. Protože ví, co říkají. Měly by se stát součástí všech marketingových aktivit a kampaní a znát by je měli i vaši zaměstnanci. Dejte tak personám zákazníků prostor se současně vyvíjet ruku v ruce s vaším byznysem.

 

Proč definici zákazníka vůbec řešit?

A proč byste svým zákazníkům měli vycházet vstříc? Lidé se rozhodují na základě emocí a sympatií. Podle jejich preferencí můžete přizpůsobit celý nákupní proces od chvíle, kdy je napadne, že by vaši službu či produkt mohli potřebovat přes ten čas, kdy se rozhodují, u koho nakoupí až po chvíli, kdy produkty a služby používají. V tomto čase také přemýšlí, zda spíš nakoupí v kamenném obchodě, nebo na e-shopu.

K tomuto účelu si můžete vytvořit framework STDC (See, Think, Do, Care), který zaznamenává všechny fáze nákupu. Lépe si uvědomíte, kde se o vás lidé mohou dozvědět, co je baví a jak svou firmu zviditelníte mezi ostatními. Odstraníte také případné překážky, zabráníte tvorbě nevhodného obsahu a zvolíte ten nejlepší komunikační tón.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti