Co je hodnocení STAR?

Existuje efektivní a objektivní metoda pro hodnocení zaměstnanců? Hodnocení STAR vám pomůže najít hvězdy vašeho týmu, určit průměrné zaměstnance, ale také díky ní najdete ty, kteří vaši firmu brzdí.

Férověji pak můžete rozhodovat o navyšování mezd nebo třeba nahrazování a rozmisťování pracovníků. 
Tato metoda je vhodná i pro personální plánování a předávání objektivní zpětné vazby, protože zaměstnanci předáváte hodnocení nejen od nadřízených, ale i od jeho kolegů. 

Co je hodnocení Star?

Hodnocení známé jako 360° zpětná vazba zohledňuje dva faktory:​​​​​

  1. pracovní výsledky
  2. chování zaměstnance

Vaše očekávání

Hodnotí každý, kdo se se zaměstnancem pracovně nebo lidsky potkává. Hodnocení probíhá jednou za rok a nevyžaduje odborné znalosti, ani velké investice. Vyhradit mu bude třeba jen trochu vašeho času. Věřte, že tato jediná investice se vám vyplatí. Hodnocení STAR nakonec ocení velmi pozitivně i zaměstnanci, protože každý z nich dostane individuální zpětnou vazbu a ví, kde vyniká i kde by měl naopak zabrat. 

Proč byste je měli využívat i vy?

  • Hodnocení přispívá ke zlepšování atmosféry na pracovišti
  • Poznáte slabé články v týmu, které můžete nahradit 
  • Na výsledky hodnocení můžete navázat i benefitní systém.
  • Budete umět lépe personálně plánovat
  • Budete vědět, kteří členové týmu jsou vaše hvězdy a koho efektivně podporovat
  • Lépe určíte, kdo si zaslouží zvýšit odměny a komu naopak navýšení platu neprojde

1 Komunikujte do firmy přínos a průběh hodnocení

Každá změna vzbuzuje obavy a nejistotu. Důležitým krokem je proto vysvětlení přínosu a průběhu hodnocení vašim zaměstnancům. Tuto část neponechávejte pouze na jednom člověku, ale zapojte i všechny vedoucí a lídry týmů, které mají určitý vliv na své členy. Využijte všech komunikačních kanálů, které ve firmě používáte: intranety, nástěnky, emailovou komunikaci, a nezapomínejte na osobní vysvětlení, které svěřte proškoleným vedoucím.

Na hodnocení upozorněte pracovníky minimálně měsíc dopředu. Budete mít tak dostatek času na vysvětlení dotazů i přípravu hodnocení. 

2 Kdo bude hodnocený

Do hodnocení by se měla zapojit celá firma. Vynechejte samozřejmě ty, kteří u vás pracují dočasně a dopředu víte, že a dopředu víte, že budou firmu opouštět. 

3 Připravte si hodnotící formulář

My využíváme jednoduchý formulář založený na otevřených otázkách. Pracovníci by jeho vyplnění měli věnovat dostatečnou pozornost. Hodnotí se vždy silné a slabé stránky v pracovním výkonu i chování pracovníka

4 Sběr formulářů

Hodnotící formulář rozesílají vedoucí elektronicky cca 14 dní před deadlinem pro sběr dat. Pracovníci by měli hodnotit pouze ty kolegy, se kterými během roku často komunikují a spolupracují. Neměli by hodnotit pouze na základě jedné, ať už pozitivní, či negativní zkušenosti.

5 Vyhodnocení

Personalista připraví termíny, ve kterých se vedoucí sejdou a předají si získanou zpětnou vazbu na každého pracovníka. Předání veškeré zpětné vazby na jednoho člověka zabere cca 5-10 min (podle počtu účastníků hodnocení a množství vyplněných formulářů). Po předání a vzájemném sdílení zpětné vazby vedoucí (za spolupráce ostatních) umístí hodnoceného do matice, která nám určí, jak zaměstnance hodnotíme v porovnání s ostatními pracovníky.
vyhodnocení.jpg
  • Ve žlutém poli se nacházejí vaše hvězdy. Ti, kteří vždy odevzdávají produkt nejen včas a v plné kvalitě, ale navíc s přidanou hodnotou. Jsou to lidé, kteří se zajímají o dění kolem sebe a pomáhají i s tím, co není jejich práce. Svou pozornost věnují dobru svého týmu, jsou aktivní a přebírají zodpovědnost. Navíc se angažují do dění firmy, žijí firemními hodnotami a šíří dobrou pověst firmy.
  • Ve středu jsou ti, kteří mají rádi dobře odvedenou práci a jsou rádi, že je za nimi kvalitní práce vidět. Pro dosáhnutí na hvězdy jim chybí proaktivnost a inovativní přístup. Kvalitně komunikují a dobře vychází s kolegy, mají rádi firmu. Statisticky se zde nachází absolutní většina.
  • V červeném poli se nacházejí ti, jejíchž výkony jsou nestabilní a firmu brzdí. Rádi kritizují, nemají s kolegy dobré vztahy a firmě nedělají dobré jméno. To, že se někdo nachází v červeném poli, neznamená nutný odchod ze společnosti. Pracovníkovi je dána objektivní zpětná vazba a doporučení, jak své chování i pracovní výkon může změnit. Je ale potřeba výraznějších změn. 

6 Předání zpětné vazby

Důležitou roli mají i vedoucí, kteří by měli získanou zpětnou vazbu pracovníkovi citlivě představit v rámci individuálního sezení. Na toto sezení se musí připravit i sám hodnocený. Měl by si připravit sebehodnocení – jak se vidí on sám. Tyto dva pohledy mezi sebou vedoucí a pracovník ohleduplně konfrontují. Takovou schůzku můžete využít i pro nastavení rozvojového ročního plánu pracovníka. 
Jedním z nejdůležitějších předpokladů pro objektivní, validní a užitečný proces je to, že jsou vedoucí pracovníci proškolení na zásady hodnocení a jsou kompetentní pro předávání zpětné vazby. Dejte si pozor, aby se z hodnocení nestala povinná administrativa bez užitečného závěru.

Za co si nalepit samolepku?

  1. Hodnocení Star jste zařadili mezi vaše každoroční rutiny 
  2. Hodnotíte objektivně každého pracovníka ve vaší společnosti (mimo nováčků a dočasných pracovníků)
  3. V průběhu informujete zaměstnance o hodnocení (přínosy, výsledky i jak s nimi naložíte)
  4. Efektivně využíváte získané výsledky pro soulad vaší vize a firemních hodnot

Doporučení nakonec

Abyste měli neustálý přehled nad atmosférou u vás ve firmě, nespoléhejte se pouze na roční hodnocení a věnujte se zpětné vazbě průběžně. Průběžnou zpětnou vazbu si pracovníci s nadřízenými sdílejí v rámci neformálních „jeden na jednoho“ rozhovorů, kdy si nadřízený s podřízeným předává zpětnou vazbu. Jejich interval se pohybuje v rozmezí 4-5 týdnů.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti