Obsahová strategie

V užším slova smyslu se jedná o dokument, návrh či plán, obsahující pravidla pro vytvoření originálního webového obsahu. Již v devadesátých letech bylo vyřčeno Billem Gatesem, že “content is king”. A k tomu lze dodat, že online budoucnosti může vládnout jedině atraktivní, smysluplný a jedinečný obsah.

Za tím vším hledejte „content marketing”, neboli obsahový marketing, se kterým má obsahová strategie co do činění. A to výrazně, protože mu vytváří pevné základy. Obsahový marketing je moderním nástrojem, dlouhodobým strategickým plánováním, které definuje cíle, jejichž plnění je v rukou obsahové strategie. Ta se jej snaží splnit do toho nejmenšího detailu. Obsahová strategie tak bude držet ochranou ruku nad obsahem, kterému dá jednotnou tvář a styl.

Atraktivní a pečlivě promyšlený obsah bude online světu kralovat a vyhraje si z různými formami internetového marketingu. S obsahovým kalendářem, který bude mít jasně definované cíle, persony, zvolený tón komunikace se prostě stanete pánem situace. A můžete se tak dostat o další krok před konkurenci. Budete mít takový obsah, který budou milovat nejenom čtenáři, kteří se stanou vašimi zákazníky a třeba i skalními fanoušky, ale také SEO vyhledávače.

Co vám přinese atraktivní tvář obsahové strategie?

I přestože je zvýšení prodeje produktů a zisku důležitým cílem, nejedná se o rozhodně o ten jediný. Čas pro obsahovou strategii nastává ve chvíli, kdy usilujete o podporu značky či budování povědomí o značce.

Každý touží po kvalitní značce a produktech, které se budou těšit dobrému jménu a budou vzbuzovat důvěru. Díky strategii se můžete vyprofilovat v experty, kteří dokážou odhalit potřeby zákazníků. A lidé vás prostě budou chtít. Získáte si sympatie, a především vzbudíte v zákaznících důvěru, a to je velmi důležité. Stejně jako perfektní komunikace, postavená na vzájemném vztahu. To, že se něco děje, poznáte podle nových poptávek a zákazníků a v online prostředí například zvýšením konverzí.  

Zde je více než kdy jindy potřeba zdůraznit, že všechno má svůj správný čas. Obsahová strategie je neustále pulzujícím cyklem, obsahující několik fází, které na sebe navazují. Prvním krokem je příprava, pak následuje design, tvorba a konečnou, ale velmi důležitou částí, je udržování atraktivní, jednotné a živoucí tváře vašeho obsahu.

Jak se dostat do společnosti nejvybranějšího obsahu? Aneb, kdy máte splněno?

Proto, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte funkční obsahovou strategii, musíte splnit tyto základní podmínky:

  1. Máte proklepnutý stávající obsah a zmapovanou situaci
  2. Hledali jste, zkoumali jste a nebáli se zeptat
  3. Víte, kdo jste a znáte své zákazníky
  4. Vytvořte persony, odhalí informace především o vás!
  5. Vymyslete jednotný styl a hlas, který zaujme
  6. Naslouchejte svému hlasu a obsahové strategii
  7. Tvořte! Kreativně, ale nezapomínejte na pár pravidel
  8. Sledujte, měřte a nespěte!

1 Máte proklepnutý stávající obsah

Máte již vytvořený nějaký obsah? Pak ho pořádně zhodnoťte pomocí obsahového auditu. SEO vyhledávače vám prozradí nejčtenější články a příspěvky.

Zjistěte, jaký obsah byl dosud nejnavštěvovanější a z jakého důvodu.

2 Hledali jste a nebáli se zeptat

A to především svých klientů. Sběr dat je velmi důležitou fází. Snažte se jich shromáždit co nejvíce a nebojte se oslovit široké spektrum svých zákazníků. Hledejte všude, kde se dá. Mnohé zjistíte na sociálních sítích. Ano, projíždění fotek na Instagramu a čtení příspěvků na Facebooku vám v mnohém pomůže.

3 Víte, kdo jste a znáte své zákazníky

Už teď máte dobře našlápnuto. V dalším kroku jasně definujte své business cíle a rozhodně si vytvořte SWOT analýzu. A nezapomínejte na svoji konkurenci, kterou se taktéž vyplatí řádně prozkoumat. Pak přichází čas na cílové skupiny. Ty lehce odhalíte, pokud si určíte persony.

Zjistěte, jaké potřeby mají zákazníci. Co vlastně hledají a vyžadují? Zjistěte, jakým způsobem se snaží potřeby naplnit. Vytvořte model nákupního chování „See Think Do Care“, který vám mnohé prozradí. Do společnosti pak přiberte i analýzu klíčových slov, která se stane v tomto ohledu tím nejlepším pomocníkem a rádcem.  

4 Vytvořte persony

Persony odhalí informace především o Vás! Vytvořte detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být příjemcem vašeho obsahu.

Taková, která bude modelem, prezentují potřeby konkrétní cílové skupiny. Sestavte profily konkrétních lidí, s kterými budete komunikovat a řešit jejich problémy.

Protože po jejich pečlivém prozkoumání odhalíte jejich potřeby a budete cílit přesně na to, co je zajímá. Prozradí, na co je nejvhodnější se soustředit. Jestli více investovat do článků, metadat, PPC či sociálních sítí.

5 Jednotný styl a hlas, který zaujme

Blýskněte se jednotným stylem, který bude korespondovat a podporovat vaši značku a produkty. Pečlivě vyberte také tón komunikace se čtenáři, a potažmo zákazníky.

Nechte promlouvat unikátní hlas vaší firmy, který bude probouzet emoce. A zároveň hovořit k příjemcům stále ve stejném duchu, tak aby byl poznatelný na první tón. Odlišujte se od ostatních, průměrné hlasy nechte za sebou, vy chcete být vidět!

6 Naslouchejte obsahové strategii

Držíte v rukou vytvořenou obsahovou strategii? Zužitkujte všechno, co jste se dozvěděli. Respektujte čas. Uvědomte si, že obsahová strategie má úskalí v tom, protože vyžaduje dlouhodobé přípravné fáze.

Praktickým výstupem je pak tvorba obsahového kalendáře, podle kterého budete tvořit navrhovaný obsah. Vytvořením obsahu nic nekončí, ale naopak začíná. A nezapomínejte na pravidelné aktualizace, abyste byli dostatečně viděni.

7 Tvořte kreativně!

Sesbíraná data a vytvořená strategie jasně nastíní, jakou cestou se vydat. A že máte možností. Vyjděte s obsahem na trh pomocí sociálních sítí, influencerů, newsletterů, PPC, banerů, billboardy, pomocí rádia, televize a tisku.

8 Sledujte, měřte a nespěte!

Nezapomínejte na žádný z vašich kanálů. Sledujte chování uživatelů na sociálních sítích, jejich chování a následné zásahy. Web vám prozradí návštěvnost a chování zákazníků. Váš business pak měřte pomocí konverzí a výnosů.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti