Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Jak vytvořit marketingovou strategii
Marketingová strategie náboru není jen o náborovém procesu a vydaných inzerátech. Je to komplexní tematika, která v sobě skrývá spoustu dalších oblastí. A co si pod pojmem marketingová strategie náboru představit?
Marketingová strategie náboru se snaží oslovit a zaujmout vhodné uchazeče, ze kterých se stanou dobří zaměstnanci. Využívá se proaktivního náboru a strategie, kterými se firma snaží dostat do povědomí uchazečů. Několik posledních let je nedílnou součástí HR činností.
Díky komplexní marketingové strategii náboru získáte nejenom aktivní, ale i pasivní kandidáty. Ti sice aktuálně nehledají práci, ale jejich postoj můžete svou nabídkou změnit. Získávání nových adeptů začíná vlastně už dávno předtím, než si to sami uvědomí. Jsme v době, kdy si zaměstnanci mohou na pracovním trhu vybírat. Vyberte si svého zaměstnance, než ho zaměstná někdo jiný.
Kdy máte úspěšnou marketingovou strategii náboru?
- Definovali jste si persony pozic a formu propagace.
- Stabilizovali jste náborový proces.
- Máte STDC nábor a víte, v jaké fázi se uchazeč nachází.
Jak nastolit marketingovou strategii náboru
- Definujte si persony
Pokud nevíte, koho přesně hledáte, nemůžete najít vhodného uchazeče. Proto si pro každou pozici definujte personu. Ušetříte si nejenom spoustu práce při odmítání nevhodných uchazečů, ale i peněz, které byste investovali do neefektivních kampaní na sociálních sítích.
- Vypracujte STDC
Se SEE – THINK – DO – CARE se nesetkáte jen u prodeje produktů a služeb. Jedná se o oblíbený framework i v oblasti řízení lidských zdrojů. Díky němu si rozdělíte jednotlivé fáze náborového procesu a účelně na ně můžete začít reagovat. Jak?
Ve SEE fázi zachyťte pozornost lidí. Tvořte pro ně obsah, který je zaujme. Bavte je, inspirujte a vzdělávejte. Uchazeč už o vás začíná přemýšlet? Dostali jste se do fáze THINK. Mluvte víc o firmě, její kultuře a poslání. Využijte blog, newslettery nebo články. Ve třetí fázi, DO, je uchazeč připraven poslat CV. Zachyťte správný okamžik.
Nabídněte mu všechny důvody, proč by měl jít pracovat k vám. Vše podpoří i kariérní web s jednoduchým kontaktním formulářem. O kandidáta náležitě pečujte. Fáze CARE je o pohovoru, osobním jednání, dodržování slibů a čitelné komunikaci.
Nezbytnou součástí je i kvalitní chování k neúspěšným kandidátům, a to nejen forma jejich odmítnutí, ale také zdůvodnění, feedback nebo doporučení ke zlepšení v případě zájmu uchazeče. Tato fáze nekončí při podepsání smlouvy. Pokračujte v ní i poté, co nového zaměstnance získáte.
Nezbytnou součástí je i kvalitní chování k neúspěšným kandidátům, a to nejen forma jejich odmítnutí, ale také zdůvodnění, feedback nebo doporučení ke zlepšení v případě zájmu uchazeče. Tato fáze nekončí při podepsání smlouvy. Pokračujte v ní i poté, co nového zaměstnance získáte.
- Vylaďte kariérní stránky
Kariérní stránky a fungující web v dnešní době patří k základu každé firmy. Pracujte na obsahu, kterým se prezentujete a na kariérních stránkách se snažte co nejvíce zapracovat. Je to přece vaše online vizitka. V dnešní době nestačí napsat jen co požadujete a co chcete. Musíte uchazeče zaujmout. Kariérní web vám dá více prostoru pro představení firmy a jejích hodnot. Pravidelně aktualizujte pozice a zapracujte na textu. Přidávejte benefity a výhody, proveďte uchazeče procesem náboru a představte týmy a zaměstnance. Na stránku umístěte i jednoduchý kontaktní formulář, který bude intuitivní.
- Zapracujte na formě propagace
Máte definované persony a víte, kde se nachází vaše cílová skupina? Můžete začít s propagací. Využijte síly sociálních sítích. Vždyť na nich se nachází spousta uchazečů, které by váš obsah mohl zaujmout. Promyšlená forma propagace je polovinou úspěchu. Sdílejte obsah a dejte vědět, koho a proč hledáte. Organizujte a účastněte se i offline akcí. Hledáte studenty? Spolupracujte se školami, jezděte na career days, zaštitujte odborné předměty a přednášejte. Využijte každé příležitosti k tomu, abyste byli vidět.
- Tvořte značku zaměstnavatele a budujte EVP
Značku zaměstnavatele najdete i pod pojmem „interní značka“ nebo „zaměstnavatelská značka“. Nejvíce je spojována s interní komunikací a s komunikací ohledně náboru z pohledu současných i potencionálních zaměstnanců. Proto se vyplatí na ní zapracovat. To samé platí o EVP – jedinečné zaměstnanecké pobídce. Jedná se o jedinečný soubor atributů a výhod. Proč u vás zaměstnanci zůstávají? Jaké jsou jejich motivace? Najděte, v čem je vaše firma jedinečná a co nabízí svým zaměstnancům.
- Nepodceňte náborový proces
Propracovaný náborový proces vám ušetří spoustu energie i nákladů. Pokud s uchazeči neumíte pracovat, kampaně ani definované persony vám nepomůžou. S dobře stanoveným náborovým procesem nastolíte řád, který se bude snadno dodržovat a neopomenete podstatné body. Zamezíte také zbytečným nejasnostem a zmatkům. Zaměstnance poté správně adaptujte. Adaptace má za cíl začlenit nové jedince do týmu a do firmy jako takové. Uveďte ho do nového prostředí a předejte mu všechny nezbytné informace.
Abyste ustálili marketingovou strategii náboru, je důležité mít již zmíněný náborový proces. Ten byste měli přizpůsobit individuálním potřebám vaší firmy. Pořádejte také společné teambuildingy a celofiremní akce. Pokračujte v CARE fázi a budujte úspěšnou firmu, která bude stát na kvalitních zaměstnancích.