Jak poznat ideální zaměstnance

Každá firma chce určitě prohlásit, že mají skvělé a ideální zaměstnance. Bohužel to ale není tak lehké. My vám ukážeme návod, jak si takového ideálního zaměstnance definovat a k čemu to je vlastně důležité. 

Tento systém by vám měl pomoci hlavně v budoucím nabírání vašich zaměstnanců a standardizovat lidi, které ve firmě aktuálně máte. Každý z nás chce ve firmě lidi, kteří pro ni žijí a dýchají. Díky tomuto systému si jasně definujete vlastnosti, které by vaši zaměstnanci měli mít. Představte si to jako takovou seznamku, kde hledáte svého ideálního partnera. V profilu každý vyplníte to, co hlásá hlavní gró vaší osobnosti a vaše koníčky. Díky tomu najdete ideálního partnera, který má stejné záliby a požadavky jako vy. Pokud takové lidi najdete, je to první krok k tomu, aby měli zaměstnanci vaši firmu rádi a rádi se sní pyšnili a sami ji propagovali

Co si ale musíte uvědomit, je hlavní myšlenka, která je s tímto systémem hodně spjata. Lidi, které ve firmě máte, určují vaši firemní kulturu, proto je tvorba profilu ideálního zaměstnance tak strašně důležitá. Pomůže vám tvořit vaši firemní kulturu tak, jak si ji představujete.

„Tvorba“ ideálního zaměstnance

Máte ve firmě lidi, kteří vaší firmou žijí, nebo tam máte pouze lidi, kteří tam chodí jen vydělávat peníze? V prvním případě bude tvorba trochu odlišná, než když definujete ideálního zaměstnance úplně od začátku.

#1 Mám zaměstnance, kteří jsou tu rádi, ale nejsou to všichni:

V tomto případě doporučujeme v prvním kroku poslat svým zaměstnancům dotazník spokojenosti. Možná budete překvapeni, co vaši zaměstnanci od firmy očekávají a jaký vztah k ní mají. Zeptejte se jich na obyčejné věci, jako třeba co se jim líbí na jejich spolupracovnících, jak je jejich práce baví a co je baví více. Je důležité, aby si nad vyhodnocením tohoto dotazníku sedli patřiční lidé, ideálně majitel, vedoucí a někdo, kdo řeší lidi ve firmě, tedy HR.
Z vyhodnocení vám vzejdou základní vlastnosti, které mají zaměstnanci ve vaší firmě. Buď je můžete celé předefinovat a říct si, že tohle není směr, kterým chcete jít, nebo můžete ty pozitivní vlastnosti rozvíjet a dále s nimi pracovat v dalším náboru zaměstnanců. V ideálním případě si k výsledku přidejte 20 % - to by měl být váš ideální zaměstnanec, kterého ve firmě chcete mít a který chce stejnou měrou pracovat i pro vás.

#2 Ve firmě nemám zaměstnance, které požaduji:

Máte papír a tužku? Není totiž nic jednoduššího, než si takového člověka nakreslit. Pro naše účely můžeme našemu návrhu říkat třeba Karel. Má hlavu, tělo, ruce a nohy? Pak můžeme začít. Než začnete pracovat s nakresleným Karlem, vezměte si druhý papír a rozstříhejte ho na malé obdélníčky. Na ty následně napište všechny vlastnosti, které by měl mít váš ideální zaměstnanec. Každá firma může mít jiné požadavky. Důležité však je, abyste si na papírky vypsali charakterové a pracovní vlastnosti. Pokud máte vypsané všechno, co by měl výš ideální zaměstnanec mít, můžeme začít s přiřazováním na našeho nakresleného Karla. Jelikož je srdce to nejdůležitější, co můžeme jako lidi mít, je to stěžejní bod našeho procesu. Vezměte tedy papírové obdélníky a začněte je pokládat směrem od srdce s těmi nejdůležitějšími vlastnostmi, a pokračujte až po hlavu, ruce a nohy. Voalá, váš ideální zaměstnanec je na světě.

Díky této definici lépe optimalizujete svoje kariérní stránky a náborové inzeráty. Pomůžou vám ale také v tom, abyste mohli lépe plnit přání svých lidí a poznat jejich potřeby a motivace.

A tady vidíte, jak by takový Karel mohl vypadat.

A nakonec pro vás máme i takový malý tip.

Ideálně nechte svůj obrázek ideálního zaměstnance graficky zpracovat a vyvěsit ve firmě, ať je všem na očích. Pokud tohle všechno máte splněné, můžete si s radostí přilepit nálepku na svojí marketingovou mapu. Pro shrnutí vám rádi vypíšeme body, které pro nalepení musíte splnit.

  1. Máte definovaného a popsaného a v nejlepším případě i graficky zpracovaného ideálního zaměstnance

  2. Ideální zaměstnanec odráží vaši firemní kulturu

  3. S vlastnostmi ideálního zaměstnance pracujete na kariérním webu a v inzerátech

  4. Zaměstnanci znají definici ideálního zaměstnance (je součástí firemní výzdoby, ať je všem na očích)

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti