Jak získat recenze na své produkty a služby?
Prvním krokem pro získávání uživatelských recenzí je samozřejmě možnost daný produkt či službu ohodnotit. To znamená mít pod produktem přehledný formulář s kolonkami, kde bude popsáno, co v jaké kolonce má být. Může to být nepovinně vyplnitelné jméno, počet hvězdiček, slovní ohodnocení, popřípadě pole, které mohou být již rozděleny na část pozitivních a negativních stránek. Uživatel by také měl mít možnost recenzovat bez nutnosti přihlásit se a podobných povinností, které by ho od recenzí zbytečně odrazovaly.
Máte tyto předpoklady splněny, a přesto recenze samovolně nepřibývají? Pak bude potřeba zvýšit aktivitu z vaší strany. Ačkoliv existují druhy podnikání jako například provozování restaurace, hotelů, cestovních zájezdů apod., kde uživatelé hodnotí téměř automaticky, tak naopak při podnikání v oboru stavebnictví či prodeje nábytku je získávání recenzí o poznání těžší záležitostí. V následujících třech krocích jsou uvedeny postupy, jak jít získání recenzí naproti.
- K recenzi produktů musíte uživatele aktivně vyzývat. Nejčastější formou pak bývá automatické zasílání emailů, kde kromě vybídky k napsání recenze můžete doporučit zákazníkovi další produkty z vašeho sortimentu.
- Pokud krok č. 1 nefunguje, zkuste napřímo oslovit zákazníky, které znáte. Může to být například váš kamarád, kterému můžete zboží poskytnout jako dárek a poprosit ho o zpětnou recenzi. Když další uživatelé uvidí, že produkt již někdo hodnotil, budou mít větší motivaci ho také ohodnotit.
- Krokem číslo 3. muže být motivace zákazníka nějakým darem. Může se jednat o 10 % slevu na další nákup, dopravu zdarma apod.
- Pokud by náhodou nezafungoval ani jeden z třech předchozích nebo byste prostě chtěli získat více recenzí, existuje ještě jedna možnost. Konkrétně v podobě nabídnutí produktu či služby zdarma za jeho zrecenzování.
Nemyslete si, že když nejste Alza nebo Mall.cz, tak nemůžete získat dostatek recenzí. To že jste menší e-shop naopak můžete využít jako svou přednost a nabízet zákazníkům o to větší péči a požádat je o recenze. Nejdůležitější je nechtít recenze získat za každou cenu a nejlépe za týden. Dejte tomu čas a v žádném případě nepodvádějte psaním vlastních recenzí. Recenze by měly být autentické a od opravdových zákazníků. Nebojte se negativních komentářů a správně na ně reagujte, produkt bez negativních recenzí může na zákazníka také působit nedůvěřivě.
Heureka.cz, slevomat.cz a další
Ačkoliv se na zbožových srovnávačích nebo slevových portálech na první pohled získávají recenze snadnější cestou a samotné portály vám k jejich získání i napomáhají, investujte čas a úsilí z větší části do svého řešení. Kromě výše zmíněných výhod se stanete soběstační a nezávislí na těchto službách. Také se zde hůře bojuje proti těm nenávistným či podvodným recenzím. Pokud zde máte málo recenzí, tak působíte nedůvěřivě aniž by si uživatelé uvědomovali, že zde teprve začínáte. Posledním neduhem jsou často odbité recenze ve znění „vše v pořádku“, který nejsou nikomu prospěšný.
Tím samozřejmě neodrazujeme od zbožových srovnávačů, jen poukazujeme na výhody a nevýhody z pohledu uživatelských recenzí. V dnešní době je samozřejmě důležité nacházet se tam, kde se nachází potenciální zákazník a v českém prostředí mají zbožové srovnávače a slevové portály velkou oblibu a mohou tvořit velkou část vašich příjmů.
Jak se vypořádat se s negativními a nenávistnými recenzemi
Na recenze reagujte včas a hledejte v nich konstruktivní kritiku. V žádném případě není ve vašem zájmu pouštět se se zákazníky do křížku. To by mohlo také znamenat konec vašeho online podnikání. Naopak se zákazníkovi omluvte a zkuste nabídnout vhodnou kompenzaci. Člověk, který bude mít na starost řešení těchto záležitostí by se měl podepisovat svým vlastním jménem, uživatelé pak budou otevřenější komunikaci, protože ví že komunikují s konkrétní osobou, než když vidí pouhý název vaší firmy.
Nejaktuálnější velmi sledovanou situací, kdy se firma musela vypořádat s vlnou nenávistivých komentářů byla negativní odezva na Pavlínu ze soutěže MasterChef a její bagetu, ale také na samotný podnik Bageterie Boulevard. Lidé na sociálních sítích umí být velmi negativní a vyjadřují se tak, jak by se v reálném světe nikdy nevyjádřili. Proto je důležité na negativní a nenávistné recenze koukat s nadhledem a odpovídat se vší slušností.
Lidé se vyjadřovali negativně jak na samotnou osobu Pavlíny, tak na nechuť k její vítězné bagetě. Na následujících obrázkách se můžete podívat, jak tuto vlnu nenávisti zvládl marketing s Bageterie Boulevard s noblesou.